Gå til innhold

Kondensator? (Diskusjonstråd)

Ranger emnet


petteraldo

Anbefalte innlegg

eg mener både ja og nei for kondensator...en kondensator er vell ett lite batteri,feks viss batteriet står fremme å det en litt kraftig forsterker bra så tror eg att det vill hjelpe å ha en kondensator rett før forsterker bare for å gi det lille ekstra når bass slagene slår så kan dynamoen å batteriet fremme gi nesten kontinuerlig strøm bakover...eg hadde en dynabel bf8501 (5kw amp) på 2stk tc sounds lms-r15 subber.batteriet var northstar nsb125... eg vill si att bassen ble ganske mye mer kraftfull med kondensator... men eg tror det varierer mye fra oppsett til oppsett om det har noe betydning

 

vet ikke om dette er grunnen men før eg monterte kondensatorene var bilen ganske tungstartet å lysene dimmet skikkelig før den startet..etter kondensatorene ble montert startet den me en gang å ingen antydning til dimming..

 

kondensatorene eg hadde var 4 stk dynabel kondensatorer på 1.5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja på en måte, men er jo det om det faktisk er så mye at det faktisk har noe og si ;) ? men hjelper MYE mer og putte de pengene inn i et batteri. dynabel selger et lite kicker batteri til 998kr

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et batteri ekstra er vel og bra, men man sitter fortsatt igjen med samme scenario som før. Batteriet kan aldri erstatte en god kondensator når det kommer til momentan strømytelse. På den annen side kan ikke en kondensator forsyne en forsterker med strøm slik batteriet kan. Disse to komponentene utfyller hverandre ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si at jeg hadde kondensator i min første bil. og ALDRI MER!! dritten hjalp ikke i det hele tatt pluss den sprengte. og det var ikke bra.. etter det har jeg lært og bruke tykke kabler og en skikkeli forsterker og eit skikkeli batteri så er det myyyye bedre;)

 

Haha. feil polaritet ja :P vært du skremt nu?? PAAAAAAAANNNG!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel (som er fakta). Om det er kaldt og man ikke får start på bilen da starteren såvidt siger rundt. Kortslutt batteriet i 2-3 sekunder og etterpå klarer starteren å få fyr i motoren. Hva skjedde; ved å kortslutte batteriet hjalp man i gang den kjemiske reaksjonen.

 

jeg må bare spørre av ren nyskjerrighet: kan man bruke en kondensator som erstattning til batteri, hvist man F.EKS går fri for strøm mitt på fjellet, og har en full-ladet kondensator, og koble + på+ og - på - på startern?

http://rustent.norwegianforum.net/

1984 golf 2 1,6 cl- ratlook

1985 golf 2 1,6 gl-spiker

mercedes w123 1982- oldschool

toyota corolla- herjebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må bare spørre av ren nyskjerrighet: kan man bruke en kondensator som erstattning til batteri, hvist man F.EKS går fri for strøm mitt på fjellet, og har en full-ladet kondensator, og koble + på+ og - på - på startern?

 

Hehe, nei det kan du glemme ;) Før det første, en fulladet kondensator vil lade seg selv ut, på sikt. Dvs at når du har tomt batteri på bilen så er kondensatoren utladet for lenge siden. For det andre. Kondensatoren kan gi MYE strøm i løpet av meget kort tid, er det den er beregnet for, såvisst ikke utlading i løpet av en time som skrullingen i artikkelen henger seg opp i. Hadde du koplet en fulladet kondensator til starteren så hadde ikke motoren startet da heller, dette fordi den hadde vært utladet på under et halvt sekund. Hadde du derimot hatt mange kondensatorer, så ja ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Får hive meg på jeg å. Jeg mener at kondensator med nye forsterkere idag ikke er noen vits hvis man har tatt The Big Three og har ett ordentelig batteri. Jeg har etterhvert hatt ganske mye forskjellige og til tider mange amper i bilen i det siste og har ikke hatt noe problemer med noe blinking av lys med ett Odyssey pc1500 batteri. Har prøvd med og og merket ikke noe forskjell på lyden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Eh, når man leser dette blir man både oppgitt og imponert.

 

Oppgitt pga dine manglende kunnskaper om elektrisitet generelt og spesielt kondensatorer. Det er egentlig ikke så rart siden det faktisk trengs ganske mange år med tunge elektrofag for å virkelig forstå våre små elektronvenner. Skjønner godt at folk skummer overfladisk på Internett noen minutter og skrur sammen påstander med litt bilder fra Google men det blir veldig avslørende. Trist.

 

Imponert over presentasjonen som virker svært proft og den overbevisende føringen. Veldig bra !!! Folk som ikke kjenner faget vil sluke denne bullshiten uten å blunke.

 

Uansett bør sticky fjernes fra denne da det er pinlig for et forum å flagge usannheter.

 

Når det er snakk om kondensatorer i bil er den enkle sannhet at de KAN hjelpe på både lyden og andre problemer.

Det er også sant at kondensatorer KAN skape problemer for både lyden og andre komponenter i bilen.

Det er utvilsomt sant at kondensator KAN være fullstendig feilinvestering, men du verden hvor kult det er med display og alt for en tusenlapp.

Endret av Gogix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg skal starte med å være helt ærlig, jeg er ingen bilstereofreak, ingen elektroingeniør, har mine totalt egne meninger om hva jeg syns er god lyd(Noe jeg aldri kommer til å få i en bil), og jeg har hatt noen anlegg, aldri store, men ok.

 

God lyd for meg, er en 70 talls transistorforsterker, 2 store 2 eller 3 veis høytalere, og nok krefter til å bruke det opp, selvfølgelig ikke tilfeldig verken kabler, lydkilder, merker og kvalitet på ting.

 

 

Men tilbake til bilstereoverdenen.

 

Alfa og ohmega er såklart nok strøm til forsterker, 50 mm2 kabel til forsterker er overkill i de fleste anlegg, ikke negativt, men hva gir det deg.

 

Den store fordelen med det,er at spenningsfallet minker over de 5 metrene kablene går, neppe, er det da at man slipper varmgang, overhode ikke, en 4 mm2 kabel rekker ikke bli varm en gang under normal musikkspilling, men den vil nok gi deg ett merkbart spenningsfall mot 50 mm2, men hvor stort spenningsfall gir en 30 mm2 vs. en 50 mm2 på 5 meter med si 50A, rett ut på det spørsmålet vil jeg påstå godt merkbart, men prøv da ett trekk på 20 mS og 50A, da tror jeg ikke du merker noe spenningsfall, og det er vel det som er aktuelt i tilfellet bilstereo, det er bassen som trekker de store strømmene, ikke diskant og mellomtone.

 

Hvorfor det, jo en teori hos meg er at ledningen ikke rekker å begrense strømmen nok på den tiden, det er en teori, som overhode ikke kan bakkes opp vitenskapelig og mest sannsynlig kun finnes i mitt hode.

 

Men Som Quattro73 nevner, batteriets treghet, batteriet er en treig strømkilde,treig men seig.

 

Tenk på Quattro73`s eksempel med kortlutting av batteriet. tenk og på bilen som går litt tregt på starteren og knapt går rundt, vent 30 sekunder, og den går ok på starteren igjen en liten periode.

 

Tenk også på koblingspunktene, batteripolen, kabelskoene på dynamo og jordingspunkt, og ikke minst de totalt idiotiske koblingene folk bruker på forsterkere, kondensatorer, inn på polsko, og ikke minst sikringen for de som har smeltesikring, og hvor solid tverrsnitt tror du det er inne i en 150A automatsikring.

 

Og når du ser blinkinga i lyset, tenk på det stresset du gir spenningsregulatorer i bilen, til styreenheter, ballaster, Cd-spilleren, tempmålere, og ikke minst dynamoens spenningsregulator som jobber som besatt, sliter nok gjerne litt ekstra på børster og sleperinger også.

 

Blinkinga kan sees på som støy, akkurat som tenningstøy eller dynamostøy som kommer inn på radioen, bare mye grovere.

 

Hva gjør man med slik støy, jo man monterer en kondensator mellom B+ og dynamoens chassis for å dempe dynamostøy, man setter en kondensator mellom +15 på coilen og jord på bilen, og det funker.

Man monterer da en kondensator som passer til jobben den skal gjøre.

 

Nettopp det samme gjør man med anlegget også, og da spesielt forsterkeren som skal forsyne bassen.

 

Dette burde være innebygget i forsterkerene, og det er vel til en viss grad gjort også, bare at kondensatorene tilsvarer de man bruker på tenning og dynamo. Noen er selvfølgelig bedre enn andre, og andre verre, man får ofte det man betaler for, men andre ganger får man noe mye mindre.

 

Først og fremst legg opp skikkelig elektrisk, lodd koblinger, bruk skikkelige koblinger, og det er slettes ikke sikkert at gaffelkabelsko i 24 karat gull er det beste, kabler rett i som er fortinnet er nok mye bedre, og terminalene på forsterkere har takk gud blitt mye bedre enn når jeg var i gamet.

 

Ikke glem jordinga, både på batteriet og på forsterker.

 

Forsterke dynamoens opplegg er alltid lurt, men å tro at dynamoen skal levere de 60-70 Ampèrene du trenger til bassen din, det er faen meg mye dummere enn å tro på både julenissen og Erna Solberg.

 

Når dette er gjort skikkelig, så plasserer man en veldimensjonert kondensator, spesielt tilkoblet der man forventer de største trekkene, Litt stor er akkurat passe.

 

Forsvinner blinkinga, neppe, men den blir vel litt svakere, og trekker kanskje litt lenger ut.

 

Gir det litt bedre lyd, helt klart om man gjør det rett, man avlaster jo opplegget til diskant og mellomtone, så forsterkerne der får mere stabil strøm, og CDspilleren får stabilere strøm, og ikke minst litt mere punch i bassen.

 

I mitt hode er det liten tvil om at en kondensator vil hjelpe på.

 

Men en 30 Farahds kondensator til en 1000W Monoblokk, gløm det.

 

 

Det er nå min totalt ukvalifiserte synsing, som sikkert er totalt på jordet i teoriboka, men det funker i mitt hode, min praksis, og min verden.

 

1597d1122754049-hi-fi-hall-fame-pioneer-sx-1980.jpg

Slik ser strømforsyninga ut i en typisk 70-talls stereo-reicever, når dere finner en bilforsterker med en slik kondensatorbank, så er det nok "goooood shiiit".

Endret av Einar

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensator er verdt alle pengene spør du meg, fikk bedre lyd, lysene sluttet og blinke osv.. Så dere får si hva dere vil, funker for meg :)

 

Hehe, du har ikke lest en dritt om dette skjønner jeg :P

Selvfølgelig funker det for noen, men HVORFOR tror du det funker for deg?? Fordi du enten har for liten dynamo, et dårlig batteri, underdimensjonerte kabler, eller dårlig koblinger.

Hadde du brukt litt penger på skikkelig kabler og koblingsmateriell så hadde du ganske sikkert oppnådd det samme. Jeg kan banne på at du IKKE har lagt opp ekstra kabler mellom dynamo og batteri, samt mellom batteri og chassie. Du har sikkert ikke opptimal jording til forsterker heller.

Hadde du hatt nok strøm, skikkelige kabler, gode koblinger, bra lading og bra batteri, så hadde ikke lysene dine blinket osv. Det du har gjort nå, er å skjule problemet, du har ikke fjernet det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår