Logo

Gå til innhold

39Oljelekkasje



mleikvol

mleikvol 15.June.11 - 19:12

  • #1
  • Opp

    mleikvol 15.June.11 - 19:12

  • #1
  • Opp

    Har nå etter mye strev med å bytte topp-pakning og clutchwire fått enda et problem. Det lekker olje ganske heftig (drypp hvert 2-3 sek?) fra et sted mellom blokk og girkasse når motoren går. Kan jeg anta at pakningen i bunnpanna kan ha tatt skade av at motoren hvilte på treklosser på panna mens jeg skiftet topp mon tro? :wonder: Jeg kan ikke finne noe lekkasje langs toppen ihvertfall.
    Blir vel til at jeg bytter pakning uansett, og sjekker om panna kan ha blitt deformert..
    Rsele

    Rsele 16.June.11 - 7:04

  • #2
  • Opp

    Rsele 16.June.11 - 7:04

  • #2
  • Opp

    Skiftet du toppdekselpakningen når du byttet topp-pakningen? Kan du ha montert toppdekselpakningen feil?
    perro

    perro 16.June.11 - 7:07

  • #3
  • Opp

    perro 16.June.11 - 7:07

  • #3
  • Opp

    Jeg hadde samme på en Neon en gang og da var det en simmerring mellom motor og girkasse som var gåen.
    Maldal Import

    Maldal Import 20.June.11 - 9:57

  • #4
  • Opp

    Maldal Import 20.June.11 - 9:57

  • #4
  • Opp

    Chrysler 2,0 motor er det et kjent problem at di lekker olje på simringen mellom motor og gir, (bakkant på veiv)

    Pris for simring er ca 250,- send meg en e-post viss du trenger. Kan skaffe innen et par dager.
    mleikvol

    mleikvol 21.June.11 - 20:20

  • #5
  • Opp

    mleikvol 21.June.11 - 20:20

  • #5
  • Opp

    Rsele, Ja jeg byttet hele dritten når det var oppe. Det ser ikke ut til å være lekkasje rundt toppen.
    Dersom det er simmerring mellom motor og girkasse lurer jeg på hvor mye arbeid dette er å bytte. Må jeg ut med hele veivakslingen?:wonder:
    Og girkassen? :omfg
    perro

    perro 22.June.11 - 8:12

  • #6
  • Opp

    perro 22.June.11 - 8:12

  • #6
  • Opp

    Du må skille motor og girkasse så kommer du til ringen, men du trenger ikke skru motoren fra hverandre
    mleikvol

    mleikvol 29.June.11 - 19:40

  • #7
  • Opp

    mleikvol 29.June.11 - 19:40

  • #7
  • Opp

    Dersom noen har gjort dette før hadde det vært kjekt med en kort "todo" liste.. Jeg har Haynes manualen så den hjelper kanskje litt også.
    Siden jeg har ulyder i girkasse (sikkert et lager) så må jeg nok ta det i samme slengen, men jeg grøsser ved tanken på å begynne..
    Dette lukter mer komplisert enn å skifte topp-pakning :/
    mleikvol

    mleikvol 22.February.12 - 23:55

  • #8
  • Opp

    mleikvol 22.February.12 - 23:55

  • #8
  • Opp

    På tide å ta opp denne tråden igjen. Nå har kjerra stått parkert en stund og fått seg tak over hodet, samt at det har blitt mildvær, og reservebilen (kona's huyndai) er snart klar for skraphaugen.
    Jeg kikket igjen på dette å har ikke lyst å tro at det er simmer-ringen. (Siden jeg hadde noe søl rundt kamaksel sensoren så byttet jeg den her i dag, men det drypper fortsatt)
    Dersom det var simmer-ringen ville jeg tro at oljen drypte fra hullet nederst på girkassen i overgangen, men det drypper fra bunnpanneskruene på hjørne. Jeg prøvde å spraye på noe markeringsfarge før jeg startet opp, og kan ikke se det kommer rennende fra siden av motoren ihvertfall. Spørs om ikke jeg bør prøve å bytte panne og pakning først.
    Jeg ser en ny panne + pakning vil koste ca 64 usd + enda mer i frakt, tid, moms og avgiftsfaenskap fra rockauto. Er det noen her som har en liggende som virker som de vil selge? Pakningen kan jeg kjøpe fra rock under avgiftsradaren.
    (2.0 motor, RH39889 om du trenger detaljer)

    Dette innlegget har blitt redigert av mleikvol: 22.February.12 - 23:59

    Rsele

    Rsele 23.February.12 - 9:24

  • #9
  • Opp

    Rsele 23.February.12 - 9:24

  • #9
  • Opp

    Jeg ville prøvet og lokalisert lekkasjen,blir jo litt dumt og bytte panne hvis det ikke er den som er feilen. Sjekk rundt kamaksel og veivaksel utgang. Sjekk også at oljefilter sitter fast og at det ikke er rustet hull i filteret. Har vært ute for at filter har rustet når det har gått lenge mellom oljefilter bytte.
    mleikvol

    mleikvol 23.February.12 - 11:44

  • #10
  • Opp

    mleikvol 23.February.12 - 11:44

  • #10
  • Opp

    Det er veldig vanskelig å se noe der for den enden av bunnpanna stikker kanskje et par mm inn i girkassen. Det ligger et vertikalt lokk over bunnen av girkassen som jeg har lyst å ta ut for å kikke, men det kan se ut som om jeg må ta ut et par store bolter, kanskje hele kassen for å få den vekk. Jeg kan prøve å ta noen bilder å poste. Ellers etterlyser jeg triks for å lokalisere.. Kanskje jeg skulle kjøpe inn noe dekor snøspray å spraye tett rundt kanten der hvor jeg kommer til.
    Oljefilteret er helt nytt, så det er ok. Det er også i andre enden av motoren og det ser ikke ut som om oljen kryper langs kanten.
    Rsele

    Rsele 23.February.12 - 11:57

  • #11
  • Opp

    Rsele 23.February.12 - 11:57

  • #11
  • Opp

    Ta en motorvask på hele motoren,da blir det nok litt bedre å lokalisere lekkasjen.
    Trialmaster

    Trialmaster 24.February.12 - 19:03

  • #12
  • Opp

    Trialmaster 24.February.12 - 19:03

  • #12
  • Opp

    Min svetter litt ved reimhjulet som driver dynamo osv. Kan det være der?
    Det er vist ganske normalt på disse, når de er så gamle som de er.
    Der sitter oljepumpa. I den er simmeringen.
    Den får du billig fra Melling eller Felpro.
    mleikvol

    mleikvol 24.February.12 - 22:10

  • #13
  • Opp

    mleikvol 24.February.12 - 22:10

  • #13
  • Opp

    Sukk.. Det er vel ingen tvil lenger.. Da jeg åpnet dette lokket så rant det ut et lite magasin med olje.
    [ATTACH]27655[/ATTACH]
    Jeg får sette meg ned å lese haynes for å få et overblikk over hvor mye arbeid dette er.. :bok:
    Jeg har ikke tilgang på bukk, så dette kan bli like gøy som det var å bytte topp-pakning.
    :deng:

    Vedlagt(e) fil(er)


    Skodaracing

    Skodaracing 25.February.12 - 10:23

  • #14
  • Opp

    Skodaracing 25.February.12 - 10:23

  • #14
  • Opp

    Simmerringen i bakkant av veiva bruker skli ut. Er redd du må ta jobben med å rive ut girkassa. Anbefaler å ha på litt locktite (skruelim) på ytterringen til den nye simmerringen,da bruker de sitte på plass. Sjekk samtidig om den kan ha sklidd ut så mye at den har laget slittasjespor på svinghjulet. Er det dypt slitespor i svinghjulet bör dette også skiftes for å unngå at det har blitt svekkelser. har sett sånne svinghjul som har blitt så slitt at de sprekker rundt senter....
    Skodaracing

    Skodaracing 25.February.12 - 10:24

  • #15
  • Opp

    Skodaracing 25.February.12 - 10:24

  • #15
  • Opp

    Lönner seg å bruke et verktöy for å flytte motoren litt mot radiatoren,da blir det mer plass for å få ut girkassa,men er litt lirk,löft for å få den ut pga kan väre litt trangt mot traversen.



    Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt