Gå til innhold

Motor varighets-tester...:

Ranger emnet


londonwest

Anbefalte innlegg

Hi there folks

Jeg spurte om det et par ganger før, men det er ikke noe særlig interesse for å svare, for de som måtte vite.

Å spørre Peugeot Norge, kan en glemme, det eneste svar en får derfra er at Man har mottatt dere email...

 

Men finnes det tester som beskriver ca varighet av en motor, og eventualiteter som kan oppstå.

 

Finnes det feks noen gjennomsnittstabel på en Peugeot-motors varighet, forutsatt at den er behandlet omsrogsfull; dvs, efter hvertfall boken hva gjelder service, oljeskift med beste olje osv

 

ed

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste det du søker er vel f.eks.

 

Sylinderbalansetest(er ofte inkludert i motorstyringa på nyere biler) som rett og slett avgjør hvor mye tap hver enkelt sylinder gir hvis den faller ut.

 

Sylinderlekkasjetest, Der man måler hvor mye lekkasje det er i forbrenningsrommet på motoren, stempel på topp, ventiler lukket, sier mye om hvor mye, og hvor det lekker

 

Kompresjonstest brukes ofte som en indikasjon, men sier etter min mening ikke emr enn hvor bra kompresjonen der og da er, lite om motorens tilstand.

 

En sjekk av motorens gjennomslag er og en enkel test, krever litt skjønn og erfaring med motortypen.

 

Tilstand på olje og oljetrykk kan si en del, det finnes også oljetester som kan fortelle deg om deler av rådelagra ligger i olja eller om topppakning er defekt(laboratorium). Lavt oljetrykk kan si litt om store lagerklaringer, men krever igjen en del kjennskap til den aktuelle motoren.

 

En grundig avgasstest kan og si noe.

 

Men det er lite mere enn å demontere motor og måle alt for klaringer, slark og tilstand, som kan gi tilnærmet garanti på hvor bra motoren er.

 

Fungerer motor greit, ikke bruker olje, går som forventet og alt er bra uten ulyder, ikke bekymre deg, bare pass på den.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hei

Takk for det: den bruker olje som det står i manualen at den skal bruke; ca en halv liter per 500 km; men min bruker mindre enn hva som står i manualen.

Eller høres alt ut som normal; noen ganger - og jeg har merke meg at det kommer helt an på luftfuktigheten - så går den så jenvnt og lydløst at jeg er forundret, men som sagt, det gjøre den kun når luftfuktigheten har et gitt nivå; vet ikke om det er noe teknisk bevis for det???

 

Om du gidder kan du ta en tipp på den;

 

http://www.youtube.com/trafikkgalningene

 

takk

 

ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Hvis jeg forstår spørsmålet ditt rett, så lurer du på om det finnes tester som forteller hvor langt en motor kan gå før den er "oppbrukt"?

Noen biler holder som sagt lenger enn andre og enkelte biler er jo rene tragedier på dette området. Servicehistorikk og bruksmønster vil i størst grad bestemme om en motor går langt eller ikke.

Min er faring er at som en tommelfingerregel så er det meste som hår gått under 200000 safe. Har motoren rundet 200000 så bør en sjekke nøyere opp i historikken/tilstanden. Kjøper du en bil som har gått over 300000, så bør du ha i tankene at et motorbytte kan bli aktuelt før eller siden. Det viktigste er at motoren har fått jevnlig oljeskift siden den var ny med rett type olje og helst før hver 15000km.

Mye av det samme gjelder for levetid på girkasse. Automatkasser pleier ikke å ha så mye igjen av livet sitt etter 200000km, mens en manuell kasse lett går mye lenger.

 

Korrekt meg om jeg tar feil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår