Gå til innhold

Audi 80 2.3 (NG) 92 modell - tenningsproblemer!!!

Ranger emnet


Stein Holstad

Anbefalte innlegg

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

HEI

 

Kona fikk besøk så da lurte jeg meg til å bytte ECU. Dessverre var det ingen forskjell med den ene eller den andre ECU'en - så jeg monterte tilbake den originale. I mine øyne kan vi da friskmelde ECU. Enig?

 

Under denne prosessen virket ikke temp måler i dashbord - kan det være at det er noe luft i systemet tro? Eller kan det være at informasjon om dette stopper når temp giver til ECU har vært ute? Er jo ikke den giveren som gir informasjon til instrumentpanelent. Eller kan selve instrumentet være litt tregt eller med dårlig kontakt? Skal uansett renske opp i kjølevannet og fylle på ny kjøleveske type rød.

 

Mtp bensinmengdefordeler - så sendte du i et innlegg rett før her informasjon om dette. Det var mange/noen justeringer - er dette viktig?

 

Du sa også at det vil renne ut bensin under bytte av bensinmengdefordeler - antar at det ikke er stort trykk og store mengder vi snakker om?? Noen tips rundt dette eller er det bare å la det renne ut det som må renne ut?

 

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil komme noen dråper som ligger i slangene bare. Det er ikke store skvetten for å si det sånn. Bare skru av slangene på mengdefordeleren og bytt den ut. Husk å skru fast alle slangene igjen før du vrir om på tenninga, for ellers så spruter der ut bensin av en eller flare av slangene som ikke sitter. (Ja, prater av erfaring etter at det gikk fort i svingene en gang) :wonder:

 

Det er fint at Quattro73 har kunnskapen og programmer for å finne ut alt med delenummer og slikt. Da veit jeg i hvertfall hva slags bil min ECU stammer fra. Her er det også tydeligvis noe vi alle tre kan lære ang dette med om ECU fra B3/type89 passer på B4 med samme motorkode eller ikke ;)

 

Lykke til med prøvinga, så får vi håpe det ordner seg :D

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justeringene av mengdefordeleren trenger du ikke ta så seriøst, men greit å sjekke at alt er ca som det skal være når du først har den ute og kommer til.

Det er trykk på bensinsystemet (noen Bar), men det er små mengder som kommer ut. Surr en fille rundt banjoene før du løsner de, slipper da bensinsøl.

 

Når det gjelder temp-visning. Kan være dårlig kontakt i instrumentpanelet ditt, noe som er meget enkelt å fikse. Instrumentpanelet skrur du ut på under 5 minutter. Bak på dette er det tu muttre som holder temp-måleren, disse muttrene er også kontaktene til instrumentet. Har tatt et bilde og merket av hva som er hva. Om ikke dette hjelper så kan det være brudd i ledningene til giveren, altså samme ledningspølse som til temp-giver til ECU .!?!.

 

KontaktpunkterinstrpanelAudi80.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

 

Da har jeg tatt ut innsug nok en gang (krudd til skruer med 15nm - eller var det 20 det skulle være?) og sjekket alle slanger samt gummihus over bensinmengdefordeler. Ingen feil - så jeg brukte ingen av de slangene jeg fikk låne av Zyntex. Vasket og tørket disse delene også.

 

Ut med bensinmengdemåler og inn med ny. Den nye (brukt fra Zyntex) var litt mer slitt i lokket til luftfilteret så det var bare to av klemmene som ville sitte. Oppfører seg omtrent likt - vil ikke starte når varm og går ikke pent på tomgang. Denne bensinmengdemåleren synes også å ha litt problemer ved kald motor - dvs at den går men reagerer ikke på gasspådrag - men humper og går på 400 rpm - et turtall som medførte at den andre bensinmengdemåler installert - så stopper bilen. Stoppet så og fikk start og nå gikk den uten å stoppe, men dog de samme problemer som med den andre bensinmengemåleren.

 

Lot den gå seg varm - til el viften begynte å slå inn. Temp måler i dashbord virker ikke - ihvertfall ikke i denne omgang. Mener jeg har lest at ved kople en av lederne til jord eller pluss så vil man kunne sjekke tempgiver i dashbord?? Stoppet den og ventet ca 30 minutter - tok etter det men startet ikke og etter to forsøk så hørte jeg på motor at den ikke ville - vet at dersom jeg hadde koplet fra tempgiver til ECU så hadde den startet.

 

Tidligere har jeg nå byttet:

Coil og ledning fra coil til fordeler.

Fordeler

Plugger

Forsøkt byttet ECU - ingen forskjell - byttet tilbake til den gamle.

Begge tempgiverne (brukte fra Zyntex)

Tomgangsregulator (brukt fra Zyntex)

Olje og oljefilter

Luftfilter

Automatolje med sil og pakning

Friskluftfilter

 

I tillegg gjort en mengde målinger i samråd med Quattro73.

 

Det er vel like før jeg gir opp og selger den som delebil eller vraker den og plukker av deler jeg tror noen kan ha bruk for.

 

Skal prøve å bytte kjøleveske - samt spyle gjennom systemet før ny væske.

 

Lambdasonde har jeg ikke byttet - men her har vi jo målt at verdier er ok.

 

Bilen har også en liten oljelekkasje - tror det er bunnpannepakningen.

 

Fortvilende greier... vurderer å sette den inn på Hamax - men som du sier Quattro - så rekker de knapt å sjekke det vi allerede har sjekket.

 

Noen tips eller forslag?

 

 

Mvh Stein Holstad

Endret av Stein Holstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

 

Se foregående innlegg... Jeg prøvde å ringe deg i sta og du ringte tilbake, men da var henda fulle av beis.... og tiden løp fra meg - men fant ut av det jeg lurte på.

 

Mvh Stein Holstad

 

Heisann. Så du hadde ringt. Etter to forsøk så tenkte jeg at du sikkert kom til å kontakte meg etter hvert på en eller annen måte Om det var noe spesielt ;)

 

Kjedelige greier ang motoren altså. Kan ikke forstå hva det kan være med den.

Sender deg en PM nå jeg...

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skulle gjerne ha husket dette med å sjekke MFTS, men hva er det forkortet for? :wonder:

 

Mulig jeg er dum som ett brød nå, men kommer ikke på noe som passer til forkortelsen i farta

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår