Gå til innhold

MuSsA`s Cherokee, "pendlerprosjektet"

Ranger emnet


Mussa

Anbefalte innlegg

Ser det er noe Cherokee-aktivitet her, så da slenger jeg meg på..

Info om kjerra:

1995 modell.

Just runda 200k km.

4.0L HO, Limited

Solgt ny i Norge til et eller annet menneske med grei lønning på midten av 90-tallet.

 

Ting som er gjort med bilen:

Thule takrack, tidsriktig (mid-90"s), kjøpt på loppis..

Ny toppdekselpakning. (Guffe fra Biltema, har holdt tett i nærmere 200 mil nå, ser lovende ut..)

K&N luftfilter

MP3/USB/AUX/SD/radio (Tatt vare på den orginale kasettspilleren)

Nye piggdekk på gamle felger. (Vurderes solgt da jeg har andre piggfrie jeg fikk alt for billig på 5-eika orginalfelger)

Osram Nightbreaker lyspærer

 

Planer: (Vil ta tid da jeg bruker bilen til og fra jobb daglig)

OME hevesett, typ svært moderat

Bushwalkers

30-32" hjul

Ny eksos, dette haster litt, er hull i anlegget nå..

Baklukedempere

Nye baklykter, er ikke strøkne, nye skiltlyshus, sprukne..

Nytt batteri, dette haster også litt, rimelig løent det som sitter i idag..

Klare frontlamper

1000-metere, to i grill, to på taket

Litt røffere takrack

Oljeskift med LSD-guffe, er VLSD på den, men fungerer ikke optimalt, mistenker tidligere oljeskift uten LSD-tilsetning..

+++

 

Bilder av bilen når jeg hentet den, ymse felger, BBS-look`n er ikke min greie, de ble donert på Cherokee`n til fatter`n.. (Bror min har en også.. Hehe.. Familiegalskap)

 

IMAG0811.jpg

 

Nye piggdekk på det ene settet jeg fikk med: Litt kjip dimensjon på de, men fungerer bra til vanlig bruk langs dårlig brøyta vei osv..

 

IMAG0837.jpg

 

Motorrom:

 

IMAG0832.jpg

 

Interiør:

 

IMAG0817.jpg

 

Som den står nå på piggfrie og de felgene jeg synes er mest ryddig og orginale til Cherokee:

 

DSCF7189.jpg

 

DSCF7186.jpg

 

DSCF7182.jpg

 

Lang oppsummeringspost dette.. :well:

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Kjøpte bilen i oktober, har en lei tendens til å kjøpe 4x4 når kulda og snøen nærmer seg.. Problemet da er å skru noe særlig.. Har en garasje jeg kan stå i innimellom, men med en såpass gammel bil må man regne med komplikasjoner når man skrur.. Knekke en skrue eller fem er vel ikke direkte uvanlig? Bruker selvsagt rustløser i gode mengder og god tid, men hender det skjer noe uansett.. Da passer det dårlig med den vesle og alt for lave MX5`n til å pendle og kjøre etter deler.. Hehe.. Av større ting så skjer det ikke noe spesiellt før våren når det blir varmere i lufta og bilen er ny-godkjent(EU)..

Leika litt i snøhaugene rundt her i dag, en av de første tinga jeg gjør er å fjerne "leppa" under framfangeren og kappe til bredderne..

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Kjøpte bilen i oktober, har en lei tendens til å kjøpe 4x4 når kulda og snøen nærmer seg.. Problemet da er å skru noe særlig.. Har en garasje jeg kan stå i innimellom, men med en såpass gammel bil må man regne med komplikasjoner når man skrur.. Knekke en skrue eller fem er vel ikke direkte uvanlig? Bruker selvsagt rustløser i gode mengder og god tid, men hender det skjer noe uansett.. Da passer det dårlig med den vesle og alt for lave MX5`n til å pendle og kjøre etter deler.. Hehe.. Av større ting så skjer det ikke noe spesiellt før våren når det blir varmere i lufta og bilen er ny-godkjent(EU)..

Leika litt i snøhaugene rundt her i dag, en av de første tinga jeg gjør er å fjerne "leppa" under framfangeren og kappe til bredderne..

 

4x4 er ikke feil på vinteren, så det skjønner jeg godt ;) Man bør alltid regne med at man knekker en bolt eller fem, men jeg har faktisk ikke knekt en eneste bolt i den tiden jeg har hatt bilen - men har selvsagt dynket alt med rustløser før jeg bryter på dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Pendler mellom Solbergelva og Kongsberg, kan til tider være røffe kjøreforhold på den strekka + vi har hytte oppe i skauen her,så 4x4 må`n jo ha..

Mine forrige 4x4 biler:

 

n703255329_182672_53571.jpg

 

031220081959.jpg

 

IMAG0143.jpg

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å henta meg et nytt lass med ved på torsdag, må si meg veldig fornøyd med trekk-kapasiteten til XJ`n.. Satte fra meg bilen i det som kan beskrives som en busslomme i gårdsplassen.. Litt lite gjennomtenkt fant jeg ut da jeg skulle prøve å rygge meg ut igjen.. Glatt som fy og rumpa på XJ seig bare ned mot grøfta i dyp løssnø.. Hengeren var dessuten lasta feil så å få den av kroken var ikke noe alternativ.. Eneste mulighet var da å kjøre fremover utenfor gårdsplassen i dyp snø og motbakke, med fullastet henger.. Satte bilen i lavgir og krabbet problemfritt opp på plassen igjen.. Var bare så vidt borti ponniene under panseret også.. Imponerende!

Etter diverse kjøring og rygging i bratt motbakke med hengeren merket jeg også forskjellen på fremkomligheten mellom parttime og fulltime! Sto bare å spannt i fulltime, koblet inn parttime og bilen dro lasset uten å spinne i det hele tatt!

Dro frem julepynten fra garasjen i går også, den sto bak MX5`n, så det var en god unnskyldning for å ta den ut på en liten runde også.. Parkerte den ved siden av Jeep`n når jeg kom tilbake:

 

IMAG1006.jpg

Toppen av taket på MX5`n er jo i høyde med nøkkelhullet på Jeep`n.. Hehe.. Enda en god grunn til å la den stort sett stå når det er kaldt og glatt er jo da ved et eventuellt uhell.. Er relativt mange biler der ute som er like store eller større enn Jeep`n.. Får jeg en sånn bil i fronten på MX5`n blir jeg vel rett å slett flat..

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Takk! Litt kontraster mellom de da.. Akkurat som jeg liker det, en som sitter klistra på asfalten og en som sitter klistra oppe i skauen.. Ser du er fra Passebekk ja, det er jo rett borti høgget.. :) Jobber på sykehuset og bor i Solbergelva så jeg kjører sjelden igjennom hele byen, men ser jeg en grønn XJ "facelift" så skal jeg vinke pent.. :)

Fy flate jeg trenger nytt batteri ASAP, i dag var det virkelig på nippet at den ikke orket å dra motoren rundt.. Gikk så trått å lenge før den fyra at Check engine lampa lyste.. Kjørte litt, slo den av og på igjen med en gang,starta da lettere med "fersk" strøm og lampa slokna som den skal! :)

I og med du har en mørk grønn XJ, bruttern har en svart XJ og fattern har en mørk blå XJ så er jeg ganske safe når jeg vinker.. Hehe..

Endret av Mussa
Leif..

90" Mazda Miata

95" Jeep Cherokee 4.0 Limited

Tidligere biler: Suzuki SJ413, Ford Sierra, Ford Sierra, Ford Fiesta, Mazda MX5 1.8 sport, Subaru Forester S-Turbo,Mitsubishi Pajero, Mazda 323, Opel Omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår