Gå til innhold

Kia Sportage, Nykker, Vanskelig å starte, Dør ut. etc.

Ranger emnet


dj-vega

Anbefalte innlegg

Har idag møtt på noen problemer med gliset.

 

Sto parkert en stund og prata med noen bekjente. Skulle så ut av bilen og starta den opp og for å flytte den. Men sto på tomgang en stund og døde plutselig ut. Startet igjen, samme skjedde. Ble så vanskelig å starte og det luktet surt. Sjekka olje, vann, sikkringer etc. Klarte etterhvert å få den til å svise. Det som kom ut av eksosen var veldig fuktig. (Mulig årsak; Bilen har nesten stått i 2måneder og mulig kondens?) Det ordna seg etterhvert.

 

Ble senere lik, uten at jeg helt forsto hva som var gale, men tenkte fremdeles at kondensfjerner, eller dyserens kunne hjelpe. Dette ble innkjøpt og helt i tanken som en fin cocktail. Bilen ble stående å tikke på tomgang i 10-15 min. før den ble stående en stund.

 

Da den etterhvert skulle ble startet ville den alt annet enn å starte. Starteren gikk fint rundt, men ville ikke starte. Etter 5-10min prøvde jeg igjen og da fikk jeg start på den. Holdt den så på turtal ved hjelp av gass pedalen, før den fikk seg noen gode rusinger. Før den ble stående på tomgang for en stund. Etter dette gikk det greit å starte den. Men var ikke helt stabil.

 

Tomgangen var ca 1200-1450rpm. Dette er veldig høyt. Skal høre til å ligge på 850rpm

 

Prøvde å starte og stoppe den noen ganger uten problem. Var ingen problem. Responsiv på gasspedalen på tomgang, uten noen tegn til "å drukne i bensin".

 

Kjørte så hjem, og oppdaget at når den kommer opp i turtallet så drar den ikke gjevnt, hugger eller nykker til fra 3krpm og oppover. Uten at jeg helt vet hva dette kom fra. (Mulig at dette er cocktailen av kondensfjerner og dyserensen som går igjennom systemet...

-

 

Holder på å prøve å søke litt på nettet, men setter gjerne pris på hva jeg bør sjekke over?

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår