Gå til innhold

GUIDE: Beregne dyseoppsett 2x Weber DCOE

Ranger emnet


Quattro73

Anbefalte innlegg

Lagde et innlegg om dette for lenge siden, men ser ut til at det er borte vekk...

Finn først ut hvilken størrelse du trenger på halsringene. Dette gjøres fra tabellen nederst, motorstørrelse og turtall tatt i betraktning.


Har du f.eks. en toliter som skal yte maks på 6000 omdr sier tabellen at halsringer på 36 mm passer. Dette tallet ganger man med 1,25 for å finne rett forgasser. 36x1,25 = 45 --> DCOE45. Altså trenger du en DCOE45 med halsringer på 36 mm.

Når dette er gjort finner man størrelsen på hoveddysene. Her tar man halsringstørrelsen og ganger med fire. 36x4 = 144. Nærmeste hoveddysestørrelse er da 145.
Luftkorreksjonsdysen finner man ved å ta størrelsen på hoveddysen og plusse på 50. 145+50 = 195. NB. Jo mer modifisert motor, jo mindre plusser man på!
For å finne korrekt emulsjonsrør trenger man bredbåndslambda. Uansett vil omtrent alle originale eller mindre modifiserte motorer fungere med bra F9 og F16 emulsjonsrør. På større motorer som krever mer bensin, F2 og F7.
Denne fremgangsmåten gir ikke nødvendigvis de optimale dysene, men er et nokså bra utgangspunkt.

Så finner man de riktige lavfartsdysene. De dysene som gir jevnest og høyest tomgang med blandeskruene skrudd ut 1,5 til 2,5 omdr vil fungere som et utgangspunkt (merk at her er det litt forskjell på omdr. om man har ny eller gammel type DCOE). Gamle typen DCOE 40 skal ut ca 3/4 fra bunn, mens nye DCOE i 152-serien skal ca 2,5 omdr ut.

Dysestørrelsen finner man ut med motoren varm og på tomgang, turtall 700-800 omdr. Man bør holde seg i F8- eller F9-serien for ikke å variere med lufttilførselen (blandingsforholdet). Siden det er lavfartskretsen man kjører på 90% av tiden er det viktig å få denne riktig (les; bensinøkonomi). Etterpå kan man prøvekjøre, evt gå ett hakk ned (dyser som gir magrere blanding) og prøvekjøre igjen. Fungerer det greit så prøv enda et hakk ned. Stopp med de dysene som gir jevn motorgange og helt jevnt drag ved normal lett cruising på landeveien (lavere turtall).

Husk at det er håpløst å finne de riktige dysene om forgasserene ikke er synkronisert!

Ved luftsjokk under akselerasjon må man byttes til større akselerasjonspumpedyser.

DCOE.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Jesper1201 pinned og unpinned this emne
  • 3 weeks later...
På 18.9.2011 den 3:45 PM, Quattro73 skrev:

Lagde et innlegg om dette for lenge siden, men ser ut til at det er borte vekk...

Finn først ut hvilken størrelse du trenger på halsringene. Dette gjøres fra tabellen nederst, motorstørrelse og turtall tatt i betraktning.


Har du f.eks. en toliter som skal yte maks på 6000 omdr sier tabellen at halsringer på 36 mm passer. Dette tallet ganger man med 1,25 for å finne rett forgasser. 36x1,25 = 45 --> DCOE45. Altså trenger du en DCOE45 med halsringer på 36 mm.

Når dette er gjort finner man størrelsen på hoveddysene. Her tar man halsringstørrelsen og ganger med fire. 36x4 = 144. Nærmeste hoveddysestørrelse er da 145.
Luftkorreksjonsdysen finner man ved å ta størrelsen på hoveddysen og plusse på 50. 145+50 = 195. NB. Jo mer modifisert motor, jo mindre plusser man på!
For å finne korrekt emulsjonsrør trenger man bredbåndslambda. Uansett vil omtrent alle originale eller mindre modifiserte motorer fungere med bra F9 og F16 emulsjonsrør. På større motorer som krever mer bensin, F2 og F7.
Denne fremgangsmåten gir ikke nødvendigvis de optimale dysene, men er et nokså bra utgangspunkt.

Så finner man de riktige lavfartsdysene. De dysene som gir jevnest og høyest tomgang med blandeskruene skrudd ut 1,5 til 2,5 omdr vil fungere som et utgangspunkt (merk at her er det litt forskjell på omdr. om man har ny eller gammel type DCOE). Gamle typen DCOE 40 skal ut ca 3/4 fra bunn, mens nye DCOE i 152-serien skal ca 2,5 omdr ut.

Dysestørrelsen finner man ut med motoren varm og på tomgang, turtall 700-800 omdr. Man bør holde seg i F8- eller F9-serien for ikke å variere med lufttilførselen (blandingsforholdet). Siden det er lavfartskretsen man kjører på 90% av tiden er det viktig å få denne riktig (les; bensinøkonomi). Etterpå kan man prøvekjøre, evt gå ett hakk ned (dyser som gir magrere blanding) og prøvekjøre igjen. Fungerer det greit så prøv enda et hakk ned. Stopp med de dysene som gir jevn motorgange og helt jevnt drag ved normal lett cruising på landeveien (lavere turtall).

Husk at det er håpløst å finne de riktige dysene om forgasserene ikke er synkronisert!

Ved luftsjokk under akselerasjon må man byttes til større akselerasjonspumpedyser.

DCOE.gif

Utrolig bra skrevet!

Takker for god informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår