Gå til innhold

Usikkerhet rundt vekt og dekk

Ranger emnet


_MDS_

Anbefalte innlegg

Hvor breie er felgene dine? Har du vurdert 185/50? (Hvis den dimmen i det hele tatt eksisterer.) Da blir det litt mer strekk og ikke så veldig mye høyere profil. Kan hende det blir litt "ballong" av det, men det finner man sikkert ut på http://www.tyrestretch.com :)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor breie er felgene dine? Har du vurdert 185/50? (Hvis den dimmen i det hele tatt eksisterer.) Da blir det litt mer strekk og ikke så veldig mye høyere profil. Kan hende det blir litt "ballong" av det, men det finner man sikkert ut på http://www.tyrestretch.com :)

 

7x15. Fant ikke den dimmen, men jeg fant 185/55 og det kan jo være intresangt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

185 går jo greit på 7" brei felg, ville vurdert det selv, var jeg deg:) Del det med oss andre når du har funnet ut hvordan det blir da:)

 

Det skal jeg gjøre. Skal ta en titt rundt og se om jeg får tak i 185/55 dekk med riktig specs ;)

Endret av _MDS_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med 215-40R18 89W på min 300TDT foran, litt for lav LI, kompanserer noe for dette med MYE luft i dekka.

 

Det som teller er tallet(LI-89), det forteller hvor mye dekket orker å bære, dette bør være like stort eller høyere enn det som står i vognkortet ditt. Bokstaven er hastighetsindeks, disse kan vistnok kompansere for hverandre, men har ingen dok på dette.

 

Lavprofil 15" blir etter min mening estetisk for lite på 124, 17" er etter min mening perfekt på disse, og man får det lavt.

Husker det gikk en 124 med lavprofil 15" som var skikkelig lav i buene her. Er jo tøft, men skal jo passe med buene også.

 

Det er min mening, men er jo ikke den som teller :-)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Einar her ang hva som ser best ut på w124. Har sett noen eksempler på slike med små hjul og lite gummi, og for meg ser det bare helt feil ut. 17"-19" er fine dimensjoner som harmonerer med bilens størrelse og samtidig får man lovlig rulleomkrets med lavprofil.

 

Men nå er det sikkert bare jeg som ikke helt har skjønt meg på denne trenden med å få en bil til å stance som ei knekt trillebår, og få feil speedometer og km teller i tillegg.. Og mest sannsynligvis får man ikke kjøre i fred for Onkel Blå heller i lengden med morris mini-hjul på merca..

 

Men det er jo selvsagt fritt fram for alle som gidder prakket det medfører. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måtte en HaaJeHaa tel for å ta poenget. :D

 

Jeg har også lurt på noe av det samme. Konkret går det på r-dekk. Har du først slike dekk på bilen blir det brått litt mer brå vektforflytninger i bilen. Spesielt vil jo fordekkene få vesentlig juling. Dette husker jeg godt fra Skoda Pickup tiden med 8x15" og 195/45R15. Den føltes det som hadde 90/10 vektfordeling. Slet et par fordekk i året mens bakdekka var helt greie etter fem år.

 

Spørsmålet mitt er; om dekk eller r-dekk med litt fetere dim og høyere lasteindeks vil takle og overleve ekstreme vektfordelinger (veldig mye) bedre enn noe som er i spedeste laget?

Ta en Volvo 242 på 1200kg. Kanskje 50-50 statisk vektfordeling. Hard oppbremsing fra 150. All vekta fyker forover. Legg på en skarp sving i innbremsinga. Da legger brått ukjente mengder av de 1.200 kiloene seg over det ene forhjulet. Det sier seg jo selv at et 195/55R15 med f.eks 84/87LI vil dø raskere enn et 2x5/nnR16 med 90+ LI.

 

Men hvor relevant er det i praksis? Håper noen klarer å tolke tankene mine. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med 215-40R18 89W på min 300TDT foran, litt for lav LI, kompanserer noe for dette med MYE luft i dekka.

 

Det som teller er tallet(LI-89), det forteller hvor mye dekket orker å bære, dette bør være like stort eller høyere enn det som står i vognkortet ditt. Bokstaven er hastighetsindeks, disse kan vistnok kompansere for hverandre, men har ingen dok på dette.

 

Lavprofil 15" blir etter min mening estetisk for lite på 124, 17" er etter min mening perfekt på disse, og man får det lavt.

Husker det gikk en 124 med lavprofil 15" som var skikkelig lav i buene her. Er jo tøft, men skal jo passe med buene også.

 

Det er min mening, men er jo ikke den som teller :-)

 

Er enig at 17" tar seg bra ut på stasjonsvogna, har et sett ståendes som jeg brukte i fjor. Men selv så synes jeg det blir litt stort og ser bra ut med mindre felger, helst med lav profil på dekka. Men bruker 205/60 dekk vis det er sånn, for jeg synes de fyller hjulbuene bedre enn hva lavprofil ville gjort.

 

Synes biler med nøytral senk og mindre felger ser bra ut. Smak og behag ;)

Endret av _MDS_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

225/45 er for stort foran, 205/40 er fint, men da er det ikke innenfor på LI lenger heller.

 

Når det gjelder ikke klaring.

Blei stoppa av SVV med 230`n, de var ikke blide når skjermen løfta seg når jeg skulle oppå plankene dems.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår