Gå til innhold

"Merker"/m�nster p� bil etter vask og voksing

Ranger emnet


hstreet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nybegynner på forumet her, og også nybegynner når det gjelder bil og bilpleie! I den anledning har jeg et par spørsmål til dere som har peiling. Hvis dere orker å lese hele dette innlegget vel og merke :)

 

Idag vasket og vokset jeg bilen min (2008 VW brukt, svart lakk) for første gang. Vasket med Meguiar's Gold Class shampoo (og vaskevott) og tørket av med mikrofiber tørkehåndkle. Så la jeg på et lag med voks (NXT Tech Wax 2.0 fra Meguiars). Usikker om jeg la på for mye her. Jeg vetet "applicator pad'en" en del innimellom påføringen. Lot det tørke rundt 15-20 min (så noen veldig mørke skyer på himmelen så turte ikke vente lenger).

 

Idet jeg hadde begynt å gå over med ny mikrofiber klut for å tørke av voksen, så begynte det f.. meg å regne (været var veldig ustabilt i dag, gikk fra overskyet til kjempesol og så til regn osv..). Jeg rakk å tørke av en del voks før regnet satt inn for alvor, men til slutt ble det fuktig og mikrofiber-kluten var langt fra tørr når jeg gikk rundt for å dra av det siste av voksen.

 

Kunne lett se at det ble et "mønster" på bilen/lakken når jeg var ferdig. Sirkel-aktig mønster. Se bildevedlegg her (det er verst på taket, der det ble mest vått, ikke like ille på sidene). Så til spørsmålet: skyldes dette at det ble vått når jeg skulle ta av voksen? og / eller at jeg la for mye voks? og, kan det skyldes at sola plutselig dukket opp innimellom når voksen tørket?

 

Det hører med til historien at jeg etter en periode med oppholdsvær gikk over bilen igjen med en tørr mikrofiberklut, og følte at dette hjalp veldig. MEN, i etterkant ser jeg at dette sirkelaktige-mønsteret etter voksingen & tørkingen min fortsatt er ganske synlig enkelte steder (spesielt på taket, som dere ser av bildevedlegget :) ).

 

Hva bør jeg gjøre nå? Legge på et nytt lag med voks? Eller vaske bilen x antall ganger først? Kan jeg ha skadet lakken eller kan man ikke gjøre dette med voks? (jeg spylte bilen med høytrykksspyler først i dag før jeg begynte å vaske med midler). Siden jeg ikke får gjort noe mer ikveld, kan lakken ta skade imorgen hvis den blir utsatt for sol?

 

All hjelp og tips mottas med stor takk!

post-63359-13804853290008_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Du kan nok sove godt i natt, og i morgen så vasker du bilen grundig og legger et nytt lag med voks. Bare pass på nå at du får stått i skygge og det ikke kommer fuktighet på lakken under påføring av voksen, etter buffingen (avtørking) og helst ikke før det har gått 12-24 timer.

 

Du skal ikke legge tykt lag med denne voksen, du skal legge tyyynt. "Riktige" bilvokser funker ikke som gode gamle turtle-grønn-boks der man skal legge tykt lag og "polere" av.

 

Voksen skal bare beskytte lakken, så den skal legges tynt på.

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår