mleikvol

Oljelekkasje

Ranger emnet

40 innlegg i emnet

Har nå etter mye strev med å bytte topp-pakning og clutchwire fått enda et problem. Det lekker olje ganske heftig (drypp hvert 2-3 sek?) fra et sted mellom blokk og girkasse når motoren går. Kan jeg anta at pakningen i bunnpanna kan ha tatt skade av at motoren hvilte på treklosser på panna mens jeg skiftet topp mon tro? :wonder: Jeg kan ikke finne noe lekkasje langs toppen ihvertfall.

Blir vel til at jeg bytter pakning uansett, og sjekker om panna kan ha blitt deformert..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chrysler 2,0 motor er det et kjent problem at di lekker olje på simringen mellom motor og gir, (bakkant på veiv)

 

Pris for simring er ca 250,- send meg en e-post viss du trenger. Kan skaffe innen et par dager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rsele, Ja jeg byttet hele dritten når det var oppe. Det ser ikke ut til å være lekkasje rundt toppen.

Dersom det er simmerring mellom motor og girkasse lurer jeg på hvor mye arbeid dette er å bytte. Må jeg ut med hele veivakslingen?:wonder:

Og girkassen? :omfg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom noen har gjort dette før hadde det vært kjekt med en kort "todo" liste.. Jeg har Haynes manualen så den hjelper kanskje litt også.

Siden jeg har ulyder i girkasse (sikkert et lager) så må jeg nok ta det i samme slengen, men jeg grøsser ved tanken på å begynne..

Dette lukter mer komplisert enn å skifte topp-pakning :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide å ta opp denne tråden igjen. Nå har kjerra stått parkert en stund og fått seg tak over hodet, samt at det har blitt mildvær, og reservebilen (kona's huyndai) er snart klar for skraphaugen.

Jeg kikket igjen på dette å har ikke lyst å tro at det er simmer-ringen. (Siden jeg hadde noe søl rundt kamaksel sensoren så byttet jeg den her i dag, men det drypper fortsatt)

Dersom det var simmer-ringen ville jeg tro at oljen drypte fra hullet nederst på girkassen i overgangen, men det drypper fra bunnpanneskruene på hjørne. Jeg prøvde å spraye på noe markeringsfarge før jeg startet opp, og kan ikke se det kommer rennende fra siden av motoren ihvertfall. Spørs om ikke jeg bør prøve å bytte panne og pakning først.

Jeg ser en ny panne + pakning vil koste ca 64 usd + enda mer i frakt, tid, moms og avgiftsfaenskap fra rockauto. Er det noen her som har en liggende som virker som de vil selge? Pakningen kan jeg kjøpe fra rock under avgiftsradaren.

(2.0 motor, RH39889 om du trenger detaljer)

Endret av mleikvol

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville prøvet og lokalisert lekkasjen,blir jo litt dumt og bytte panne hvis det ikke er den som er feilen. Sjekk rundt kamaksel og veivaksel utgang. Sjekk også at oljefilter sitter fast og at det ikke er rustet hull i filteret. Har vært ute for at filter har rustet når det har gått lenge mellom oljefilter bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å se noe der for den enden av bunnpanna stikker kanskje et par mm inn i girkassen. Det ligger et vertikalt lokk over bunnen av girkassen som jeg har lyst å ta ut for å kikke, men det kan se ut som om jeg må ta ut et par store bolter, kanskje hele kassen for å få den vekk. Jeg kan prøve å ta noen bilder å poste. Ellers etterlyser jeg triks for å lokalisere.. Kanskje jeg skulle kjøpe inn noe dekor snøspray å spraye tett rundt kanten der hvor jeg kommer til.

Oljefilteret er helt nytt, så det er ok. Det er også i andre enden av motoren og det ser ikke ut som om oljen kryper langs kanten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min svetter litt ved reimhjulet som driver dynamo osv. Kan det være der?

Det er vist ganske normalt på disse, når de er så gamle som de er.

Der sitter oljepumpa. I den er simmeringen.

Den får du billig fra Melling eller Felpro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sukk.. Det er vel ingen tvil lenger.. Da jeg åpnet dette lokket så rant det ut et lite magasin med olje.

[ATTACH]27655[/ATTACH]

Jeg får sette meg ned å lese haynes for å få et overblikk over hvor mye arbeid dette er.. :bok:

Jeg har ikke tilgang på bukk, så dette kan bli like gøy som det var å bytte topp-pakning.

:deng:

post-58949-1380485386778_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Simmerringen i bakkant av veiva bruker skli ut. Er redd du må ta jobben med å rive ut girkassa. Anbefaler å ha på litt locktite (skruelim) på ytterringen til den nye simmerringen,da bruker de sitte på plass. Sjekk samtidig om den kan ha sklidd ut så mye at den har laget slittasjespor på svinghjulet. Er det dypt slitespor i svinghjulet bör dette også skiftes for å unngå at det har blitt svekkelser. har sett sånne svinghjul som har blitt så slitt at de sprekker rundt senter....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lönner seg å bruke et verktöy for å flytte motoren litt mot radiatoren,da blir det mer plass for å få ut girkassa,men er litt lirk,löft for å få den ut pga kan väre litt trangt mot traversen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå