Gå til innhold

Nedklassing av 2002 Tahoe fra lastevil til varebil på 3490 kg.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Ønsker å nedklasse Tahoen min fra lastebil på 3560kg til varebil på grønne skilter på 3490kg.

 

Skrev en søknad til Vegvesenet og fikk et langt svar med en masse svada men jeg konkluderte med at produsent må ha søkt om en typegodkjenning for aktuelle vekter for at jeg skal kunne få den nedklasset.

 

Ser på Finn.no at der finnes en og annen Tahoe med grønne skilt men i alle fall en har totalvekt på 3084kg og det er jo en ganske drastisk nedklassing.

 

Så lenge bilen i dag er godkjent med 3560kg burde det jo ikke være noe problem i det hele tatt å klasse ned til 3490kg men for "noen" er det jo ikke så enkelt.... Hadde skjønt problemet om det var snakk om å øke totalvekten...

 

Noen som har en god ide om hvordan nedklassing til 3490 kan gjøres eller er det bare å glemme? Årsaken til at jeg vil under 3500 er å kunne kjøre den på B-førerkort (kona), halverte bompenger og PKK annenhvert år i stedet for hvert (og det er ikke så mange verksted som tar PKK på lastebiler).

Svein Hauge, Karmøy

SveinHa.com / Midtlivskrisen / Storesund Båtforening

En del av kunnskapen består av å være uvitende om slikt som ikke er verdt å vite. (Crates)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke satt meg inn i disse reglene men liker tahoe VELDIG godt! En kamerat av meg hadde 2001 mod Tahoe med 5,7l bensin, han fikk den klasset ned.

 

Det de gjorde da (på Åkra bil A/S) de monterte en hul boks i taket i "lasterommet" for å få ned antall liter i bagasjerommet og bytta lasteventilene bak. Mer enn det gjorde de ikke... den ble godkjent som kl. B å 3084kg total vekt.. Eneste minuset, er at han kan ikke laste så mye baki bilen (lovlig) men han har kl. Be sertifikat så kan fortsatt dra like tung henger så før nedklassing.

 

Du må nesten høre med din nærmeste Chevrolet forhandler hvordan du skal få klasset den ned på enklest måte...

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar ThomasEK. Har sendt en forespørsel til Bergheim også, får se hva de svarer før jeg evt. tar kontakt med Åkra Bil. Er der noen spesiell person der som jeg bør snakke med? Håper på å bare lure meg så vidt under 3500 kg og ikke helt ned til 3084.

Svein Hauge, Karmøy

SveinHa.com / Midtlivskrisen / Storesund Båtforening

En del av kunnskapen består av å være uvitende om slikt som ikke er verdt å vite. (Crates)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har hatt en prat med både han på Åkra Bil og en kar hos Bergheim Drammen og konklusjonen er klar: Det er helt absolutt 100.00% aldeles umulig å gjøre en slik nedklassing. De eneste Tahoene som nå kan klasses ned er modeller tom. 1999 med dieselmotor. Ikke skjønner jeg hva de vil fram til med totalforbud og unntaket med -99 modeller med dieselmotor men han hos Bergheim sa at Vegvesenet hadde ansatt noen ungjenter med advokatutdanning som gjorde sitt ytterste for å tolke regelverket så firkantet som overhode mulig :adolf:

 

I Tyskland, der de jo har for vane å være ekstra firkantet, er det bare å oppsøke trafikkstasjonen og gi beskjed om hvilken totalvekt en vil ha i vognkortet (innen gitte grenser for bilen da selvsagt) så er det greit...

Svein Hauge, Karmøy

SveinHa.com / Midtlivskrisen / Storesund Båtforening

En del av kunnskapen består av å være uvitende om slikt som ikke er verdt å vite. (Crates)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hmm en kompis av meg har en tahoe han skal klasse ned nå, den blei kjøpt hos bergheim,som import men de har vist gjort noe snusk med papirene der så for han er det faktisk mulig og klasse ned, det er 2001 med bensin...

audi 100 2.2 quattro

chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge

xmerce 190e x2

xnissan 200sx s13

xAudi 90 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Hei.

 

Ser tråden er gammel, men kanskje til info for andre som vil klasse ned en Tahoe.

 

 

Kjøpte en 2001 Tahoe i februar 15, denne var , fikk den klasset ned. Ble kjøpt i Lyngdal, men den måtte transporteres til Bergheim i Oslo for gjennomgang, det ble ikke gjort noe fysisk på bilen, bare endre papirer på den. Ble klasset ned til 3084 kg totalvekt, men hengervekt fortsatt 3500kg.

Prisen på nedklassing var 17000,-kr.

Så det lar seg gjøre å klasse ned, men totalvekt blir noe lav, bare ca.400kg lasteevne i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår