Gå til innhold

Solgt bilen "som den er" med mangellapp( jeg ikke kan bil. )Kan de heve kjøpet??

Ranger emnet


Mazda84

Anbefalte innlegg

Litt lang.. men håper noen kan lese og komme med inspill...

 

solgte en 15 år gammel bil. Har hatt den inn på eugodkjenning og fikset en del ting på de i februar/ mars. igjen inn på verksted i april og bytter batteri. Etter da har den for det meste stått. ( det er ny eier informert om) Og etter å ha kjøpt ny bil la jeg den ut for salg.

 

Merket ved kjøring en dag at den fusket litt ( hopper). Kjørte innom et verksted for å høre hva det kunne være. Han nevnte noe om pluggene. Jeg ville bare bli kvitt bilen og fikk derfor ned 5000 i pris pga av "mangellapp".

 

et par ringer på bilen. Opplyser det jeg vet om bilen.Bl.annet at jeg har gått ned i pris pga av at den fusket litt. De vil gjærne komme å se den.

 

De kommer å ser på bilen. Sjekker den nøye og prøvekjører. Oppdages da at en lykt forran er løs. Sier at jeg ikke er int. i å fikse noe mer på bilen, og at den derfor selges som forvist. De skal tenke på det. Samme kveld sender de sms om at de vil ha bilen.

 

Lørdag kommer de for å hente bilen. Før jeg skal møte dem kjører jeg og henter det andre settet med dekk. Bilen kjører uten problem. De ser at jeg kommer kjørende med den. Spør om de vil kjøre en tur til. De er mest opptatt av kvitteringene på rep. og papirene fra EU. Viser de disse og han går igjennom bilen igjen. VI skriver kontrakt... sammen. De sier seg enige i og signerer på at bilen selges som den er. uten naf test og med mangellapp på de feil selger kjenner til. Det jeg lurer på om jeg bommet på er at jeg skrev at det var på de feil jeg kjenner til ( uten å skrive så veldig konkret hva) skrev at det var anbefalt å skifte plugger og at lykten var løs. Jeg har som sagt ikke peiling på bil...

 

De kjører for å ta ut penger og komemr itlbake. jeg kjørte en tur selg imellomtiden. De ser igjen at jeg kommer kjørende med bilen.. UTEn problem. Bilen overleveres, papirer signeres og jeg forlater stedet.

 

De kommer hjem til meg og hevder de ikke får kjørt bilen ut av parkeringsplassen. Jeg minner de på startsperren men hun sier hun ikke får startet den. Jeg blir med tilbake og kjører en lengere tur. UTEN problemer... nå hoppet den heller ikke. Kommer tilbake og de begynner å skifte plugger.. på parkeringsplassen. Kjører fra stedet men kommer tilbake igjen. Mener den stoppet i et kryss. Det hele ender med at kjøper setter bilen på langs i gaten og forlater med nøklene. Dette sperrer for naboene mine. De kommer omsider å flytter bilen, og legger igjen nøkkelen. ( ba ikke om å få den)

 

Jeg har hele veien sagt at jeg blir nødt til å kontakte noen som har mer kunnskap enn meg. De har ikke vært interresert i å la meg gjøre så. ettersom det var lørdag var det snakk om å vente til mandag.

 

Mandag sjekket jeg litt og fikk beskjed av jurist at det ikke er jeg som skal kjøre den til verksted for å sjekke. De må kjøre den selv. Og ev bevise feil som jeg skulle ha kjent til eller at den har feil som er større...

 

Jeg forsøkte å ringe de opp uten at de tok telefonen. Det ringer så fra politiet. De vil anmelde meg. etter tydeligvis litt rådgivning fra politiet kommer de og henter nøkkelen og bilen. Kjører fra plassen uten problemer slik jeg ser det.

 

Senere får jeg sms om at bilen ikke går normalt... vel... jeg solgte den som den var nettopp pga av at den fusket.. og hadde derfor gått ned i pris... Kan de kreve å heve kjøpet da??

 

skjønnera t jeg skal ha opplyst om feil på bilen. Men jeg har informert de om det jeg vet om. Hva mer kan de kreve av en som ikke er bilkyndig?

 

vil jeg komme til å bli anmeldt å måtte dekke store kostnader på rep nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått pengene, og sendt inn salgsmelding er bilen, og eventuelle problemer med den, ikke din sak lenger.

 

Ut fra beskrivelsen er ikke noe å anmelde, og heller ikke noe som er grunnlag for andre reaksjoner.

 

 

 

. . . lurer nesten på om man burde se nøye an hvem man tør selger en gammel bil til ;)

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Minner meg om tidligere i sommer da jeg skulle selge en 15 år gammel Mitsu som fjusket da den var kald

Var et par som var veldig intressert. Men merket fort at de ikke hadde noen som helst peiling på bil, og heller ingen mulighet for å skru. For det første, så var dette en billig bil til 15.000 og for det andre så ville de ha bilen kontrollert på verksted. Jeg sa rett ut at de ikke fikk kjøpe den fordi de ikke var den kjøpegruppen jeg var ute etter og rådet de til å kjøpe noe dyrere som "ville holde" noen år.. Har heller ikke samvittighet til å pakke på noen den bilen som jeg har brukt tusenervis av kr på for aldri å finne ut av feilen. Verdt å tenke på ved bilsalg.. Analyser kjøperene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har fått nøkkelen så fjern den og la nøkkelen stå i. bilen er IKKE ditt problem lenger! de vil ikke kommer NOE sted med en bil til 5000kr, de burde være godt inneforstått med at en bil til den prisklassen er ikke helt 100% i orden!. bare be de reise og ryke enten med eller uten bilen de har kjøpt, du får høgd den og hvis de ikke henter den så tjener du enda et par kroner, men som sagt ikke bry deg noe særlig om det, du kan kjøpe bilen tilbake for 1500kr og høgge den etterpå :)

audi 100 2.2 quattro

chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge

xmerce 190e x2

xnissan 200sx s13

xAudi 90 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som du har gjort noe galt som selger! Ett sted går grensen for hva du må opplyse om når du selger bilen. Har du fortalt om det viktigste så er ikke andre feil ditt problem. Vi snakker om en bil til 5.000,-...... Politiet kommer nok til å henlegge saken, eller i verste fall innkalle deg til et avhør. Når du forklarer politiet det samme som du skriver her forsvinner saken ut av verden.

Kjipt for deg å havne i en sånn presset situasjon, men senk skuldrene og slapp av. Som andre nevner her; kjøperne krever langt mer enn de kan forvente av en gammel billig bil.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har gjort alt riktig. At de ringte fra politiet høres rart ut (sikker på at det ikke var noen andre som prøvde å lure deg?) Eller har de overskudd på ressurser der du bor? Normalt får man bare beskjed om at det må skrives en anmeldelse før de i det hele tatt ser på saken. Men hva skrev du om manglene i kontrakten? Skrev du noe konkret i det hele tatt, eller viste du til en mangellap eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke gjort noe ulovlig, og derfor kan ikke politiet gjøre noe heller. Slike ting er slitsomt og tungvint, men det ordner seg alltid til slutt. Så lenge bilen nå er registrert på ny eier, får de ta alt ansvar selv.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår