Logo

Gå til innhold

5Tuning av RS med DSG...



takktakk

takktakk 16.December.10 - 17:45

  • #1
  • Opp

    takktakk 16.December.10 - 17:45

  • #1
  • Opp

    Hei.

    Har bestilt en Octavia RS diesel med DSG kasse. Er det hensiktsmessig å tune disse bilene, eller er det bare tøys? Ser at TS Racing tar dem fra 170 til 210 HK, og moment fra 350 til 410.

    Hva med drivstoff - hvor mye sparer man på de nyeste motorene som kom nå i høst? Og ikke minst - tåler DSG kassen dette? Jeg vet at RS har en tilpasset kasse med utvidet "oljebad", men likevel.

    Noen synspunkter?
    golf_IV

    golf_IV 16.December.10 - 20:15

  • #2
  • Opp

    golf_IV 16.December.10 - 20:15

  • #2
  • Opp

    veit OCT leverer motor og drivverk garanti ved tuning. hadde tatt det hvis de leverer dette.

    http://www.oct-tuning.no feks.
    Mikael1977

    Mikael1977 17.December.10 - 10:18

  • #3
  • Opp

    Mikael1977 17.December.10 - 10:18

  • #3
  • Opp

    De fleste store tunere kan strype NM hvis ønskelig.
    Macgyver

    Macgyver 19.December.10 - 14:19

  • #4
  • Opp

    Macgyver 19.December.10 - 14:19

  • #4
  • Opp

    Leste en test Gatebil hadde med chip i denne motoren, resultatet ble som lovet og motorene opplevdes vesentlig friskere.
    der ble motor benktet før og etter chip, men det er lenge siden eg leste dette så husker ikke nøyaktige tall..

    ang dsg kassen så vet eg ikke hva denne tåler, men den tåler ihvertfall vesentlig mer enn multitronic (som ikke tålte noen ting)
    Stambo

    Stambo 19.December.10 - 16:48

  • #5
  • Opp

    Stambo 19.December.10 - 16:48

  • #5
  • Opp

    Kjørestilen har også mye å si hvor lenge kassa vil vare, mange som kjører chip uten problem, men det er vel en viss risiko. Hard høyrefot og mye gass under girshift etc vil nok gå hardt utover kassa med chip.
    Når det er sagt, så tåler heller ikke svinghjulet i 170hk mer enn 350nm heller, og siden VAG ofte ligger litt over oppgitt effekt på turbo motorene sine, er det mange som har havarert svinghjul på orginal effekt. lavt turtall, mye gass og dermed mye moment dreper svinghjulet. Hvis du ligger i 6gir på ca 1500rpm og gir flat pedal i motbakke kan du merke at bilen begynner å vibrere, og det er svinghjulet som dør sakte men sikkert, så unngå det å gir ned! spess med chip :)
    Men igjen, mange kjører chippet uten problemer, så om du tar hensyn til dette, bør det gå greit :)
    Marzo

    Marzo 20.December.10 - 2:58

  • #6
  • Opp

    Marzo 20.December.10 - 2:58

  • #6
  • Opp

    Produsenten av DSG girkassen oppgir 350nm som maks for denne kassen.

    Noen tunere tilbyr momentbegrensing under 2000rpm for biler med DSG.



    Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt