Gå til innhold

Outback Diesel 2010 mod - motoren vart kaldare når det var liten motstand

Ranger emnet


Lollis

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har ein Outback Premium 2,0 D 2010 mod som eg er svært nøgd med.

 

Kjørte i helga i -23`C og merka at motoren vart kaldare når det var liten motstand. Nye motorar har generelt liten friksjon, så det er vel naturleg at det vert varmetap når det er flatt eller går nedover.

Har nokon hatt samme erfaring?

Er det mogleg å byte termostat til ein varmare type?

Eg la ei papplate framom radiatoren og det hjalp mykje, men når vifta ev slår inn vil eg tru det blir lite luft som kjem igjennom då denne ligg heilt inntil kjøleribbene.

Er det nokon som har løyst dette på annan måte? Er dette eit "diesel" problem?

 

Håpar nokon kan gi råd her.

 

Mvh

 

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærringa har en 09 Impreza Diesel og den hadde samme antydninger i fjor vinter da det var på det kaldeste, men gjorde ikke noe med det. Sa at a fikk køre litt hardere for å få opp tempen på motoren! Har ikke noe problem med de to bensin foresterne jeg har!

1999 Subaru Impreza Type R EJ26

2011 Subaru Legacy

2011 Nissan Pathfinder

X - 1999 Subaru Forester "Type R"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det på alle nyere turbodieselmotorer, fordi virkningsgraden er for høy rett og slett. På en bensinmotor går mer av energien over til varme.

 

De fleste moderne turbodieselbiler har en eller annen form for tilleggsvarmer, f.eks webasto eller Eberspächer, og dette hjelper endel.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Virker som dette er et vanlig problem på dieselmotorer og spesielt boxerdieselen. I minus 10 grader på vår 09 outback må vi kjøre en liten time før motoren er driftsvarm. Det positive er at den får nok kjøling på varme sommerdager skulle man tro!

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de virkelig store ulempene med en moderne dieselmotor, og dette blir heller ikke opplyst om når man kjøper bilen. Det er en av grunnene til at jeg personlig foretrekker bensinmotor. Her i Norge funker det best, spesielt ved mye småkjøring.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de virkelig store ulempene med en moderne dieselmotor, og dette blir heller ikke opplyst om når man kjøper bilen. Det er en av grunnene til at jeg personlig foretrekker bensinmotor. Her i Norge funker det best, spesielt ved mye småkjøring.

 

så sant så sant! Skal ikke store nedoverbakken til før også tempen i min motor faller fra 90 til 70..

Null varnmere, bare kjølere! både her og der. (les 3-4stk) :p

 

Så fikk jeg vite at det ikke finnes motorvarmer til den heller.. motorkode ARL! -hørtes meeegeet merkelig ut, spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subaru har og valgt en helt annen metode for tillegsvarme enn de fleste andre, nemlig AC med varmepumpefunksjon, derfor er det nok helt normalt med litt lav motortemp, da dette systemet naturlig nok gir lite varme til motor.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår