Gå til innhold

Kondensator? (Diskusjonstråd)

Ranger emnet


petteraldo

Anbefalte innlegg

denne diskusjonen har pågått en stund nå, og er dette med denne kondensatoren, jeg som mange andre har en gang blitt lurt, til mann kom over dette innlegget, selv har jeg aldri merket noe forskjell med og uten, og ser jo hvorfor. tenkte nå vi skulle få slutt på denne diskusjonen så her er faktiske bevis på at dette er bare tullhttp://bilstereo.blogg.no/1268675360_hvorfor_du_ikke_treng.html

 

 

og fra en diskusjon på bilstereoforumet http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=9620

 

 

SATTE PRIS PÅ HVIS ADMIN KAN KLISTRE DENNE?

Endret av JChE

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At lyden kan bli bedre med kondensator er jeg ikke i tvil om, hvor mye bedre kommer an på batteriets egenskaper. At lysene slutter å blinker er jeg dog heller i tvil om ;)

Petter; Om noen vil ha kondensator oppkoplet i bilen så la de få lov til det ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, oooki, men uansett så merka æ at lysan ikke lengre blinka og at bassen ikke kutta, og at lyden vart faktisk litt bedre....så, WHATEVER!!

 

Hadde du byttet de kablene som ikke holdt mål, så hadde lysene slutte å blinke da også, og faren for at kabler smelter blir borte i samme slengen ;) Kondensator er en dyr dusteløsning på et enkelt "problem"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som vil må da sette den i bilen, men det faktiske bevis er at den har så lite og si at det tilsvarer nesten null, og har du strøm problemer så fikser du koabler og "TB3" istede for og dytte på masse annet tull som kanskje hjelper. bruk heller de pengene på et batteri til, er da du virkelig merker forskjell. og tror de fleste som påstår den hjelper, heller bare tror den hjalp noe, på det grunnlaget at de er så sikre på at den skal fikse problemet, at faktisk de tror det ble bedre

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfatteren av artikkelen (link i første innlegg) har særdeles manglende kunnskaper og forståelse for elektronikk. Han har heller ikke forstått kondensatorens hensikt og virkemåte når han begynner å argumentere med hvor mye strøm en kondensator kan levere i løpet av en time, noe som bekrefter han er på bærtur ;)

Et scenario med 30 Hz bassfrekvens og 1F kondensator har jeg regnet ut i regnestykket i linken. Regnet ut dette kun for å sette alt på spissen i motsatt retning av det han i artikkelen gjorde. Formlene og tekniske data er fakta, ikke synsing eller antagelser. Må presisere at utregningen kun bygger på et teoretisk scenario, mindre detaljer er ikke tatt hensyn til, og at de faktiske tallene er dermed noe endret i det virkelige liv :)

 

http://www.bilforumet.no/elektronikk/bilstereo/279201-kondensator-ca-1-5-meter-fra-forsterker.html#post2832924

 

Limer likegreit innlegget mitt inn i denne tråden.

 

Er ikke tenkt å diskutere for er langt på vei enig med deg. Men siden du nevner regnestykket i artikkelen. Han som har skrevet artikkelen er nok ingen elektronikkingeniør, meget langt derfra, og har vinklet saken til de grader kun i en retning. Han trekker inn hvor mye strøm kondensatoren kan levere i løpet av en time, noe som innen bilstereo-verden er så irrelevant som det er mulig å få det! Skal man tenke i de baner så er omtrent enhver kondensator her i verden en totalt overflødig komponent, også i strømforsyningen i en forsterker hjemme i stua, der vi snakker om kondensatorbank i størrelsesorden milli- og mikrofarad!

 

Nå skal vi vinkle saken totalt den andre veien og dermed slå ihjel hans påstander: Han skriver at Farad x Volt = Amperesekund. Så langt ok, dette gir ved 1 Farad noe slikt som 14 As siden dynamoens ladespenning ofte er rundt 14V. Så tenker vi litt på når forsterkeren trenger den opplagrede energien i kondensatoren, det er gjerne ved peakverdien av sinuskurven i hvert basslag, altså hver gang sinuskurven er på sitt høyeste eller laveste. Dersom vi sier at frekvensen på basslaget er på 30 Hz så vil det si 60 ganger pr sekund. Altså vil forsterkeren trenge "hjelp" fra kondensatoren ved noe som inntreffer 60 ganger i sekundet, mellom hver gang dette skjer så vil kondensatoren lade seg opp igjen. Med andre ord vil kondensatorens opplagrede energi bli brukt i løpet av 1/60 sekund, dette gir oss da 14 As x 60 som er 860 Ampere ved 1/60 sekund. Kan legge til at kondensatoren ikke klarer å levere denne strømmen i praksis grunnet indre motstand, men plutselig snakker vi om enorme tall her. I eksempelet i artikkelen snakker han om en forsterker som yter 1250W og trekker maks 83A. 83A ble nesten små tall i forhold, faktisk under en tiendedel av det kondensatoren kan levere ;)

 

Luringen nevner også oppladningstiden til kondensatoren, at den ikke rekker å lade seg opp igjen. Vi snakker fortsatt om 1 farad kondensator. Tiden en kondensator trenger for å lade seg helt opp er 5 τ (tau). 1 τ = RxC. Hvor stor er motstanden i ledningene mellom batteriet og kondensatoren dersom vi tenker oss en en ledning på 25mm² Cu? Kopper har en resistivitet på 0,017 Ωm/mm². Sier vi at ledningen til batteriet er fire meter så vil det si at motstanden i ledningen er 0,00272 Ω. τ= RxC og 1 τ er da 0,00272 x 1 = 0,00272 sekund. Ganger vi dette med 5 så får vi 0,0136 sekund, altså er oppladningstiden til kondensatoren 0,0136 sekund. Hvor ofte brukte forsterkeren energien fra kondensatoren? Jo, 60 ganger i sekundet. Hvor mange ganger i sekundet klarer så kondensatoren å lade seg opp? Jo, 1/0,0136 = 73,5 ganger i sekundet.

 

:)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfatteren av artikkelen (link i første innlegg) har særdeles manglende kunnskaper og forståelse for elektronikk. Han har heller ikke forstått kondensatorens hensikt og virkemåte når han begynner å argumentere med hvor mye strøm en kondensator kan levere i løpet av en time, noe som bekrefter han er på bærtur ;)

Et scenario med 30 Hz bassfrekvens og 1F kondensator har jeg regnet ut i regnestykket i linken. Regnet ut dette kun for å sette alt på spissen i motsatt retning av det han i artikkelen gjorde. Formlene og tekniske data er fakta, ikke synsing eller antagelser. Må presisere at utregningen kun bygger på et teoretisk scenario, mindre detaljer er ikke tatt hensyn til, og at de faktiske tallene er dermed noe endret i det virkelige liv :)

 

http://www.bilforumet.no/elektronikk/bilstereo/279201-kondensator-ca-1-5-meter-fra-forsterker.html#post2832924

 

Det var ikke bare jeg som syntes den artikkelen skurret nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Da hiver jeg meg på igjen. De som sier kondensatoren er bortkastet, dokumenter gjerne påstandene deres ;)

 

Hele hensikten med kondensatoren, da den kom i bilstereosammenheng, var å utfylle de områdene der batteriet ikke holdt mål.

Et batteri, enten det er bly/syre, AGM osv, er en kjemisk opplagring av energi. For at man skal kunne gjøre nytte av denne energien så må den gjennom en kjemisk prosess før vi får ut strøm, i dette tilfellet oksidasjon ved den negative elektroden og en tilsvarende reduksjon ved den positive elektroden. Når denne prosessen er i gang så kan batteriet levere store mengder strøm, kun begrenset av motstanden i den ytre last og den indre motstanden i batteriet. Cluet er at den kjemiske prosessen ikke er skikkelig i gang umiddelbart, derav sliter batteriet med å levere den strømmen lasten ønsker i begynnelsen av hver strømpuls. Større tverrsnitt på kablene hjelper lite mot dette siden problemet ikke ligger i motstanden i ledningene, men er kjemisk betinget. Her kommer kondensatoren inn i bildet. Den har ikke den ulempen som batteriet har med treg kjemi, heller stikk motsatt siden den yter mest fra starten av. Derav leverer kondensatoren strøm i den korte fasen frem til batteriet tar over lasten, for å si det på en enkel måte ;)

 

Et eksempel (som er fakta). Om det er kaldt og man ikke får start på bilen da starteren såvidt siger rundt. Kortslutt batteriet i 2-3 sekunder og etterpå klarer starteren å få fyr i motoren. Hva skjedde; ved å kortslutte batteriet hjalp man i gang den kjemiske reaksjonen.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår