Gå til innhold

Hva betyr punktene i EU-mangellappen min?

Ranger emnet


chbech

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hadde nettopp min Kia Shuma 1998, 1,5L på EU-Kontroll og endte opp med en mangellapp som, ifølge verkstedet skulle koste omtrent 10000 å rette opp. Her er de punktene som står:

 

0.2 2er Ikke forskriftsmessig plassert (Skiltet hadde falt av, dette er nå i orden)

 

1.1.9 2er Skive-kast - Begge bak

 

1.1.9 2er Mer enn 25% rust på en side av skive, begge bak

 

1.1.12 2er ABS-varsellampe idikerer feil ved systemet (Kan jeg bare plugge ut kablene til sensorene? Da vil den jo tross alt ikke lyse)

 

1.2.1 2er Brems henger på - Høyre bak

 

1.2.3 2er Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi

 

4.2 2er Nærlys- feil innstilling

 

4.2 1er Nærlys- defekte pærer - Høyre

 

4.8 2er Stopplys - defekter - Høyre

 

5.1 1er Foraksel - defekte drivakselmansjett - Begge foran

 

5.1 2er Foraksel - defekte drivaksler - Begge foran

 

5.2 2er Slitt bærekule - høyre foran

 

5.4 2er Stor slakk i foringer bak

 

5.4 2er Stor slakk i kuler bak

 

 

Det var hele listen. Det jeg lurer på er om alle tingene må tas hos verksted eller om det er mye som jeg kan bytte selv. Eventuelt hvilke jobber som er dyre og hvilke som er billige. Håper virkelig noen kan hjelpe meg! På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.1.9 2er Skive-kast - Begge bak

1.1.9 2er Mer enn 25% rust på en side av skive, begge bak

1.2.1 2er Brems henger på - Høyre bak

1.2.3 2er Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi

Disse 4 feilene fikser du med å bytte skiver og bremseklosser bak, og det er noe du fint klare selv. Må bare huske å lufte bremsene etterpå, evt. få verkstedet til å hjelpe deg

 

1.1.12 2er ABS-varsellampe idikerer feil ved systemet (Kan jeg bare plugge ut kablene til sensorene? Da vil den jo tross alt ikke lyse)

Nei, abs lyset lyser videre selv om du napper sensorkablene. Då måtte du evt. koblet vekk selve lyset i instrumentpanelet. Men tror du vil se at dette lyset forsvinner også når du bytter skiver å klosser bak, abs lys blir o brukt for å varsle om slitasje. Men kan jo verr en skadet sensor. Dette ser du jo etter bremsebytte.

 

4.2 2er Nærlys- feil innstilling

4.2 1er Nærlys- defekte pærer - Høyre

Disse 2 klarer du vel helt fint sjøl? :) Nærlys/fjernlys innstilling pleier de som regel å gjør gratis på verksted.. Så då har de vært kjipe... :/

 

4.8 2er Stopplys - defekter - Høyre

bytte pærer kan du vel :)

 

 

5.1 1er Foraksel - defekte drivakselmansjett - Begge foran

5.1 2er Foraksel - defekte drivaksler - Begge foran

5.2 2er Slitt bærekule - høyre foran

5.4 2er Stor slakk i foringer bak

5.4 2er Stor slakk i kuler bak

De siste feilene her så kreves det vis peiling for å bytte, bytte drivakslinger e ikkje den værste jobben hvis du først vet hvordan. Men pleier å verr dyrt, bærekule krever rette verltøy for jobben. Men er ikke en "umulig" oppgave selv om du aldri har skrudd før. Foringene.... Her trenger du luft eller hydraulikk verktøy for å presse foringene ut av, men er ikke alle modeller du bare kan bytte foring. Av og til så må du bytte hele lenkearmen, nå vett eg ikkje kas foringer det er siden det ikke står noen videre beskrivelse. Men vil tro dette er den tøffeste jobben hvis du ikke kan bytte hele dritten

 

Litt hjelp på veien :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :D

 

Da har jeg fått en veldig grei inndeling på hva som gjøres selv og hva som må gjøres på verksted. Noen som vet en omtrentlig pris på de jobbene som er på verksted? Har eventuelt en bekjent som kunne tatt det, men da må bilen kjøres nokså langt, så hadde vært greit å slippe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også bytta bremsene først og sett om abs-lampa slukket. Ev bytte de med det samme litt avhengig av prisen på de. På Toyota og antagelig mange andre bilmerker regnes abs-sensorer for slitedeler å være. Glad jeg ikke har abs. :D

 

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Periodisk+kjoretoykontroll/Regelverk Her kan du laste ned og lese deg opp på hva feilene dine er og hvorfor de ble tolket til hhv enere og toere. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at bremsene henger bak, er et kjent problem på de bilene. Ho gamla har en slik Shuma 2000mod dog 1.8.

Caliperene henger og går i stykker bak på de drittbilene. Og de må du ha tak på originalt... Dyrt.

Stikkaksling kan være et helvete å få tak i. Hørte snakk om 3500,- brukt. OM det stemmer, kan jeg ikke garantere.

 

Problemet med hele bilen, er at mye av delene må kjøpes originalt.. Og det koster endel skal jeg si deg.

 

Søppelbil kaller vi det, enkelt og greit. Mi mor prøver fortvilt å få solgt den, men ingen vil ha den. Faktisk fordi de ikke er kjent for å fungere noe særlig. Eller, motoren er brukendes, men resten er kina kvalitet. Ho har hatt bilen siden den var ny, og det har ikke vært få feil for å si det sånn..

 

Du bør heller sjekke om det faktisk er verd å koste på bilen.

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår