Gå til innhold

118D vs 118i

Ranger emnet


squrly

Anbefalte innlegg

Hei. Planer om å kjøpe ny bmw 1serie. Lest igjennom alt som står her på forumet. Og takker for mange fine råd. Planen var å kjøpe 118D, men lurer veldig på om noen har noe erfaring med 118i i forhold til 118D. Tenker da på motor, støy, hvordan bensin motoren går i forhold til diesel motoren osv. Har enda ikke fått prøvekjørt noen av dem. Var innom en forhandler og prøvekjørte 116D, var utrolig god å fin bil å kjøre. De hadde desverre ingen 118D inne. Ringte rundt til andre forhandlere, men bare 116D å finne der også. Sier at 90% av alle 1 serie biler de selger er 116D, så ligger vel i det. Har vel egentlig tenkt på diesel motor, med tanke på dreimoment og prisene på drivstoff. Men tenker også på dette med støy i forhold til diesel motor. Hvor mye penger sparer man egentlig på en diesel i forhold til bensin? Har ikke jeg regnet på dette, men kan ikke tro det blir så alt for mye, med tanke på at bilen koster litt mer i forhold til bensin motor, også vil jeg jo tro det kan koste litt mer på servicer, i forhold til bensin motor? Skulle gjerne fått noen meninger om det ene og det andre rundt dette, så vis det er noen som har noen erfaringer så hadde det vært fint:)

 

Andre erfaringer eller anbefalinger i forhold til nybilkjøp, så er det bare å komme med det.

 

På forhånd takk:)

 

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville tenkt på bensinpriser og forbruk ift. å velge mellom diesel og bensin, i alle fall ikke når du snakker om en mindre bil som dette. BMW er flinke på forbruk og bensinmotoren bruker ikke mye, selv om diesel selvsagt bruker en del mindre. Men du skal kjøre veldig mye for å spare voldsomt på dette. Jeg ville heller tenkt på hva du føler er riktig i en slik bil og som har kvaliteter du setter pris på. Diesel bråker mer, men moderne dieselmotor med common rail teknologi er ikke så ille her, tror ikke du vil føle støyen som plagsom. Som du sier har du også en del mer dreiemoment. Fint ved forbikjøring og også i lave hastigheter. Mer sportslig kjørefølelse får du likevel med bensinmotoren. Normalt er det en del dårligere gassrespons på diesel. Servicer kan være noe dyrere på diesel.

 

Mine erfaringer med diesel har jeg med min nåværende (kjøpt brukt) og min forrige (-07 Passat, kjøpt ny). Sistnevnte ville jeg nok ikke kjøpt om igjen i dag, ettersom det var den gamle pumpedysemotoren. Lavt forbruk, men mye støy (selv om det forsåvidt var godt dempet inn mot kupéen) og mye vibrasjoner. Den jeg har nå er noe helt annet, både fordi det er common rail og fordi den er 6-sylindret. Nå savner jeg overhodet ikke bensin, hverken i form av respons, lyd eller "kjørbarhet".

 

Vanskelig å si hva jeg ville valgt i ditt tilfelle. Artig med bensinmotor i en slik bil, men dieselmotoren er nok også veldig bra. Må nok få prøvd begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre noen med litt erfaring rundt dette. Er nettopp dette jeg er veldig usikker på. Er vel vanskelig å bestemme før jeg evt. har prøvekjørt begge deler. Får prøve å få til det på en eller annen måte. Vet ikke om det er noen som har prøvd begge bilene på dette forumet her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd begge, men er latterlig glad i min 118d. Jeg har kjørt 116d ved et par anledninger også, og mitt inntrykk er at det er ganske safe å si at i de minste motorene (116/118) så får du mest for penga med diesel. Ja, det er en liten overgang hvis du er vant til bensin, og du vinner kanskje ikke alle lyskryssracene, men man venner seg fort til det, og du får det igjen så det holder på dreiemoment og bunndrag. Kvass bensinmotor er selvsagt topp når man vil akselerere fort ut på motorveien, men du blir ikke parkert med en 118d heller. Og når marsjfarten er nådd, så er diesellokomotivet et deilig sted å være - den er seig, råsterk og superbehagelig. Mulig den høres ut som ei snekke fra utsiden, men man opplever etter min mening ikke irriterende motorstøy inne i bilen (bare sørg for å ha det beste stereoanlegget, hehe).

 

At service er dyrere på diesel enn bensin var nytt for meg, men det kan vel sikkert hende. Jeg betalte nylig rett i underkant av 4 000 kroner for en streit olje/luftfilter-typ-service på min, hos merkeverksted. Ellers, når det gjelder å spare på forbruk, så kommer jo det an på så mangt. Jeg kjører mesteparten av tiden relativt korte turer i Oslo, uten å anstrenge meg for å kjøre spesielt økonomisk, og da kommer forbruket fort opp i 0,75 på mila - ganske langt over det de skryter på seg. Men på langkjøring og/eller med litt bevisst kjørestil er den gjerrig og fin, og det går greit an å få den ned i og til og med under 0,5. Alt i alt bruker jeg mye mer penger på drivstoff til denne bilen enn jeg har gjort på tidligere biler, rett og slett fordi jeg kjører mer, og føler hver eneste krone går til en god sak med en så god bil. ;)

 

Uansett er det sikkert en fordel for deg å få prøvd begge motorene, siden du er usikker. At det er synd at ikke forhandlerne kan tilby det, er en annen sak. Virker som om det alltid er minste fellesnevner som gjelder, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for erfaringen din:) Har vel mer eller mindre bestemt meg for å gå for diesel motor. Så da blir det bare å høre litt rundt på priser. Vet ikke hvor lett det er og prute på priser hos de forskjellige forhandlerne her til lands. Noen som har noe erfaring på det? Har absolutt lyst til å gå for 118D, vis jeg klarer å få ned prisen litt på det jeg har lyst på. Får nå se hvordan det går:) Har fortsatt ikke fått testet noe 118D, var jo god nok den 116D som jeg prøvekjørte, men hadde vært morro med bitte litt mer:) Blir vel bestilt iløpet av neste uke tenker jeg, etter at jeg har forhørt meg litt rundt forbi. Blir utrolig kjedelig å vente, ettersom det er en 2måneder leverinstid. Men da blir det nok bilferie til sommern:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nære på å bestille ny bil da jeg bestemte meg for 1-serie, og opererte med en smertegrense på 300 000. For det kunne jeg få en 116d med relativt greie specs, etter "pruting" - dvs. etter at jeg ba om å få et godt tilbud på en bil med det utstyret jeg hadde sett meg ut. Men det er klart at når man må ta hensyn til prisen så må man også gjøre en del prioriteringer og kompromisse litt på ting. Det lønner seg jo aldri å kjøpe helt ny bil, så hvis det ikke er noe absolutt must så ville jeg kanskje sjekket litt rundt på hva som fins av hvertfall 1-2 år gamle biler. Ved å kjøpe brukt (hos forhandler) fikk jeg mer for pengene - hadde nok ikke hatt råd til å kjøpe splitter ny 118d med full M-sport og ca. alt annet av utstyr, liksom. Riktignok måtte jeg nylig bytte girkasse, men siden bilen var kjøpt ny i Norge og alt av papirer var i orden så fikk jeg det på garanti/reklamasjon. Skjønner selvsagt at det er stas med helt ny bil, men bare et tips. Er jo ikke sikkert du vil måtte vente så lenge som to måneder heller.

 

For øvrig: Bilferie i 1-er er stas. Jeg var helt til Spania med min i fjor sommer, og det var en fabelaktig tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Janelin. Ville definitivt sjekket 1-2 år gamle biler, sparer mye på det. Sjelden mye rabatt å få på ny bil, dersom man ikke har noen avtale gjennom et større selskap. Hos VW får vanlige privatpersoner max 3,5% på bil uten avgift og ekstrautstyr.. Andre kan få opptil 10% på bil + ustyr.. 3,5% på en Passat til 375' som jeg kjøpte sist ble ikke mer enn ca 6.600,- mener jeg. Er sikkert mulig å krangle litt og få mer, dessuten vet jeg ikke hva BMW kan tilby. Men det som er vanlig er at man gjerne heller kan få med en del ettermontert utstyr (f.eks. skvettlapper, bagasjeromsmatte, motorvarmer, vinterhjul etc.).

 

PS: Et tips er bruktimport. 1-serie er en av ganske få nyere biler som kan lønne seg å importere. Sjekket bl.a. på 118D av nyere årgang tidligere i år. Mange godt utstyrte i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enig at det er mest lønnsomt og kjøpe 1-2år gammel bil. Har sett på brukt biler nå en god stund. Finner jo ikke det jeg ønsker selfølgelig. Skal jo sies at jeg er sikkert alt for krav stor;) Men det er nå så. Er absolutt noe jeg vurderer deg også, vis det dukker opp noe spennede. Når det gjelder import, så må jeg si at jeg er noe skeptisk. Mulig det har med at jeg har hørt litt for mange uheldige historier rundt dette. Men er jo noe jeg kan undersøke. Om det blir brukt eller nytt, så gleder jeg meg uansett til å få en nyere bil. Er sånn passe lei av å kjøre rundt i eldre biler som det stadig skjer noe med. Har vel hatt litt uflaks med bilene mine før, så regner med at denne burde holde en god del år før det skjer for mye:)

 

Fikk forøvrig tilbud fra en god del forhandlere før i uka, var ikke mye som skilte, så er vel som du sier at det ikke er mye å hente på nybiler. Kan jo prøve å plage de litt mer frem og tilbake, men spørs vel hvor mye jeg får ut av det til slutt.

 

Bil tur ned til Spania hørtes jo fint ut:) Tror nok ikke det blir så lang tur på meg.. Tur rundt i europa hadde vært morro det:) Jaja, jeg får forhøre meg litt mer rundt til uka, så får jeg se hva det blir til med denna bilen.

 

Takk for svar fra dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår