Gå til innhold

Skummel lyd fra turbo / motor


eirsik

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen.

 

Jeg har en Nissan 200sx 92mod og for noen dager siden mens jeg kjørte fikk jeg plutselig en ganske rar lyd fra Turboen min når ladetrykket passerer ca -0,3 bar og blir bare høyere og mere intens jo høyere trykket og turtallet stiger samt.

Jeg sjekket dette og fant at dump ventila hadde sklidd litt ned fra slangeklemmen, jeg satte den riktig på plass og strammet, lyden forsvant ei lita stund så kom den tilbake.

 

Jeg har strammet og sjekket alle slanger og klemmer og strammet for og vær sikker men tilingen nytte :(

Lyden høres ut som at turboen skraper borti noe når eg drar bilen, og rundt 4000rmp da turboen slår skikkelig inn, får jeg en intens og høy lyd som er litt vanskelig og forklare, men noe som skraper, metal mot metal eller noe i den dur.

 

Har lest litt rundt og skal sjekke inn/ut slange for slark samt pakninger.

 

Har et opptak av da jeg kjører, du hører lyden litt dårlig men når turboen slår inn hører du et plutselig høyt kvin lignende lyd.

Opptaket er gjort med mobil så spill av i VLC :D

http://cid-91cafd1d31d2fba1.office.live.com/self.aspx/public/Tale0004.amr

 

jeg har sett litt på turboen og tok av innsug slangen og kjente med fingrene inni tuboen ved bladene og kjente eg tynt lag med olje lignede substans med utrolig små harde partikler i. prøvde og snurre rundt bladene med fingeren og da hørte jeg ikke noe skrapelyd eller noen ting, den snurret fint rundt uten problemer. Ellers så kjente jeg etter slark i innsug slangen fra luftfilteret, og på innsiden var det en tynt tynt tynt lag me noe olje lignene substans som var kjempe glatt inni slangen men her var det ikke noe små harde pertikler inni.

 

Når det er sagt så når det reiner ute og jeg kjører i en dam forsvinner lyden helt i noen sekunder, alt ifra 5-20 sek så er den på plass igjen, tror at den kommer tilbake da vannet har fordampet. Aner ikke hva dette kan være..

 

Jeg har heller ikke noe Blå eller hvit røyk ut av potta mi som er et tegn på at turboen er gåen, verken ved varm eller kald motor.

 

Jeg har en T28 tubro.

 

Noen som har noen ideer på hva dette kan være?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke spilt av med VLC, men det kan tenkes det er mine innstillinger som gjør det. Kjente du på slakk i lagrene både aksialt og radialt? Inn/ut og opp og ned. Slik du beskriver det høres det jo ut som at det er lavt oljetrykk og/eller oppbrukte lagre så kompressorbladet slites mot kompressorhuset. Og oljen må jo være dårlige tetninger.

 

Men jeg skjønte deg ikke helt, du prater jo på innsuget to steder. Regner med du mente ut til ICen der du fant spon. :) :confused:

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke spilt av med VLC, men det kan tenkes det er mine innstillinger som gjør det. Kjente du på slakk i lagrene både aksialt og radialt? Inn/ut og opp og ned. Slik du beskriver det høres det jo ut som at det er lavt oljetrykk og/eller oppbrukte lagre så kompressorbladet slites mot kompressorhuset. Og oljen må jo være dårlige tetninger.

 

Men jeg skjønte deg ikke helt, du prater jo på innsuget to steder. Regner med du mente ut til ICen der du fant spon. :) :confused:

 

Når du nevner det så har alltid olje temp'en min ligget rett under 90 grader men nå i det siste ligger den på 70-75 grader. kanskje det har noe og bety?

 

Jeg snakker om slangen som går ifra luftfilteret og inn til turbo. Der var det "mikro" spon i et 0,5mm lag med ojle lignende substans. Det var det samme inni Kompressorhuset hvor bladene er..

 

Men om lagre er gåent slik at bladene skraper mot kompressorhuset ville jeg da ikke hørt/merket det da jeg tok en kikk på bladene og snurret dem rundt med fingrene?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår