Gå til innhold

En frustrasjonstråd om sjåførene på sørlandet

Ranger emnet


JChE

Anbefalte innlegg

Nå for tiden jobber jeg mest på ukurante tidspunkt, og det er jeg ganske glad for. Når jeg måtte gjennom byen fra øst mot vest hver dag i morgenrushet var det ikke få ganger jeg lurte på det plutselig var Den Store Venstrefil-dagen, og ikke hadde fått det med meg... Er det noe sørlendinger er flinke til er det å dasse i venstrefila, helst 10 km/t under fartsgrensa. Spiller ingen rolle om de er kliss alene på veien eller midt i rushen.

 

"Vi må jo slide jevnt på veien, vedu..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mulig jeg som bare blir vant til hvordan man kjører her nede, men syns ikke det er så ille egentlig. Klart, man ser mye rart. Ingenting mer mer irriterende å ligge 3 sekunder bak en bil, og så bli forbikjørt av en idiot som bremser seg ned inn foran meg og ligger 0,2 sekunder bak bilen foran der igjen.

Så har man også de som kjører sakte i venstrefila. Føles ikke gøy å kjøre sakte forbi når jeg faktisk ligger på fartsgrensa, men artig å se den andre bilen plutselig rykke til og legge seg 10 over grensa. Jeg prøver ikke å være en uberegnelig utrygg trafikant, men jeg holder meg i alle fall til reglene. Har heller ingenting i mot å sakke ned farten litt når jeg ser at noen får plass foran hvor det er fletting. Eventuelt legge meg over i venstrefila og frese forbi par-tre biler til det er en ledig plass igjen.

Kan bli spennende til våren igjen ettersom jeg har fått nye bremser på bilen. Mulig det blir ny bakfanger på meg? Hehe.

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje fult så gale her, men det er gale nok. Det er fleire rundkjøringer som fungerer som eit vanleg kryss med ein hageflekk. "Rævdiltersyndromet" finnes her også.

Dere som har ein dieselbil som soter ein god del, kan jo bare gi litt meir gass sånn at den som er for nærme får svart eksos på seg.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en annen ting sørlendinger er BEST til, så er det og kræsje når første snøfall eller første glatta generelt kommer... HVERT år drar 100talls biler av veiene... det må da for faen ringe en bjelle når man kjører rundt på slitte sommerdekk, at man bør kjøre LITT roligere en vanlig men NEI.....

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er en av de som ligger klistret på bakfangeren til folk, øk hastigheten litt og jeg vil holde 3-sekunders avstanden
Er du redd for å kjøre forbi, eller må du kjøre idiot og stresse opp de du rævkjører? Har du et problem med f.eks. min hastighet er det du som må finne en løsning på det, og da er ikke rævkjøring en løsning. Da er det også du som absolutt må kjøre for fort.

 

og en annen ting sørlendinger er BEST til, så er det og kræsje når første snøfall eller første glatta generelt kommer... HVERT år drar 100talls biler av veiene... det må da for faen ringe en bjelle når man kjører rundt på slitte sommerdekk, at man bør kjøre LITT roligere en vanlig men NEI.....
Haha, ja! Vinteren kommer like overraskende på mange HVERT eneste år. Greit nok at det er sør-Norge, men noe Syden er det ikke akkurat. Og snøen kommer jo gjerne ikke før sent i desember/tidlig januar, så de har jo all verdens med tid til å legge om dekk.

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall blir jeg ekstra nøye på å holde fartsgrensen, og skrur på tåkelysene hvis du ikke gidder å kjøre forbi.

 

er dere tilbakestående? det er ikke mulig å komme forbi hvis det er midtdeler og et norsk innavl fra setesdalen ligger og sperrer vegbanen..ellers så kjører jeg så absolutt forbi, det er ikke det det står på.. men av og til er det veldig svingete og biler kommer i mot, da blir det vanskelig å få kjørt forbi.

 

jeg har kjørt forbi biler på høgre side på to-felts før jeg, altså på vegskuldra, men det er ikke trygt hvis innavlet plutselig finner på å legge seg litt mer til høgre, for det er ikke god plass på veiskuldra...

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dere tilbakestående? det er ikke mulig å komme forbi hvis det er midtdeler og et norsk innavl fra setesdalen ligger og sperrer vegbanen..ellers så kjører jeg så absolutt forbi, det er ikke det det står på.. men av og til er det veldig svingete og biler kommer i mot, da blir det vanskelig å få kjørt forbi.

 

jeg har kjørt forbi biler på høgre side på to-felts før jeg, altså på vegskuldra, men det er ikke trygt hvis innavlet plutselig finner på å legge seg litt mer til høgre, for det er ikke god plass på veiskuldra...

 

Tresekunders-regelen gjelder uansett fart, så den er du pliktig til å holde. Hvis ikke risikerer du både ulykker, og å miste lappen. Du er ikke så tøff da kan jeg tenke meg.

 

Selvfølgelig bør man slippe forbi biler hvis det er midtdeler og man av en eller annen grunn må kjøre sakte. Jeg slipper alltid forbi i slike tilfeller. Men mye av poenget mitt med denne tråden er at mange sørlendinger IKKE KJØRER FORBI SELV OM DE HAR MULIGHETEN!!! De har rett og slett tillagt seg en elendig vane med å ligge tett på bilen foran enten de vil forbi eller ikke. Dette gjelder UANSETT hvor fort man kjører, selv om man ligger i 70 i 50-sona om man er så dum.

 

Er man en god sjåfør, vet man at man kommer fortest fram om man kjører i jevnest mulig hastighet og ikke stresser livet av seg fra start til stopp. Du kjører kanskje forbi to-tre biler når det er kø også du, for å komme 20 meter lenger fram? Mye vits...

Du er veldig frampå når det gjelder å kritisere andre sjåfører selv, og du kaller alle andre enn deg selv for "innavla" og andre "festligheter". Men ut i fra det du skriver høres det ut som du bør revurdere egen kjørestil, alternativt bare bli voksen.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt Norge på kryss og tvers i noen år så finnes "rævdiltersyndromet" overalt!

 

Og så har vi de som passer mer på andres kjøring enn sin egen.

 

Joda, det syndromet fins overalt, men her i kristiansandsområdet virker det mer konsekvent, hos de aller fleste sjåfører.

 

Og jeg bryr meg null og niks om andres kjøring så lenge det ikke påvirker min egen og min families sikkerhet. Det er altfor mange ulykker som skjer pga idiotiske sjåfører...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dere tilbakestående? det er ikke mulig å komme forbi hvis det er midtdeler og et norsk innavl fra setesdalen ligger og sperrer vegbanen..ellers så kjører jeg så absolutt forbi, det er ikke det det står på.. men av og til er det veldig svingete og biler kommer i mot, da blir det vanskelig å få kjørt forbi.

 

jeg har kjørt forbi biler på høgre side på to-felts før jeg, altså på vegskuldra, men det er ikke trygt hvis innavlet plutselig finner på å legge seg litt mer til høgre, for det er ikke god plass på veiskuldra...

Vet ikke om jeg skal gå noe nærmere inn på hvem som virker tilbakestående her. Så lenge folk holder fartsgrensene, er det ikke deres sak hvor fort du måtte ønske å kjøre.

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg skal gå noe nærmere inn på hvem som virker tilbakestående her. Så lenge folk holder fartsgrensene, er det ikke deres sak hvor fort du måtte ønske å kjøre.

 

Det skulle definitivt vært en "liker"-knapp på bilforumet.:D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i Aust-Agder da, men på motorveien mellom Grimstad og Kristiansand var det langt mer behagelig å kjøre enn noe annet sted i Norge. Folk lå gjerne i 95-105 og hadde god avstand, så du en SUV liggende oppi rumpa på bilen foran og jagde i venstrefeltet hadde den BR-skilter... :) Men klart, sørlendingene lå jo gjerne i 95 i venstrefila under forbikjøring og.. :D

 

Men Aust-Agder har jo ærendalittene, dem må vi ikke glemme når vi snakker om dem som ikke kan kjøre for fem øre..! Ligger man til venstre i en rundkjøring skal man til høyre. Og står det ingen biler foran deg ved pumpene på en bensinstasjon kan du gjerne rygge ut for å irritere dem bak deg :) Det jeg likte best var påkjøringen til E18 ved Arendal, 80 eller 90 der, men de ender gjerne opp i 50-60 fordi både den som skal inn på og den som allerede er på E18 bremser ned for å slippe den andre forbi.. :D

 

Kjørte gjennom Agder i sted faktisk. Kom et forbikjøringsfelt i en oppoverbakke på vei mot Mandal, så jeg legger meg forbi Transporteren. Han gir jo selsagt på da og jeg ender opp med å passere ham i 120 og legge meg inn, og han bremsa jo heller ikke da jeg blinka meg inn (slutt på forbikjøringfelt...). Han blinka med lysene fordi han lå oppi ræva mi. Lå etter meg noen kilometer før et veiarbeidsområde med full stopp, da gikk han ut, gikk fram til bilen min og sa at jeg hadde gjort en idiotisk forbikjøring.. Den hadde vært veldig fin hvis du ikke hadde aksa i høyrefila i forbikjøringsfeltet sa jeg...

Jævla sørlendinger :)

 

Har hatt mange episoder der nede hvor jeg faktisk har begynt å lure på om majoriteten av sørlendinger er utdelt lavere intelligens OG sosial intelligens enn andre. Men årets første snøfall er (minst) like ille i Oslo :P Forresten har jeg aldri sett så mye skabbete ræl på veiene som da jeg bodde down south, oh hell :P

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår