Gå til innhold

Rørrammechassis SFI 25.4

Ranger emnet


zetec16

Anbefalte innlegg

Hei !

Er i planleggingsfase på et rørchassisbygg, og lurer på et par ting.

Har tenkt å bygge et chassis etter SFI 25.4 spesifikasjoner, har søkt og lett endel på nettet men har ikke funnet ut om sveisingen må gjøres av godkjente chassisbyggere, eller er dette noe man kan gjøre selv.? Har tenkt å kjøre ET klasser ned mot 7.50. i indeks.

På Forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ok! takker for svar. Skjønner jeg det da rett at jeg kan sveise selv og kjøre i ET 7.50 og saktere?.

Når trenger en SFI godkjenning.

 

Har ellers leita etter sømløse rør i dimensjon Ø 42.4 med godstykkelse 32.4.

Vet noen hvilke firma som skaffer slikt?

 

 

Kan gjøre selv vis du ikke skal ha SFI godkjenning og kjøre og serte chassie til 6.0 i cromoly etc..

 

Ellers må det godkjente til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
ok! takker for svar. Skjønner jeg det da rett at jeg kan sveise selv og kjøre i ET 7.50 og saktere?.

Når trenger en SFI godkjenning.

 

Har ellers leita etter sømløse rør i dimensjon Ø 42.4 med godstykkelse 32.4.

Vet noen hvilke firma som skaffer slikt?

 

Mulig det er en skrive feil i rør dimmen din, men blir ikke den ramma jævelig massiv og tung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er en skrive feil i rør dimmen din, men blir ikke den ramma jævelig massiv og tung?

 

hei takk for svar!

dim på rørene skal være 42 mm eller 1 5/8 " i diameter.:well:

Tror dette skal være grei dim.

Har vært inne på SFI sine sider å bestillt tegninger for 25.4 chassis, er enig med deg om det å kjøpe ferdig bil nok er både enklere og billigere, men det er jo forprosjektering og planlegging samt byggingen som jeg liker.

har sett endel på nett ang bygging samt verktøy som rørbøyer, rør notcher etc

Her er fine linker:

http://www.mrachassis.com Råskinn å bygge chassis

http://www.tricktools.com utrolig mye fint verktøy til fornuftige priser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1/1/2013 Skal alle biler som går fortere enn 8.50sec ha SFI sertifisert bur/ramme.

 

Bestill papirene fra SFI FØR du begynner å bygge. http://www.sfifoundation.com/drag.html

 

Hvis du tenker på en 25.4 bil, er det ofte billigere og enklere å kjøpe en, enn å bygge selv.

 

Lykke til

 

vis man bygger etter regel verket er det vel ikke umulig og bygge det selv, den serfriseringen blir vel gitt med at en ser over bilen og ser til at regelværket er følgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke umulig å bygge det selv om man følger regelverket, men man skal ha peiling på hva man driver med. Vet ikke hvordan det er med 25.4 chassis, men enkelte andre SFI chassis krever sertifisert sveieser, samt at jeg tror at det skal tig-sveises.

Man må også til sverige for å få SFI sertifisert chassis, da det ikke er noen tekniske kontrollanter for SFI i norge.

 

Rør dim er 41.5x3mm for mild steel (25.4), men dog ikke i alle rør. Enkelte rør får du ha i tynnere utvendig dimensjon. Dette står forklart i papirene fra SFI.

 

Det fins kit med ferdigbøyde rør om du ikke på død og liv vil bygge alt fra bunnen også ;)

 

http://store.trackerdesigns.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=TMR_1230K&Category_Code=Chassis_Kits&Store_Code=TMRCI

 

Hold gjerne tråden oppdatert! spennende med ett slikt bygge i Norge!! :)

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår