Gå til innhold

'83 Fiat 131 SuperMirafiori 2.0 TwinCam går kun på syl 1 og 4


Movikon

Anbefalte innlegg

Dette er saken:

 

Når jeg kjøpte bilen sa selger at det er rådebank. Fant så en ventiljustering shims med feil diameter som laget ulyd samt at eksos kammen var 4! tenner ute av lage. Fixet dette og motoren går"""greit""", men drar veldig dårlig. Skyter en del i innsuget.

 

 

Tok ut pluggene etter å ha kjørt en tur og fant at plugg 1 og 4 er veldig sota, mens plugg 2 og 3 er klare og viser ingen tegn til å ha bidratt til noen forbrenning.

 

Det er ingen forandring i motorens gange når jeg tar av tennpluggledningene på sylinder 2 og 3, men tar jeg av ledningene til syl 1 eller 4 går motoren svært dårlig. Tar jeg av ledningene til både 1 og 4 starter motoren ikke, men skyter i innsuget noen enstaka gang. Motoren tenner med andre ord ikke på sylinder to eller tre.

 

Kamaksel reima er ny og er timet riktig.

 

Alle fire sylindrene har gnist.

 

Finner ingen øvrige tegn på at toppakningen har gått, selv om jeg synes det var mye olje på tennplugg nr. 2.

 

Kompresjons test viser 10.5 bar på sylinder 1 og 4, sylinder to og tre har lavere komp, mellom 8 og 9 bar. Det tok noen omdreininger før kompresjonen ble såpass høy på sylinder 2 og 3.

 

Denne bilen går på LPG og har derfor hatt dårlig med kjøling på ventilene.

 

 

Er det noen som har noen god forklaring på hvorfor denne bilen ikke tenner på sylinder 2 og 3?

 

Hvis man regner med f.eks. 7 eller 8 bar i kompresjonstrykk på sylinder 2 og 3, er dette nok til at den ikke skal tenne på disse sylindrene?

 

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår