Gå til innhold

Oljelekkasje

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har nå etter mye strev med å bytte topp-pakning og clutchwire fått enda et problem. Det lekker olje ganske heftig (drypp hvert 2-3 sek?) fra et sted mellom blokk og girkasse når motoren går. Kan jeg anta at pakningen i bunnpanna kan ha tatt skade av at motoren hvilte på treklosser på panna mens jeg skiftet topp mon tro? :wonder: Jeg kan ikke finne noe lekkasje langs toppen ihvertfall.

Blir vel til at jeg bytter pakning uansett, og sjekker om panna kan ha blitt deformert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dersom noen har gjort dette før hadde det vært kjekt med en kort "todo" liste.. Jeg har Haynes manualen så den hjelper kanskje litt også.

Siden jeg har ulyder i girkasse (sikkert et lager) så må jeg nok ta det i samme slengen, men jeg grøsser ved tanken på å begynne..

Dette lukter mer komplisert enn å skifte topp-pakning :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

På tide å ta opp denne tråden igjen. Nå har kjerra stått parkert en stund og fått seg tak over hodet, samt at det har blitt mildvær, og reservebilen (kona's huyndai) er snart klar for skraphaugen.

Jeg kikket igjen på dette å har ikke lyst å tro at det er simmer-ringen. (Siden jeg hadde noe søl rundt kamaksel sensoren så byttet jeg den her i dag, men det drypper fortsatt)

Dersom det var simmer-ringen ville jeg tro at oljen drypte fra hullet nederst på girkassen i overgangen, men det drypper fra bunnpanneskruene på hjørne. Jeg prøvde å spraye på noe markeringsfarge før jeg startet opp, og kan ikke se det kommer rennende fra siden av motoren ihvertfall. Spørs om ikke jeg bør prøve å bytte panne og pakning først.

Jeg ser en ny panne + pakning vil koste ca 64 usd + enda mer i frakt, tid, moms og avgiftsfaenskap fra rockauto. Er det noen her som har en liggende som virker som de vil selge? Pakningen kan jeg kjøpe fra rock under avgiftsradaren.

(2.0 motor, RH39889 om du trenger detaljer)

Endret av mleikvol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvet og lokalisert lekkasjen,blir jo litt dumt og bytte panne hvis det ikke er den som er feilen. Sjekk rundt kamaksel og veivaksel utgang. Sjekk også at oljefilter sitter fast og at det ikke er rustet hull i filteret. Har vært ute for at filter har rustet når det har gått lenge mellom oljefilter bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å se noe der for den enden av bunnpanna stikker kanskje et par mm inn i girkassen. Det ligger et vertikalt lokk over bunnen av girkassen som jeg har lyst å ta ut for å kikke, men det kan se ut som om jeg må ta ut et par store bolter, kanskje hele kassen for å få den vekk. Jeg kan prøve å ta noen bilder å poste. Ellers etterlyser jeg triks for å lokalisere.. Kanskje jeg skulle kjøpe inn noe dekor snøspray å spraye tett rundt kanten der hvor jeg kommer til.

Oljefilteret er helt nytt, så det er ok. Det er også i andre enden av motoren og det ser ikke ut som om oljen kryper langs kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.. Det er vel ingen tvil lenger.. Da jeg åpnet dette lokket så rant det ut et lite magasin med olje.

[ATTACH]27655[/ATTACH]

Jeg får sette meg ned å lese haynes for å få et overblikk over hvor mye arbeid dette er.. :bok:

Jeg har ikke tilgang på bukk, så dette kan bli like gøy som det var å bytte topp-pakning.

:deng:

post-58949-1380485386778_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simmerringen i bakkant av veiva bruker skli ut. Er redd du må ta jobben med å rive ut girkassa. Anbefaler å ha på litt locktite (skruelim) på ytterringen til den nye simmerringen,da bruker de sitte på plass. Sjekk samtidig om den kan ha sklidd ut så mye at den har laget slittasjespor på svinghjulet. Er det dypt slitespor i svinghjulet bör dette også skiftes for å unngå at det har blitt svekkelser. har sett sånne svinghjul som har blitt så slitt at de sprekker rundt senter....

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lönner seg å bruke et verktöy for å flytte motoren litt mot radiatoren,da blir det mer plass for å få ut girkassa,men er litt lirk,löft for å få den ut pga kan väre litt trangt mot traversen.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår