Gå til innhold

"Merker"/m�nster p� bil etter vask og voksing

Ranger emnet


hstreet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nybegynner på forumet her, og også nybegynner når det gjelder bil og bilpleie! I den anledning har jeg et par spørsmål til dere som har peiling. Hvis dere orker å lese hele dette innlegget vel og merke :)

 

Idag vasket og vokset jeg bilen min (2008 VW brukt, svart lakk) for første gang. Vasket med Meguiar's Gold Class shampoo (og vaskevott) og tørket av med mikrofiber tørkehåndkle. Så la jeg på et lag med voks (NXT Tech Wax 2.0 fra Meguiars). Usikker om jeg la på for mye her. Jeg vetet "applicator pad'en" en del innimellom påføringen. Lot det tørke rundt 15-20 min (så noen veldig mørke skyer på himmelen så turte ikke vente lenger).

 

Idet jeg hadde begynt å gå over med ny mikrofiber klut for å tørke av voksen, så begynte det f.. meg å regne (været var veldig ustabilt i dag, gikk fra overskyet til kjempesol og så til regn osv..). Jeg rakk å tørke av en del voks før regnet satt inn for alvor, men til slutt ble det fuktig og mikrofiber-kluten var langt fra tørr når jeg gikk rundt for å dra av det siste av voksen.

 

Kunne lett se at det ble et "mønster" på bilen/lakken når jeg var ferdig. Sirkel-aktig mønster. Se bildevedlegg her (det er verst på taket, der det ble mest vått, ikke like ille på sidene). Så til spørsmålet: skyldes dette at det ble vått når jeg skulle ta av voksen? og / eller at jeg la for mye voks? og, kan det skyldes at sola plutselig dukket opp innimellom når voksen tørket?

 

Det hører med til historien at jeg etter en periode med oppholdsvær gikk over bilen igjen med en tørr mikrofiberklut, og følte at dette hjalp veldig. MEN, i etterkant ser jeg at dette sirkelaktige-mønsteret etter voksingen & tørkingen min fortsatt er ganske synlig enkelte steder (spesielt på taket, som dere ser av bildevedlegget :) ).