fisken90

Toppakningen har gått

Ranger emnet

9 innlegg i emnet

Hei. Kjøpte en 190e ganske nylig. Skulle bytte frostvæske og med en gang jeg åpnet lokket så var det fullt av olje der. Så mest sannsynlig så har toppakningen gått. Er det noen som har noe erfaring på å bytte toppakning? Det er til en 190e 2.0 1990 modell.

 

Setter pris på alle svar =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg skylt frostvæsken og rensket den. Det som kom ut var gult. Jeg er ikke 100% sikker på at den er dårlig. Men er det noe jeg kan gjøre for å være sikker på at den er dårlig eller ikke, og er det veldig dumt å kjøre med det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

altså når vi snakker om trykk i kjølesystemt så skal det være litt der, men ikke så mye at slangene blåser seg opp som en ballong. beste testen er å trykksette kjølesystemet og se om det lekker ut trykk. er ikke sikkert det er lekasje fra sylinder til kjølekanal eller olje kanal, kan godt være fra oljekanal til kjølekanal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg åpner opp frostvæskelokket så koker det og spruter ut når motor er varm. Motoren overoppheter men det er fordi radiatorvifta ikke starter selv når motoren er varm. Derfor sliter jeg litt med å finne ut hva som kan være feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres akkurat ut som min det der. Det er forøvrig normalt at det spruter ut litt hvis man åpner lokket når bilen er varm, det skal jo stå under trykk inni der for å heve kokepunktet på kjølevæska. Men hvis bilen overoppheter, og du stadig må etterfylle kjølevæske så er det noe galt. Jeg trodde det bare var pga vifta på min også, men det var mer som lå bak desverre. Radiatorslangene mine var knallharde når motoren gikk. Og olja var full av vann, men det så jeg ikke før jeg tappa den av. Prøvde å se det på peilepinnen først, men det var ikke like enkelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har tenkt til å bytte olje idag. Men det var toppakningen din som hadde gått? Radiatorslangene mine blir ikke steinharde tror jeg. Men vet du hvorfor radiatorvifta ikke starter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vanligste er vel at termobryteren er gåen. Den sitter vel helt fremst på motoren, det er to plugger koblet innpå. En med en pol, og en med to poler. Men dårlig sirkulasjon kan også føre til at dette skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå