Gå til innhold
Bilforumet.no
bakke84

DRL kjørelys: Regler for ettermontering

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Kopiert mailen min til og fra biltilsynet angående dette

 

 

 

Hei,

 

1. Er disse tilatt å bruke ilag med tåkelys når det er lyst ute? (park,tåke og drl)

Nei, iht Kjøretøyforskriften §§ 28-1 og 28-4 pkt.11 og ECE-reg.48.

Kjørelys skal kobles slik at de automatisk tennes sammen med baklys når motoren går og at de slukker når kurve/tåkelys, nær- eller fjærnlys tennes.

 

2. Er det et krav til at disse skal være vannrett eller kan dem ligge litt på skrå?

Lyktene må monteres iht monteringsanvisning og iht krav til monteringen som beskrevet i ECE-reg.48.

 

4. Er disse lov å bruke når det er mørket ute når bilen er parkert(tenkte da ilag med parklys)

Nei, iht Trafikkreglene § 15 pkt 4 skal det da kun benyttes parkeringslys.

 

5. Er det ellers noen spesielle regler eller ting å huske på med DRL ettermontering?

Kjøretøyforskriften kap.28 og ECE-reg.48 og 87 som omhandler lysmontering og krav til selve lykten.

 

 

Godkjente DRL (daytime running light) er definert som kjørelys og er ment brukt i dagslys.

 

 

I Trafikkreglenes § 15 fremgår det hvlike lys som er skal/kan brukes:

§ 15. Bruk av lys

 

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

 

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

 

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

 

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

 

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

 

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

 

6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

 

 

 

 

 

 

Det er videre en forutsetning at kjørelysene er av godkjent type og er montert og koblet iht kjøretøyforskriftens (KF) krav. Kjøretøyforskriften finner du i sin helhet her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-028.html

 

 

Lyktene skal være av godkjent type (e-merket med bokstavkombinasjoen RL) og montert iht ECE-reg.48 som følger(dansk):

 

 

6.19.4. Placering

 

 

 

6.19.4.1. I bredden: det punkt på den synlige overflade i referenceaksens retning, som er længst borte fra

 

køretøjets midterplan i længderetningen, må ikke være mere end 400 mm fra køretøjets yderste

 

kant.

 

De inderste kanter af den synlige overflade i referenceaksens retning skal være mindst 600 mm

 

fra hinanden.

 

Denne afstand kan reduceres til 400 mm, hvis køretøjets totalbredde er under 1 300 mm.

 

 

 

6.19.4.2. I højden: mindst 250 mm og højst 1 500 mm over jorden.

 

 

 

6.19.4.3. I længden: foran på køretøjet. Dette krav anses for opfyldt, hvis det emitterede lys hverken generer

 

føreren direkte eller indirekte gennem førerspejle og/eller køretøjets øvrige reflekterende

 

flader.

 

 

 

6.19.5. Geometrisk synlighed

 

Vandret vinkel: udad og 20° indad.

 

Lodret vinkel: opad og 10° nedad.

 

 

 

6.19.6. Retning

 

Fremadrettet.

 

 

 

6.19.7. Elektriske forbindelser

 

Kørelyslygten skal tænde automatisk, når motorens start- og/eller stopanordning er stillet således,

 

at motoren kan gå.

 

Kørelyslygten skal slukke automatisk, når tågeforlygterne eller nær- eller fjernlyslygterne tændes,

 

undtagen når sidstnævnte benyttes til korte advarselsblink (2).

 

De i punkt 5.11 omhandlede lygter tændes ikke, når kørelyslygterne tændes.

 

 

 

Mvh Teknisk

-----Opprinnelig melding-----

Fra: Firmapost-nord

Sendt: 23. mars 2011 12:11

Til: Rn kjøretøyteknisk

Emne: VS: DRL ettermontering

 

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra:

Sendt: 23. mars 2011 12:09

Til: Firmapost-nord

Emne: DRL ettermontering

 

Hei!

 

Har et par kjappe spm. om ettermontering av DRL(day running lights)

Som fks disse: http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4963

 

1. Er disse tilatt å bruke ilag med tåkelys når det er lyst ute? (park,tåke og drl)

Nei, iht Kjøretøyforskriften §§ 28-1 og 28-4 pkt.11 og ECE-reg.48.

Kjørelys skal kobles slik at de automatisk tennes sammen med baklys når motoren går og at de slukker når kurve/tåkelys, nær- eller fjærnlys tennes.

2. Er det et krav til at disse skal være vannrett eller kan dem ligge litt på skrå?

Lyktene må monteres iht monteringsanvisning og iht krav til monteringen som beskrevet i ECE-reg.48.

4. Er disse lov å bruke når det er mørket ute når bilen er parkert(tenkte da ilag med parklys)

Nei, iht Trafikkreglene § 15 pkt 4 skal det da kun benyttes parkeringslys.

 

5. Er det ellers noen spesielle regler eller ting å huske på med DRL ettermontering?

Kjøretøyforskriften kap.28 og ECE-reg.48 og 87 som omhandler lysmontering og krav til selve lykten.

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det skal gå greit, ihvertfall hvis du kobler det slik som på nye biler med originale kjørelys. Slik er transporteren jeg kjører:

 

Lysbryter på 0, motoren går: kun kjørelys lyser

Lysbryter på park, motoren går: kun parklys lyser.

 

du må altså koble det slik at drl kun lyser når lysbryteren er AV, da kan du fortsatt parkere med parklys selv om motoren går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står jo ganske klart i mailen her at kjørelys skal være koblet så de lyser kun når baklys og parklys er tent, så jeg tror kanskje ikke man skal koble dem til å lyse uten at P-lyskretsen er tent på eldre biler.

 

Forøvrig så regner jeg med du tenker på slike stygge dioder, mens bokstavene DRL/DTRL står for Daytime Running Lights, altså automatiske kjørelys, altså lys som er påkrevd for kjøring som tenner automatisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Intensjonen med kjørelys er at de skal tennes automatisk når du starter kjøringen. Kjørelys skal kobles slik at de slukker når lysbryter betjenes iht Kjøretøyforskriften § 28-4 pkt 11.5:

11.5 Lyktene kan være koplet slik at de automatisk er tent når motoren er i gang. Tenning av kjørelyset kan også skje ved at bilen settes i bevegelse. Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys. Kjørelys skal være koplet slik at det automatisk slukker når bilens lysbryter slås på. Bilens øvrige lys utstyr må kunne betjenes over lysbryter som vanlig, uavhengig av kjørelyset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte henvises det til paragrafer som sier noe helt annet enn man påstår.

 

Trafikkreglene § 15 pkt 4 sier "Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd."

 

Den forbyr ikke bruk av DRL under stans. Det ser ut som at mange nye biler på veiene kjører rundt med kun DRL-dioder og ikke parklys, så jeg tipper at de ikke har parklys, og at de bruker DRL i stedet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×