Gå til innhold

Mulig å kjøre med gateregistrert bil på dragstripa?

Ranger emnet


join

Anbefalte innlegg

Kjapp forklaring!

 

-Registrert bil kan kjøre streetlegal og legalracing på engangslisens og uten vognlisens

-Registrert bil på arrangement der det ikke kjøres legalracing, må ha vognlisens, førerlisens, og innordne seg i de vanlige dragrace klassene.

-streetlegal = 201 meter

-Legalracing = 402 meter, og kjøres kun på Gardermoen

-Uregistrert bil må ha vognlisens og førerlisens uansett

 

Dårlig med legalracing løp på Gardermoen skyldes følgende:

-NBF har forkludra til regla slik at arrangør må kjøpe ett bestemt antall engangslisenser som ikke kan leveres tilbake, en viktig grunn til att arrangører ikke tar økonomisk risiko i dette!

-De gangene legalracing har blitt arrangert sammen med NM eller andre cup`er har det vært dårlig vær, som har gjort att legalracing har følt seg nedprioritert, og dette har igjen ført til mye kritikk og liten oppsluttning

-Egne arrangement for legalracing er ikke økonomisk bærende

-Det er mulig NDRG gjør et nytt forsøk med legalracing/gatebil ifb. arrangement første helga i september

Endret av lowrider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god info!

 

Hvordan får man vognlisens? Jeg vurdrer da Sportsman klassa, siden det er så lenge til evt. 3.september...

 

Slik jeg så det ut fra reglene, trenger jeg SFI godkjent svinghjul, klutsj og harmonisk demper. Videre ser det ikke ut som bilen min er rask nok til å ha behov for bur etc..

 

Er det mye galt? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk nå for guds skyld opp de regla der!

Cabben må uansett være oppe, (og vinduene igjen...) - men mener å huske att cab må ha bøyle!

 

ALLE åpne biler MÅ ha bøyle.

Har bøyle på cab'n så det er ikkeno problem, har vært utpå der med den før så ikkeno problem. Jeg må til og med kjøre med arm restrains siden det er cab ;)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg er i samma båt som trådstarter, har kjempelyst til å kjøre 402m med kjerra, men mulighetene i Norge er få, dyre og krever div ombygning av bilen.

- stoppknapp

- tunnelring til mellomaksling

+ mer som jeg ikke husker i farta.

Et alternativ som bør sjekkes ut er Sverige.

Med lavere lisensavgifter og mulighet for mere kjøring går det ca opp i opp med mer reising. Prøver å få til et par turer til sverige selv iløpet av sommeren 2011. Men må sjekke litt mer rundt hvilke løp som det er verdt å dra på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samma båt som trådstarter, har kjempelyst til å kjøre 402m med kjerra, men mulighetene i Norge er få, dyre og krever div ombygning av bilen.

- stoppknapp

- tunnelring til mellomaksling

+ mer som jeg ikke husker i farta.

Et alternativ som bør sjekkes ut er Sverige.

Med lavere lisensavgifter og mulighet for mere kjøring går det ca opp i opp med mer reising. Prøver å få til et par turer til sverige selv iløpet av sommeren 2011. Men må sjekke litt mer rundt hvilke løp som det er verdt å dra på.

 

Kanskje lese reglene for den klassen du skal kjøre i ;)

Hvor fort trur du bilen din går på 402m? Er dette en gatebil eller banebil? Er det vanlig gatebil og ikke kjører fortere enn en viss tid og eller km/t jeg ikke kommer på i farta, trenger du ikke å bygge om noen ting. Cab må ha bøyle uansett.

Endret av Mustang95

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg vurderer å investere i ett par Hoosier Drag radials, 225/50R15 til fremdekka.

 

Eller vil jeg bare begynne å ryke drivaksler da? :p Girkassa er en AWD girkasse som fremhjulstrekk, så den er ganske "beefy". Den har Evo3 11% høyere førstegir, noe som skal gjøre det lettere å starte skikkelig, i tillegg skal den gå 74kmt ved 8000omdreininger. Dette gjør også at avstanden mellom første og andre gir blir mindre og mer "normal".

 

For å kunne bruke AWD girkasse må jeg bruke AWD svinghjul, som er ca 2cm mindre diameter på utvendig, så burde få litt mindre roterende masse å dra på også.

 

 

Akkurat nå prøver jeg å ordne rundt på skjemaet mitt for helga den 13. mai. Mye som skjer rundt der.. Håper det kan gå, håper!

 

Edit:

Kan jeg bruke bias-ply drag dekk i Sportsman klassa på framdekka? Slik som HOOSIER 26"/9"-15" dekk? Desse er ikkje DOT merka, tror jeg..

Endret av join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Nå har det endelig åpnet seg for gatebil/streetlegal på 402 meter igjen.

Egen klasse LegalRacing som det en gang het er utgått, men alternativet er vel så bra :-)

Velkommen til Gardermoen Raceway på alle stevnedatoer :-)

Under så sakser jeg inn en god forklaring fra facebook av Trond Høst:

 

 

!! ENDELIG !! STOR OG GOD NYHET FOR STREET LEGAL FØRERE SOM OGSÅ VIL KJØRE DRAGRACING MED SIN REGISTRERTE GATEBIL :-) LES ALT !!!! DEL OG SPRE RUNT TIL ALLE DET KAN VÆRE AV INTERESSE FOR !!! ER DERE MED ??? RACEREADY??

Ny mulighet for dere som har lyst til og kjøre både street legal og dragrace med den registrerte gatebilen deres. Ved og laste ned og fylle ut de to linkede skjemaene og sende dem inn til NBF og betale totalt Kr.1150,- som inkluderere både førerlisens og vognlisens med forsikringer for deg som fører for !HELE ÅRET!, kan du nå kjøre begge deler hele sesongen uten og måtte verken gå på noe som helst kurs eller annet og kjøre både street legal og dragracing på samme lisens. Det betyr i praksis at du kan

kjøre ned til 7,70 på street legal og dragracing på 201 m baner og ned til 11.50 på 402 m. Du vil da kunne delta i selve dragracingløpet på lik linje med alle andre deltagere,

og ikke bli satt i egen klasse /bås og av den grunn vis dårlig vær eller annet som har gjort at denne gruppen biler og førere har blitt tilsidesatt. Da er du med i hele konkuransen på lik linje som alle andre hele løpet igjennom både i NM og cup og alt som kjøres med lik mulighet til og både kjøre og vinne. Dette er noe ALLE street legal førere burde benytte seg av for mange har ventet på en slik mulighetn LENGE ! Då får du en helårs dragracing lisens og kan kjøre ALLE løp du vil melde deg på hele sesongen og slipper og løse de engangslisensene til 350 kr stykke vær gang som klubbene må kjøpe inn. Betyr også mindre jobb i sekreteriate på løpet for arangører og ting går fortere unna i innsjekking og alt blir enklere for alle parter. Så om du har amcar -tysk- japse eller annen bil. DETTE burde du prøve:-) Dette gjelder da for klassen Pro ET ( het før Sportsmann) hvor du setter din egen tid og kan endre den etter hvert som du kjører bedre og bedre for vær runde og dermed LIK MULIGHET for alle til og vinne og ha det GØY :-) Registrer dere som førere på http://www.dragracing.eu med all den infoen dere vil HELT gratis . Der skjer alle påmeldinger til alle løp.

Førerlisens skjema : http://bilsport.no/uploads/forerlisens_ ... rr_115.pdf

Vognlisens skjema : http://bilsport.no/uploads/vognlisens_sl_dr_113.pdf

For videre info kan mail sendes til NBF på : dragrace@bilsport.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår