Logo

Gå til innhold

11Bensin vs. diesel. 2001-2003



vidarfro

vidarfro 20.June.10 - 12:44

  • #1
  • Opp

    vidarfro 20.June.10 - 12:44

  • #1
  • Opp

    Hei.

    Vi er på utkikk etter å kjøpe en Mondeo stasjonsvogn modell 2001-2003. Har kun prøvd en ennå, 1.8l ambiente 2002. Lurer på hvordan 2.0 diesel 115 hk er i forhold til 2.0 bensin 145 hk. Ytelse/drivstofforbruk? Bråker dieselmotoren mye i forhold til bensinmotoren? Tenker da mest på kabinstøy. Fint om noen kan gi meg svar på dette.
    JChE

    JChE 20.June.10 - 13:06

  • #2
  • Opp

    JChE 20.June.10 - 13:06

  • #2
  • Opp

    Kjører du mye småkjøring eller er det mest langturer? Diesel er best på sistnevnte.

    Diesel bruker definitivt mindre, og går ganske greit. Godt bunndrag. Men diesel blir ikke skikkelig varm på vinteren, og er avhengig av ekstravarmer for å oppnå driftstemperatur. Disse ekstravarmerne lager ofte problemer når bilen er noen år gammel. Jeg foretrekker bensin, noe høyere forbruk men mye lavere støy, og MYE bedre på vinteren.
    Mondeo

    Mondeo 20.June.10 - 13:15

  • #3
  • Opp

    Mondeo 20.June.10 - 13:15

  • #3
  • Opp

    Stort sett enig med JChE. Men noen av bensinmotorene er veldig glad i olje. Samt at innsuget har noen spjellaksler som blir slitt etter 100000-120000 km. Høres ut som ventiltikking, og kureres med et nytt innsug til ca 3500.- + ev jobb
    vidarfro

    vidarfro 20.June.10 - 16:07

  • #4
  • Opp

    vidarfro 20.June.10 - 16:07

  • #4
  • Opp

    Takk for svar. Når du sier ikke skikkelig varm, blir det da problemer med å få varme i kupeen? Ellers kjører vi ganske blandet med langkjøring og korte turer. Kanskje mest korte turer, men noen langturer innimellom.
    JChE

    JChE 20.June.10 - 17:33

  • #5
  • Opp

    JChE 20.June.10 - 17:33

  • #5
  • Opp

    Takk for svar. Når du sier ikke skikkelig varm, blir det da problemer med å få varme i kupeen? Ellers kjører vi ganske blandet med langkjøring og korte turer. Kanskje mest korte turer, men noen langturer innimellom.


    Dette medfører to ting: økt slitasje på motor, siden den nesten aldri blir varm, og det blir som oftest dårlig med varme i kupeen. Det tar ihvertfall mye lenger tid å få kupeen varm. I tillegg blir ofte motoren kald igjen når den står på tomgang...
    MB300Diesel

    MB300Diesel 21.June.10 - 17:15

  • #6
  • Opp

    MB300Diesel 21.June.10 - 17:15

  • #6
  • Opp

    Alle mk3 mondeo diesel solgt ny i norge har, så vidt jeg vet, kjørevarmer. De fleste som er importert har også fått ettermontert det, da det er nødvendig for å få normal driftstemperatur på motoren om vinteren. Selv har jeg 115 hester diesel med automat og jeg er godt fornøyd med den på alle områder.

    Personlig kommer jeg aldri til å ha bensinbil som førstevalg igjen grunnet forbruk og at de som regel bare går halvparten så langt som diesel før store reparasjoner på motor er nødvendig.
    JChE

    JChE 21.June.10 - 17:20

  • #7
  • Opp

    JChE 21.June.10 - 17:20

  • #7
  • Opp

    Alle mk3 mondeo diesel solgt ny i norge har, så vidt jeg vet, kjørevarmer. De fleste som er importert har også fått ettermontert det, da det er nødvendig for å få normal driftstemperatur på motoren om vinteren. Selv har jeg 115 hester diesel med automat og jeg er godt fornøyd med den på alle områder.


    Det har de, og den funker greit i de fleste tilfeller. Men ofte går denne varmeren i stykker, og det kan bli dyrt. Bare lurt å ha det i bakhodet.

    Personlig kommer jeg aldri til å ha bensinbil som førstevalg igjen grunnet forbruk og at de som regel bare går halvparten så langt som diesel før store reparasjoner på motor er nødvendig.



    Det gjelder desverre ikke nødvendigvis moderne dieselmotorer. Det er mer enn nok av ting som går i stykker på disse også, som dyser, turboer, toppakninger, dieselpumper osv. Dette varierer jo litt fra merke til merke, men det er desverre ikke slik lenger at dieselmotorer er evighetsmaskiner.
    Margido

    Margido 21.June.10 - 17:25

  • #8
  • Opp

    Margido 21.June.10 - 17:25

  • #8
  • Opp

    Alle mk3 mondeo diesel solgt ny i norge har, så vidt jeg vet, kjørevarmer. De fleste som er importert har også fått ettermontert det, da det er nødvendig for å få normal driftstemperatur på motoren om vinteren. Selv har jeg 115 hester diesel med automat og jeg er godt fornøyd med den på alle områder.

    Personlig kommer jeg aldri til å ha bensinbil som førstevalg igjen grunnet forbruk og at de som regel bare går halvparten så langt som diesel før store reparasjoner på motor er nødvendig.



    Gammel diesel ja. Nyere dieselmotorer har MYE mer feil enn nyere bensinmotorer. Grunnen er så enkel som at det er så store krav til dieselmotorer pga utslipp, så for å få de til å slippe ut mindre avgasser gjør at det monteres på flere system (DPF, egr and so on) for å klare kravene. Dessuten strupes de ned for å få ned forbruket, og dieselmotorer idag er så energieffektive slik at de ikke blir varme. Derfor monteres det som oftes webasto/eberspracher for å få opp temperatur på motor.
    Mondeo

    Mondeo 21.June.10 - 18:07

  • #9
  • Opp

    Mondeo 21.June.10 - 18:07

  • #9
  • Opp

    Når det er sagt så er dieselmotorene i disse av de bedre. Min har gått 350k uten andre ting enn en nye multireim strammer. Men skal du ha evighetsmaskin kjøper du 90 HK TDDI/TDi. De bare går og går. Vet om en som har runda halve mill, en som har gått 420, og har egentlig aldri vært borti noe tull. På 115 HK TDDI/TDI har det vært en og annen dieselpumpe pluss matepumpe.
    TDCI med common rail har det blitt skifta noen dyser på, og litt småfusking må man leve med på de første årsmodellene. Ble annerledes fra 2004.
    vidarfro

    vidarfro 27.June.10 - 13:31

  • #10
  • Opp

    vidarfro 27.June.10 - 13:31

  • #10
  • Opp

    Hei igjen og takk for mange fine svar. Vi har nå kjøpt oss bil. Endte opp med en 2003 1.8 ambiente som hadde gått 138.000km. Prøvde et par dieselbiler også, men da de ligger litt høyere i pris måtte vi da ta en som hadde gått en god del lengre og som var mye mer slitt inni kupeen. Selv om 1.8 literen ikke er av de sterkeste så mener jeg vi klarer oss med den. Vi har ikke campingvogn, kjører sjelden med fult lass og trenger bare å dra henger en gang i jubelåret.

    Er en på langtur med mye last og havner bak en sinke så får en heller puste rolig, få ned pulsen og vente 5 minutter ekstra til en finner en strekning som er lang nok til å komme forbi:)

    Så får vi håpe en blir fornøyd med doningen:D
    JChE

    JChE 27.June.10 - 14:55

  • #11
  • Opp

    JChE 27.June.10 - 14:55

  • #11
  • Opp

    Grattis med ny bil da! Blir nok greit med den motoren der ja.:)
    vidarfro

    vidarfro 27.June.10 - 19:54

  • #12
  • Opp

    vidarfro 27.June.10 - 19:54

  • #12
  • Opp

    Takk skal du ha. Gleder oss til vi får hentet den nå, og kvittet oss med den gamle, slitne Opelen:)



    Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt