Gå til innhold

Bensin vs. diesel. 2001-2003


vidarfro

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi er på utkikk etter å kjøpe en Mondeo stasjonsvogn modell 2001-2003. Har kun prøvd en ennå, 1.8l ambiente 2002. Lurer på hvordan 2.0 diesel 115 hk er i forhold til 2.0 bensin 145 hk. Ytelse/drivstofforbruk? Bråker dieselmotoren mye i forhold til bensinmotoren? Tenker da mest på kabinstøy. Fint om noen kan gi meg svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du mye småkjøring eller er det mest langturer? Diesel er best på sistnevnte.

 

Diesel bruker definitivt mindre, og går ganske greit. Godt bunndrag. Men diesel blir ikke skikkelig varm på vinteren, og er avhengig av ekstravarmer for å oppnå driftstemperatur. Disse ekstravarmerne lager ofte problemer når bilen er noen år gammel. Jeg foretrekker bensin, noe høyere forbruk men mye lavere støy, og MYE bedre på vinteren.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Når du sier ikke skikkelig varm, blir det da problemer med å få varme i kupeen? Ellers kjører vi ganske blandet med langkjøring og korte turer. Kanskje mest korte turer, men noen langturer innimellom.

 

Dette medfører to ting: økt slitasje på motor, siden den nesten aldri blir varm, og det blir som oftest dårlig med varme i kupeen. Det tar ihvertfall mye lenger tid å få kupeen varm. I tillegg blir ofte motoren kald igjen når den står på tomgang...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mk3 mondeo diesel solgt ny i norge har, så vidt jeg vet, kjørevarmer. De fleste som er importert har også fått ettermontert det, da det er nødvendig for å få normal driftstemperatur på motoren om vinteren. Selv har jeg 115 hester diesel med automat og jeg er godt fornøyd med den på alle områder.

 

Personlig kommer jeg aldri til å ha bensinbil som førstevalg igjen grunnet forbruk og at de som regel bare går halvparten så langt som diesel før store reparasjoner på motor er nødvendig.

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mk3 mondeo diesel solgt ny i norge har, så vidt jeg vet, kjørevarmer. De fleste som er importert har også fått ettermontert det, da det er nødvendig for å få normal driftstemperatur på motoren om vinteren. Selv har jeg 115 hester diesel med automat og jeg er godt fornøyd med den på alle områder.

 

Det har de, og den funker greit i de fleste tilfeller. Men ofte går denne varmeren i stykker, og det kan bli dyrt. Bare lurt å ha det i bakhodet.

 

Personlig kommer jeg aldri til å ha bensinbil som førstevalg igjen grunnet forbruk og at de som regel bare går halvparten så langt som diesel før store reparasjoner på motor er nødvendig.

 

 

Det gjelder desverre ikke nødvendigvis moderne dieselmotorer. Det er mer enn nok av ting som går i stykker på disse også, som dyser, turboer, toppakninger, dieselpumper osv. Dette varierer jo litt fra merke til merke, men det er desverre ikke slik lenger at dieselmotorer er evighetsmaskiner.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mk3 mondeo diesel solgt ny i norge har, så vidt jeg vet, kjørevarmer. De fleste som er importert har også fått ettermontert det, da det er nødvendig for å få normal driftstemperatur på motoren om vinteren. Selv har jeg 115 hester diesel med automat og jeg er godt fornøyd med den på alle områder.

 

Personlig kommer jeg aldri til å ha bensinbil som førstevalg igjen grunnet forbruk og at de som regel bare går halvparten så langt som diesel før store reparasjoner på motor er nødvendig.

 

 

Gammel diesel ja. Nyere dieselmotorer har MYE mer feil enn nyere bensinmotorer. Grunnen er så enkel som at det er så store krav til dieselmotorer pga utslipp, så for å få de til å slippe ut mindre avgasser gjør at det monteres på flere system (DPF, egr and so on) for å klare kravene. Dessuten strupes de ned for å få ned forbruket, og dieselmotorer idag er så energieffektive slik at de ikke blir varme. Derfor monteres det som oftes webasto/eberspracher for å få opp temperatur på motor.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så er dieselmotorene i disse av de bedre. Min har gått 350k uten andre ting enn en nye multireim strammer. Men skal du ha evighetsmaskin kjøper du 90 HK TDDI/TDi. De bare går og går. Vet om en som har runda halve mill, en som har gått 420, og har egentlig aldri vært borti noe tull. På 115 HK TDDI/TDI har det vært en og annen dieselpumpe pluss matepumpe.

TDCI med common rail har det blitt skifta noen dyser på, og litt småfusking må man leve med på de første årsmodellene. Ble annerledes fra 2004.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for mange fine svar. Vi har nå kjøpt oss bil. Endte opp med en 2003 1.8 ambiente som hadde gått 138.000km. Prøvde et par dieselbiler også, men da de ligger litt høyere i pris måtte vi da ta en som hadde gått en god del lengre og som var mye mer slitt inni kupeen. Selv om 1.8 literen ikke er av de sterkeste så mener jeg vi klarer oss med den. Vi har ikke campingvogn, kjører sjelden med fult lass og trenger bare å dra henger en gang i jubelåret.

 

Er en på langtur med mye last og havner bak en sinke så får en heller puste rolig, få ned pulsen og vente 5 minutter ekstra til en finner en strekning som er lang nok til å komme forbi:)

 

Så får vi håpe en blir fornøyd med doningen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår