Gå til innhold

Kondensator? (Diskusjonstråd)

Ranger emnet


petteraldo

Anbefalte innlegg

Om du leser litt bedre hva som står skrevet så får du gjerne med deg at transienter var gitt som et eksempel på 'tregheten' i en spole, noe som er virkemåten til en coil i en bil, spenningstransienter ved brudd på strømvei - dette som eksempel på elektronenes ønske om å forbli i den tilstanden de allerede er i. Jeg har aldri nevnt transienter i strømforsyningen på en forsterker, det er det du som har bragt på bane. At det er temmelig på sidelinjen av trådens tema er det liten tvil om, men det er også batteribanker i nettstasjoner og tilhørende UPSer.

Som jeg tidligere har skrevet så vil gevinsten av en kondensator være synkende med forbedrede egenskaper på batteriet. Siden jeg ikke har noen anbefallinger av komponentvalg, og du har tilgang til scope mm, så burde det være en glimrende oppgave for deg å teste ut om kondensatoren har noe for seg, og etterpå legge inn dokumentasjonen her ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Forskjellig strørrelse på anleggene - og forskjellige typer anlegg, men som regel er det vekselrettere (110V DC -> 230V AC) og det er ikke montert noen kondensator ved inngangene til disse for å ta hånd om transienter.

 

Kondensatorene for å hindre rippel, transienter, spenningsdipper mm. står etter lader/likeretter, altså i parallell med batteribanken.

 

Forrige uke var jeg på UPS-kurs hos Schneider, de som leverer MGE og APC UPS'er, verdens største leverandør av UPS-systemer.

 

Ved feil på / frakopling av DC-kondensatorene inni UPS blir det ca 30% mer rippel på DC-siden (ved 50% UPS-last) - dette til tross for at de er parallellkoplet med en hinsides stor batteribank. I tillegg ble det (følgelig) ved økende belastning, mye tidligere klippet peak på sinus ut fra vekselretter. Og de kunne opplyse at det var likt med tanke på transienter på AC-siden, kondensatorene på DC-siden som tok seg av tilsvarende mye av disse. 

 

Altså (i dette tilfellet en trefase 80 kVA UPS) hadde tre stk DC-kondensatorer, hver på størrelse med en liters hermetikkboks, meget stor betydning på rippel og transienter - selv om de stod i parallell med en temmelig 'stiv' batteripakke som man måtte hatt en medium stor lastebil for å få plass til. Er da merkelig om en tilsvarende stor kondensator ikke skulle klare holde jevnere spenning ved pulsbelastninger på et knøttlite bilbatteri 1-winking.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Mine antydninger ble bekreftet av Schneider, har ingenting med selvfølelse å gjøre, men fakta smile.gif
Som jeg har sagt helt fra starten av, effekten av en kondensator kommer helt og holdent an på batteriets egenskaper. For de som kjører rundt med vanlig åpent bly/syre-batteri er det noe å hente, lite til ingenting for de med gel/agm-batterier. Dog vil selvsagt ikke en kondensator hjelpe mot underdimensjonert kabling.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår