Gå til innhold

Hva slags 4 wd system har generasjon 2 (2001-2005) Rav4?

Ranger emnet


Gainern

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et teknisk spørsmål til forumet, som jeg allerde har prøvd å finne svar på ved omfattende "googling".

 

Hva slags 4 wd system har generasjon 2 (2001-2005)Rav4?

Her har jeg lest både at den har en "limited slip" diff på mellomakselen som låser mer og mer hvis en av akslene spinner, at den har en torsen diff på bakaksel (wikipedia, artikkel om firehjulstrekk) og at den har limited slip diff og helt åpne differ både foran og bak...

 

HVA ER FASITEN HER?

 

Jeg fant forresten en veldig interessann video på youtube hvor 4wd systemet på generasjon 1, 2 og 3 testes opp mot hverandre.

Det ser vi faktisk en generasjon 2 Rav4 som drar seg opp med spinn på begge forhjul og høyre bakhjul! Den har altså kun grep på venstre bakhjul og drar seg opp?

Det skal jo egentlig ikke være mulig med vanlig åpen diff, eller?

Se her:

Kjøpte meg en Rav4 og fant ut at jeg ikke hadde gledet meg så mye til vinteren og større mengder snø på over 30 år...

 

La det lave ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke helt sikker men mener det er viscosekobbling mellom fram og bakaksling.

Dvs. denne kobbler til bakakslingen når du begynner å spinne med framhjulene. Bilen kjører normalt med framhjulsdrift.

 

Om differensialene foran og bak har diff. brems ("LSD") er jeg usikker på.

Mekaniske diff. sperrer (100%) har den i hvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

JEG HAR ENDELIG FUNNET FASITSVARET, TAKKET VÆRE EN DYKTIG TOYOTA-MEKANIKER.

 

Generasjon 1 (->2000) Rav4 har vanlige åpne differ foran og bak, senterdiffen kan låses manuelt ved å trykke på en knapp, slik at kraftfordelingen blir 50/50 foran/bak. Det anbefales IKKE å kjøre med låst senterdiff, dette skal KUN brukes ved vanskelig kjøreforhold, for å komme løs etc.

 

Generasjon 2 (2000-5005) har permanent innkoblet 4wd, med 25% kraft til hvert hjul, altså en AWD.

(Den har IKKE bare forhjulsdrift til vanlig og 4wd når forhjulene spinner, det er CR-V og HR-V det, og da er det en liten forsinkelse før bakhjulene begynner å dra. RAV4 har konstant 4wd, det er ingen forsinkelse før bakhjulene drar)

Det er ikke mulig å velge mellom 2wd/ 4wd, låsing av senterdiff eller låsing/ brems på diff i for/ bakaksling. Men det er to utgaver av 4wd systemet:

 

Rav4 Basic har åpne differ foran og bak, senterdiffen har en limited slip viskosekobling (IKKE samme som Honda CR-V) som låser automatisk mer og mer hvis det er forskjellig hastighet på for- og bakaksling.

Rav4 Sport har LSD (Limited Slip Differential) differ foran og bak og samme senterdiffen som Rav4 Basic.

 

Rav4 Sport er generasjon2 utgaven med skjermutbyggere, Rav4 Basic har ikke dette.

 

Det finnes en meget enkel måte å finne ut hva slags differ du har på bilen:

 

Heis opp bilen på en løftebukk e.l. Alle 4 hjul skal henge fritt, bilen skal stå i fri/nøytral og håndbrekk skal være av, slik at alle hjul kan rotere fritt.

 

Rotér et hjul. Hvis det er lett å rotere hjulet, samtidig som det andre hjulet på samme aksel roterer MOTSATT vei, har du vanlige åpne differ.

 

Hvis det er litt motstand når du prøver å rotere hjulet, samtidig som det andre hjulet på samme aksel roterer SAMME vei, har du en LSD diff.

 

Det finnes dog håp hvis du står fast med en bil med åpne differ, dvs at et hjul foran og et hjul bak spinner, mens de to andre står stille.

Dette er dog kun en nødløsning, som kan brukes hvis du står bom fast og ikke kommer deg av flekken verken forover eller bakover.

Teknikken/trikset er gammelt, men det funker. Det handler om å manuelt bremse ned hjulene som spinner, for å flytte noe av kraften til hjulene som står stille. Dette kan gjøres ved å bruke håndbrekket forsiktig. Da bremser du det bakhjulet som spinner og noe av kraften vil flyttes til hjulet som står stille. Riktignok bremser du også ned hjulet som står stille, som du prøver å flytte kraft til, men hvis ikke hjulet som står stille har for mye grep/motstand, vil det kunne dra bilen videre.

 

Samme kan gjøres ved hjelp av bremsepedalen, da bremser du ned det forhjulet som spinner.

 

Dette krever endel presisjon, fordi det er lett å bremse for mye, slik av hjulene stopper helt.

 

Men joda, det funker og har reddet meg ved etpar tilfeller allerede. Jeg kjører en Rav4 Basic /åpne differ foran/ bak.

 

Generasjon 3 Rav4 (2006->) er utstyrt med VSC og TRC. Dette er egentlig ikke til å bruke ute i terrenget fordi når systemet registrerer hjulspinn reduseres motorkraften automatisk (samme om du gir full gass) og du mister derfor motorkraften for å dra deg frem og blir stående.

 

 

De aller fleste er enige om at Rav4 ikke funker til skikkelig offroading. Da må en ha senterdiff + differ foran/bak for er mulig å låse 100%.

Likevel kan en ha det mye moro med generasjon 1 og 2 Rav4 og en kommer faktisk ganske langt i en medium offroadløype. Og bakkeklaringen er jo ok.

 

Jeg testet min egen Rav4 basic i ganske heavy gjørme og det var ikke noe problem å dra seg ut. Jeg stoppet til og med midt i den dypeste gjørma, lot bilen synke godt ned og bare ga gass hvorpå bilen bare dro seg ut. Ble litt imponert da faktisk...;-)

Endret av Gainern

Kjøpte meg en Rav4 og fant ut at jeg ikke hadde gledet meg så mye til vinteren og større mengder snø på over 30 år...

 

La det lave ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan man jo diskutere dette til det evinnelige, men RAV4 egner seg ikke til å kjøre noen medium off-roadløype..

 

Ei medium offroadløype vil jeg si er en plass der du får utfordringer med en original hilux eller Suzuki SJ

 

men det er en fin bil til å kjøre på variert underlag, kjørte selv en 08 modell på island for et par år siden, og den funka greitt både i snø, knappe halvmeteren med vann og i noen cm med gjørme. samtidig som det er en noe stutt, men behagelig veibil.

 

Det er netopp det med at det er senterdiff og ikke lavserie som gjør at denne ikke er noen terrengbil på noen måte:)

 

men en fin bil til å kjøre på hytteveier og slikt, ja, uten tvil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan man jo diskutere dette til det evinnelige, men RAV4 egner seg ikke til å kjøre noen medium off-roadløype..

 

Ei medium offroadløype vil jeg si er en plass der du får utfordringer med en original hilux eller Suzuki SJ

 

men det er en fin bil til å kjøre på variert underlag, kjørte selv en 08 modell på island for et par år siden, og den funka greitt både i snø, knappe halvmeteren med vann og i noen cm med gjørme. samtidig som det er en noe stutt, men behagelig veibil.

 

Det er netopp det med at det er senterdiff og ikke lavserie som gjør at denne ikke er noen terrengbil på noen måte:)

 

men en fin bil til å kjøre på hytteveier og slikt, ja, uten tvil...

 

Nei akkurat det trenger ingen diskutere. Bilen har ikke diff-sperrer og slik er det jo bare. Riktignok har Sport-utgaven LSD-differ, som jo er ok diff-bremser, hvis de fungerer som de skal og ikke er utslitt.

Og lavgir er det jo heller ikke, det er sant.

 

Men jeg vil tro at en en generasjon 2 Rav4 kommer lengre i en medium offroad løype enn en generasjon 3. Både fordi bakkeklaringen er litt bedre og fordi gen2 bilene ikke hindres av allskens elektronikk.

Og jeg påsto jo ikke at en Rav4 gen2 ville feie igjennom en medium løype uten problemer, men at den ville komme ganske langt.

Her vil det jo ligge mye på sjåføren også da.

 

Men som jeg skrev (sitat fra en Toyota verksmester):

 

"Generasjon 3 Rav4 (2006->) er utstyrt med VSC og TRC. Dette er egentlig ikke til å bruke ute i terrenget fordi når systemet registrerer hjulspinn reduseres motorkraften automatisk (samme om du gir full gass) og du mister derfor motorkraften for å dra deg frem og blir stående."

 

 

Det er nok av videoer på youtube med Rav'er i mer eller mindre offroad omgivelser og noen av dem er faktisk litt imponerende med tanke på at bilen ikke er konstruert for offroadkjøring.

 

Nå er jeg faktisk ikke 100% sikker på det der med senterdiff, men bilen har en transferkasse med viskosebrems i alle fall. Mulig jeg tenkte feil, da jeg trodde det var lettere å skrive senterdiff...

Selv er jeg ikke helt sikker på forskjellen her, kanskje du kan hjelpe?

Endret av Gainern
-

Kjøpte meg en Rav4 og fant ut at jeg ikke hadde gledet meg så mye til vinteren og større mengder snø på over 30 år...

 

La det lave ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
JEG HAR ENDELIG FUNNET FASITSVARET, TAKKET VÆRE EN DYKTIG TOYOTA-MEKANIKER.

 

Rav4 Sport har LSD (Limited Slip Differential) differ foran og bak og samme senterdiffen som Rav4 Basic.

 

 

 

Jeg forstår det som at en 2001 modell Sport har denne typen firehjulstrekk, men kan noen forklare en newbie hvordan dette systemet fungerer i praksis? :wonder: Alle hjulene trekker 25 prosent til man spinner....og så...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår