Gå til innhold

Defekt Instrumetpanel Skoda Octavia 2000 modell

Ranger emnet


diesel_bensin

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et veldig ustabilt instrumentpanel på min Ocativa 00 1.9 tdi. Km teller, klokke, forbruksmåler er ok, men alle "nålene" (speedometer, turteller, drivstoff og temp) lever sitt eget liv, da de ikke starter med det første når jeg starter bilen. Dette varierer litt, noen ganger funker de helt fint, andre ganger kan det ta timer med kjøring før de rører på seg.

 

Noen som har opplevd dette, og muligens har en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

ikke uvanlig det der. den eneste medisinen er å bytte det. det har vi gjort på mange biler. har forsøkt å åpne å finne ut hva feilen er men uten gode resultat. dette er beklagligvis en dyr avfære. et nytt instrument ligger på 10-11k så å få tak i et brukt et er nok det rimeligste. da kan det være greit å lese ut det nummeret som står på en lapp oppå instrumentet. så du får tak i et som passer. dette må igjen kodes hos en forhandler da startsperra ligger i instrumentet. husk da å ta med alle nøkler.

[08] bmw e91 318d til salgs

-x- 99 bmw e46 320i (solgt)

-x- 93 Bmw e36 318is (solgt)

-x- 85 audi 90 2,0 5e (solgt)

-x- 86 golf2 1,8 gl (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
ikke uvanlig det der. den eneste medisinen er å bytte det. det har vi gjort på mange biler. har forsøkt å åpne å finne ut hva feilen er men uten gode resultat. dette er beklagligvis en dyr avfære. et nytt instrument ligger på 10-11k så å få tak i et brukt et er nok det rimeligste. da kan det være greit å lese ut det nummeret som står på en lapp oppå instrumentet. så du får tak i et som passer. dette må igjen kodes hos en forhandler da startsperra ligger i instrumentet. husk da å ta med alle nøkler.

 

Fikk fikset det ved hjelp av Google og loddeutstyr fra Biltema....... Sparte 8000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Følg tråden Bwana peker på. Flott info. her!

Kjøp en elektronikkloddebolt med smal spiss (min er under 1mm bred). I tilegg flussholdig (elektronikk-) loddetinn -tynt! Nytter ikke med noe tjukt, klumpete rørleggertinn her!

Lodd om (frisk opp) alle loddingene til motstandene (de store med fargekode-riller, ikke de små overflatemorterte minimotstandene) rundt spenningsstab.kretsen TLE4276. (Se på tråden Bwana viser til). Jeg tok også og lodda om loddepunktene til de store kondensatorene (ser ut som små, mørke kanner på oversida av kretskortet).

Rensa alle banene (lednings"stripene") på kretskortet med en gammel tannbørste, og skrapte FORSIKTIG mellom banene for å fjerne mistenkte kortslutninger før børstinga. 

Det største problemet var faktisk å få instrumentene ut, to plastikkører på toppen holdt igjen.Jeg kunne ikke se dem før instrumentclusteret var ute. Plastdekselet utapå instrumenclusteret var også et h* å få ut, jeg så ikke to låseører før jeg hadde det i handa. Utrolig lett å knekke noe.

Å få selve tingen fra hverandre, fjerne viserne og lodde var piece of cake (HVIS du har lodda elektonikk før). Nytta sjansen til å justere vekk litt av misvisninga på speedometeret da jeg monterte det igjen.

 

Virker som en drøm nå. 

Er det behov, skal jeg legge ut noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Tandersen,

følg tråden Bwana peker på her ovenfor.

speedo` (instrument cluster) problems - SOLVED - Skoda Octavia I - BRISKODA.net - The Skoda Forum and Community

Finner du ikke det du søker her, så si i fra. Jeg tok en del bilder da jeg reparerte mitt. Hvis det er bvehov, skal jeg prøøve å legge ut. Se ellers mitt innlegg over. Dette er et velkjent problem, og greit å fikse.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår