Gå til innhold

Guide: Stramme hjullager på Nissan Patrol 3.3TD 160


ZyNTeX

Anbefalte innlegg

Hvordan stramme hjullager på Patrol 3.3TD

 

2011-07-18215632.jpg

 

Verktøy: Hjulvinne, jekk, CRC, flattrekker, hjullagerfett og 8mm umbraconøkkel.

Tid: Ca 45 minutter med kaffe og røykepause ;)

1. Skru av hjulet så du kommer til på hjulnavet.

 

2011-07-18205327.jpg

 

2. Skru av frihjulsnavet (6 bolter) med 8mm umbraconøkkel.

 

2011-07-18205820.jpg

 

3. Da skal selve navkoppen være løs, så da kan man dra denne rett av.

 

2011-07-18205834.jpg

 

4. Når koppen er tatt av vil det se omtrent slik ut.

 

2011-07-18211037.jpg

 

5. Ta av låsesplines skiva som sitter rundt akslingen. (Merket med rør ring). Viktig at denne ikke blir borte.

 

2011-07-18211037-1.jpg

 

6. Ta av drevet bak låseringen. Det vil da se slik ut.

 

2011-07-18205901.jpg

 

7. Da har vi kommet inn til hjullageret og dette kan nå strammes. Letteste verktøyet her er en helt enkel og grei flattrekker (Skrujern.) Her er det FOX gjenger, så skru MED klokken for å stramme lageret.

 

2011-07-18210036.jpg

 

2011-07-18210105.jpg

 

Det er ikke lett å se på bildet, men mutteren for å stramme hjullageret har noen hakk/spor som flattrekkeren kan settes i mot.

 

8. Etter hvert som du strammer så kjenner du da etter hvor mye slark som er på hele lageret med bremseskive. Sett en hånd oppe og den andre nede og prøv å dytt øvre og nedre del ”innover.” Når det ikke er igjen noe slark her så snurr hjulspindelen rundt og kjenn at det ikke går for tungt. Det skal snurre greit rundt, men litt motstand er bra.

9. Fyll på med nytt hjullagerfett rundt akslingen og navkoppen.

10. Når dette er gjort så er det bare å montere på igjen spindelen med drevet og fortsette videre med låseskiva. Denne kan være vanskelig å få på alene, da hele akslingen beveger seg ut og inn om du trykker på den. (Dette er helt riktig, så det er ikke noe å bekymre seg over)

11. For å feste låseskiva brukte jeg og min kompanjong en flattrekker som vi holdt nede i sporet til låseringen mens vi tredde den rundt akslingen.

12. Da er det bare å montere sammen igjen resten av delene i motsatt rekkefølge som du demonterte.

Lykke til ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår