Gå til innhold

skal bytte støtdempere foran og bak?


ErmaCk

Anbefalte innlegg

Tror det er samme som på 95Mondeo, isåfall;

Du må ha ; fjærklemmer, WD40 el.l, 2 bukker, fastnøkler og skrallesett med 13-21 er flott, stålbørste og sandpapir 100,

ett motorspett eller STORT flathjern, latmann, hammer, treklosse, en 8mmtykk Lang bolt, eller kobber-dorr som er butt i enden,

En 15mm fastnøkkel med vinkel som er åpen i toppen slik at du får en Umbrako-nøkkel i midten for demontering av demper i toppen, og helst ikke jobb alene..

 

Foran Løsner du hjulene og setter bilen på bukker. Ha WD40 på boltene nede på fjærbeinet på navet, "bak" bremsecalipter og på bolten til lenkearm/stabelisatorstag-arm i festet midt på demperen/fjærbeinet.

La virke i 5minutter eller en kaffekopp.

Deretter tar du hammeren og gir de noen slag på bolthodet før du prøver å skru de løs da det hender det hjelper. Løsne på boltene med skralle/latmann.

Ikke skru boltene helt ut før du løsner demperen i toppen under mottorrommet. Deretter tar du ut boltene nede på fjærbeinet og på lenkearmen. Om boltene ikke løsner, kommer 8mm bolten/kopperdorren inn i bildet.

Bruk den til å FORSIKTIG banke bolten løs. Prøv å ikke skade gjengene.

Så kan du prøve motorspettet/skruhjernet å bende litt på festet til demperen nede.

Demperen må opp av festet på navet. Dette sitter, så du må nokk frem med hammer...

 

*OBS* VÆR FORSIKTIG MED DENNE!!!

Når du får den opp og ut, løsne mutteren i toppen av demperen som holder fjærskåla, men ikke skru den av.

På med fjærklemmer på hver side av demperen, og stram de så jevnt som mulig.

Når du ser at fjæra ikke ligger i press mot toppen/bunnen av fjærskåla, kan du ta av fjærskål og fjær på den gamle demperen. Ta også av plast beskyttelsen som skal være utenpå demperen "inni" fjæra og sett den på den nye demperen.

Sett fjæra på den nye demperen/fjærbeinet, børst av fjærskåla fra toppen av den gamle demperen og sett den på den nye.

Det er spor i skålene som fjæra skal "ligge i". Deretter er det å stramme mutteren i toppen av skåla, og løsne fjærklemmene.

*OBS*

 

Puss så nede i hullet du skal tre demperne i på navet med stålbørste og sanpapir, og ha på WD40. Detter sjelden på plass også. Så er det bare å reversere avmontering. Det er spor som boltene nede på fjærbeinet skal igjennom på navet. Litt plunder å treffe.

Bake er det "bare" å løsne boltene oppe og nede.

Bukker, WD40, la virke, banke litt, latmann, løsne, puss, sett på nye. Når du stramer til så ikke bruk latmann og alle krefter, men dra godt til med skralle/lang fastnøkkel.

 

TIPS

Når du først har av hjulene, sjekk over skiver, klosser, bremseslanger og se om toppen av demperlageret foran er slitt.

Du trenger ikke ut med ABS/antispinn følere, men de sitter i fester på fjærbeinet som kan løsnes og henger litt i veien mens du jobber med fjærbeinet..

Skal ikke ha innvirkning på forstilling, men det er ikke dumt å ta hjulstillings-kontroll med 2-3års mellomrom...

Endret av Futte

_______________________

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår