Gå til innhold

Oljelekkasje

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Simmerringen i bakkant av veiva bruker skli ut.

Da er det kanskje det som har hendt i forbindelse med at jeg herjet litt med veivakslingen i andre enden når jeg skulle ha av alt røklet ved skifte av topp pakning. Tipper jeg har røska i og trykt på den en del.. Gleder meg IKKE til denne jobben. Må kanskje vente på mer vår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Om du har värt borti der når du skiftet toppakning begynner jeg og lure litt.... ;)

Dette er snakk om bak på veivakslingen,inn mot girkassa....du kommer ikke til der uten at motor eller girkasse er delt... Du hadde vel ikke kassa eller motoren ute for å skifte toppakning?

Dette problemet oppstår uten å ha gjort noe som helst,har skiftet mange sånne simmerringer pga de sklir ut.

Bare å brette opp arma og kaste seg på.... ;) önsker deg lykke til,håper det löser seg. :)

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått fronten opp av bakken og kasta ut den andre bilen fra garasjen til jeg er ferdig.

Begynner å få oversikt hva som må gjøres. Stusser på et par pkt.. Kanskje noen av dere vet..

-Må jeg ta ut gearoljen før jeg tar ut girkassen. Jeg har ulyder i kassen og vil se på dette samtidig som jeg har den ute.

-Skal gearkassen av clutchkassen først? Det ser ut som om clutchen er i egen kasse (jeg har wire clutch, ikke hydraulisk)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har värt borti der når du skiftet toppakning begynner jeg og lure litt.... ;)

Dette er snakk om bak på veivakslingen,inn mot girkassa....du kommer ikke til der uten at motor eller girkasse er delt... Du hadde vel ikke kassa eller motoren ute for å skifte toppakning?

 

Jeg tenkte bare at jeg i forbindelse med avtrekk av reimhjul på høyre side har dratt og dyttet litt i veivakslingen, kanskje nok til at det ble dyttet ut... Men jeg vet sannelig ikke hvor mye slark det er i den retningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh.. Synes ikke Haynes manualen beskriver godt nok hva som skal gjøres.. Er i tvil om jeg har "modular" eller "conventional" clutch..

Skal jeg skru av de 4 skruene bak på svinghjulet (under inspeksjonsluken) før jeg tar av kassen eller ei mon tro? Har conventional clutch boltene på andre siden? På bildene ser det nesten ut som om tennene til svinghjulet er sveiset på.. Ligner ikke på min der hjulet er i ett.

 

De skriver også at jeg må ta bort motorfeste foran, men det ser sannelig ikke slik ut. Jeg har en kraftig arm som går under motoren rett før kassen, og ikke en brakett mellom som manualen viser.

 

Og festet i bakkant ser ut til å ha 3-4 bolter som er trangt å komme til. Det må være de som heter "bracket-to-transaxle" og "3 mount-to-cossmember" boltene..

 

De skriver heller ingenting om å fjerne luftspjeldet som tydeligvis er i veien. Det må ut fordi det henger på en tosidig bolt mellom kassa og motor.

 

Desverre har jeg mørk garasje og en eneste 500w lampe på skjøteledning, samt en biltema LED arbeidslampe (ganske god!) som gir lys som ikke egner seg til å ta gode bilder i (har ikke fått strømmen ordentlig innlagt enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte bare at jeg i forbindelse med avtrekk av reimhjul på høyre side har dratt og dyttet litt i veivakslingen, kanskje nok til at det ble dyttet ut... Men jeg vet sannelig ikke hvor mye slark det er i den retningen..

 

Det er snakk om ca "ingen" slakk,du vil ikke kunne kjenne det. At simmerringen sklir ut er en ganske vanlig feil på disse bilene.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh.. Synes ikke Haynes manualen beskriver godt nok hva som skal gjøres.. Er i tvil om jeg har "modular" eller "conventional" clutch..

Skal jeg skru av de 4 skruene bak på svinghjulet (under inspeksjonsluken) før jeg tar av kassen eller ei mon tro? Har conventional clutch boltene på andre siden? På bildene ser det nesten ut som om tennene til svinghjulet er sveiset på.. Ligner ikke på min der hjulet er i ett.

 

De skriver også at jeg må ta bort motorfeste foran, men det ser sannelig ikke slik ut. Jeg har en kraftig arm som går under motoren rett før kassen, og ikke en brakett mellom som manualen viser.

 

Og festet i bakkant ser ut til å ha 3-4 bolter som er trangt å komme til. Det må være de som heter "bracket-to-transaxle" og "3 mount-to-cossmember" boltene..

 

De skriver heller ingenting om å fjerne luftspjeldet som tydeligvis er i veien. Det må ut fordi det henger på en tosidig bolt mellom kassa og motor.

 

Desverre har jeg mørk garasje og en eneste 500w lampe på skjøteledning, samt en biltema LED arbeidslampe (ganske god!) som gir lys som ikke egner seg til å ta gode bilder i (har ikke fått strømmen ordentlig innlagt enda).

 

De 4 boltene som sitter på svinghjulet skrus ut etter at girkassa er demont. De holder clutchpakka på plass.

 

Bjelken under motoren må demont,får å få denne lös må man ofte lösne eller demont traversen,denne er justerbar i side-og lengderetningen for justering av camber og castervinkelen til forstillingen. Må du lösne traversen må du först lösne rattakselen på tannstanga. Bilen må da ha en forstillingskontroll med just etter rep.

 

Motoren bör/må henges opp i en jigg for å holde motoren oppe.

 

Personlig tar jeg aldri en sånn jobb uten löftebukk,er veldig klönete om man ikke får heist opp i ståhöyde.

 

Boltene som holder clutchpakka til svinghjulet,må settes inn med locktite ved mont. Boltene som holder svinghjulet til veiva må skiftes. Simmerringen bör settes inn med locktite på ytterringen for å hindre at den sklir ut igjen.

 

Om det er slitespor på baksiden av svinghjulet etter simmerringen bör dette skiftes,ellers kan den sprekke pga svekkelse.

 

Mitt beste råd er egentlig å sette bort jobben om du er usikker.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 4 boltene som sitter på svinghjulet skrus ut etter at girkassa er demont. De holder clutchpakka på plass.

Dette virker som det er avhengig av clutchtype. I følge haynes skal de - dersom det er en "modular" clutch, ut før kassa tas av. I følge denne boken har modeller fra 2001 "conventional" og følgelig min 97 modell "modular", uten at jeg er så sikkert selv.

Bjelken under motoren må demont,får å få denne lös må man ofte lösne eller demont traversen,denne er justerbar i side-og lengderetningen for justering av camber og castervinkelen til forstillingen. Må du lösne traversen må du först lösne rattakselen på tannstanga. Bilen må da ha en forstillingskontroll med just etter rep.

Bjelken ligger da ikke under kassen. Er du nå helt sikker på dette? Finnes det forskjellige typer kansje?

Motoren bör/må henges opp i en jigg for å holde motoren oppe.

Personlig tar jeg aldri en sånn jobb uten löftebukk,er veldig klönete om man ikke får heist opp i ståhöyde.

Nå har jeg ikke tilgang på slikt så jeg får klare meg med det jeg har. Får jeg løsnet kassen så ser det nå ut som om den skal kunne gli ut.

Boltene som holder clutchpakka til svinghjulet,må settes inn med locktite ved mont. Boltene som holder svinghjulet til veiva må skiftes.

Igjen, jeg er i tvil hvilken type clutch jeg har.

Simmerringen bör settes inn med locktite på ytterringen for å hindre at den sklir ut igjen.Om det er slitespor på baksiden av svinghjulet etter simmerringen bör dette skiftes,ellers kan den sprekke pga svekkelse.

Det skal jeg gjøre. Kan ta bilder når jeg kommer så langt.

Mitt beste råd er egentlig å sette bort jobben om du er usikker.

Prisen for dette gjør det uaktuellt. Dessuten står den nå med snuten i været og drivakslingene ute. Enten får jeg det til eller så kommer det ny posting her med delebil til salgs (selvplukk!) :D

Endret av mleikvol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten får jeg det til eller så kommer det ny posting her med delebil til salgs (selvplukk!) :D

 

Vi heier på deg ;) Har sendt deg en PM med noen PDFer som kanskje kan hjelpe deg med litt mer informasjon enn Haynes manualen gir. Bare lov å hold oss oppdatert på hvordan det går.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner dere forresten noen som reparerer girkasser i Rogaland området? Er litt skeptisk til å skifte lager der selv. Har så lyst å ta det med det samme jeg har den ute. Det er "gromle" lyder i kassen, spesiellt i 3dje gir der jeg kan kjenne humpete bevegelser på girstanga om jeg presser den svakt opp. Jeg har kjørt med dette i mange år men underlig nok har kassen klart seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår