Gå til innhold

Ferrari F355 Berlinetta - av VolvoRS

Ranger emnet


power007

Anbefalte innlegg

Her kommer tråd til bilen min hvor Brynjar "VolvoRs" fra forumet har kanskje gjort den beste detaljen. Håper dere er fornøyd med resultatet.

 

 

Vil virkelig anbefale Brynjar, kjente ikke igjen bilen min etter at de var ferdig med den!

 

 

Ferrari F355 berlinetta, 1997 modell

 

DSC_0076.jpg

 

Utstyrsliste vask/poleringsklargjøring:

Scholl Crack 9000

SV Car bath

Maxi suds

MG APC

Wookie Fist mitt

SV Detail kost

ONR

P21S

SV gulclay

EZ koster

SS tørkere

Espuma tørkere

 

Polering/Div:

Makita og flex roterende

Makita DA

Scholl S03Gold

Scholl S30

Scholl S40

Scholl Orange pad

3M Blå pad

CFP

SV autobahn

SV Shield

SV Scuderia

SV Trim Restorer matt

SV Motor Shine

SV Leather cleaner og milk

Scholl Purple 9000

Nanolotus Tekstil og skinnforsegling

Pneu Matt

SV Crystal

 

Tidsbruk: Totalt ca 50 timer

_______________________________________________________________________________

Denne hærligheten av en bil ble byttet ut med et annet rått redskap som ble levert på torsdagen.

Dette er en Ferrari F355 berlinetta med Capristo sportseksos som har en helt faaaaaaaantastisk rå lyd. Jeg måtte "desverre" kjøre bilen fra Oslo til Ås på torsdagen! Opplevelsen av å ligge i venstre fil i trafikken og registrere at når jeg kjører forbi biler, så drar 50% av bilene vinduene ned bare for å høre lyden av Ferrarien.. Ja, det fikk fram en liten skamfølelse i meg, men på samme tid et bredt glis:-) Turtallet på denne går til rett over 8000rpm, noe jeg selvsagt ikke prøvde, men håper å få en skikkelig tur med eieren ved en senere anledning: :rolleyes:

 

Da er det en ting som gjelder... Starte opp og komme seg ut av garasjen:-)

 

Bilen var litt småskitten ved ankomst og jeg måtte stå ute i regnet når det skulle vaskes:

DSC_0004.jpg

 

Blir noen vaskebilder, men tror nok de fleste overleverer et par ekstra bilder av en slik bil:

DSC_0006.jpg

 

DSC_0010.jpg

 

Startet med å blande litt SV vann:

DSC_0013.jpg

 

Felgene ble sprayet godt inn med P21 og lakken Scholl Crack 9000:

DSC_0019.jpg

 

DSC_0025.jpg

 

Så ut som det var litt skit her da:

DSC_0026.jpg

 

Så litt skumbilder:

DSC_0027.jpg

 

DSC_0028.jpg

 

DSC_0030.jpg

 

DSC_0034.jpg

 

P21 fikk ligge på i nesten 10 minutter, noe som så ut til å gjøre underverker:

DSC_0040.jpg

 

DSC_0053.jpg

 

DSC_0056.jpg

 

DSC_0060.jpg

 

Håndvaske med Wookie fist:

DSC_0064.jpg

 

DSC_0065.jpg

 

DSC_0066.jpg

 

EZ felgbørste:

DSC_0068.jpg

 

Smykkevask

(Demperne på luken var litt slappe så padbrush'en måtte tre støttende til)

DSC_0079.jpg

 

La på en en ganske sterk blandings med Grime Reaper avfetting:

DSC_0082.jpg

 

Så var det siste rest fra canonen med Maxi Suds II:

DSC_0084.jpg

 

DSC_0085.jpg

 

Så ut til å hjelpe det:

DSC_0089.jpg

 

Så var det den tykke og gode børsten:

DSC_0095.jpg

 

SV wheel brush på vanskelige steder:

DSC_0101.jpg

 

Så var det bare å spyle reint:

DSC_0106.jpg

 

Så skal dere få litt mer lyd.. Motor startet og holdt på ca 2000rpm, og litt opp på 5-6'rpm kun for jeg ikke klarte å la være. Lot motoren få gå i ca 5 minutt slik at det meste av vannet skulle få fordampe. Gikk så over med trykkluft:

 

Så ble bilen clayet med SV gul og tørket med SS og Espuma tørkere:

DSC_0124.jpg

 

Målinger av lakktykkelsen ble også gjennomført på hele bilen:

DSC_0129.jpg

 

DSC_0130.jpg

 

DSC_0131.jpg

 

Verdiene her fortalte meg mest at deler av bilen har vært omlakkert og det var alt fra tykk til normal tykkelse på lakken:

DSC_0132.jpg

 

Så litt inspeksjon.. Var en pain in the a#% å få tatt gode bilder av denne lakken så det ble ikke mange inspeksjonsbilder:

DSC_0132-1.jpg

 

DSC_0132-2.jpg

 

DSC_0301.jpg

 

DSC_0132-3.jpg

 

Så var det tid for en skikkelig shine av motoren:

DSC_0128.jpg

 

Slik så den ut etter en god tørk.. Litt grå og ikke helt den "looken" den fortjener:

DSC_0137.jpg

 

Maskert opp skikkelig først:

DSC_0133.jpg

 

Her er brukerutstyret:

DSC_0140.jpg

 

Børsten her er kjøpt fra billakkspesialisten og koster vel 18,- mener jeg å huske.. Er en fleksibel bakplate inni skummet som gjør den helt perfekt til å kjapt å påføre f.eks plastfornyer som her:

DSC_0152.jpg

 

Motorblokken fikk en runde med Ultimate Compound på en applicator:

DSC_0158.jpg

 

og det hjalp litt:

DSC_0159.jpg

 

SV trim restorer matt må få lov til å stå litt på plasten og etter 20-30 minutt vil man se at overflaten blir matt. Det som ikke plasten trekker til seg er det bare å tørke av med en mikrofiber:

DSC_0174.jpg

 

På dette tidspunktet ble jeg såpass lei av at motorlokket var i veien, så jeg tok det rett å slett av :D :

DSC_0179.jpg

 

Klemmene var selvsagt skitne og sauset ned i diverse lim, så her måtte noe selvsagt gjøres:

DSC_0194.jpg

 

3M lim og voksfjerner ble brukt på en MF:

DSC_0203.jpg

 

DSC_0202.jpg

 

Fikk selvsagt et lag med CG metal polish etterpå:-) :

DSC_0207.jpg

 

Tja, sånn passe fornøyd:

DSC_0211.jpg

 

Takker Dag for tilsendt produktdatablad, derav vernemasken:

DSC_0226.jpg

 

Etter et motor shinen hadde fått sittet på i en 10-15 minutt så det noe slikt ut:

DSC_0251.jpg

 

DSC_0254.jpg

 

DSC_0266.jpg

 

DSC_0292.jpg

 

DSC_0294.jpg

 

DSC_0280.jpg

 

DSC_0258.jpg

 

DSC_0252.jpg

 

DSC_0285.jpg

 

Kan vel konkludere med at dette ble ganske så bra:

DSC_0289.jpg

 

Hadde ingen planer om å få noe polish i motorrommet så maskering måtte til:

DSC_0294-1.jpg

 

DSC_0294-2.jpg

 

Fant ut at pæren på det ene baklyset var røket så det måtte vi fikse dagen etterpå:

DSC_0325.jpg

 

Bernhard var med å jobbet noen timer på lørdagen og ga en verdsatt håndstrekning på felger og interiøret. Espuma rens:

DSC_0344.jpg

 

Vikan kost:

DSC_0358.jpg

 

Brukte også megs wheel brush som er litt stivere enn vikan sin.. Fungerte veldig bra:

DSC_0364.jpg

 

Så var det å plukke vekk gamle gammelt lodd lim, som absolutt ikke hører hjemme på slike felger:

DSC_0370.jpg

 

Brukte en kjekk stiv liten plast "spade" for å få bukt med det, etterfulgt av 3M's limfjerner:

DSC_0376.jpg

 

Var noen flekker som satt skikkelig godt også:

DSC_0377.jpg

 

Men etter en gnukk:

DSC_0381.jpg

 

eller to så var det også borte:

DSC_0382.jpg

 

Så måtte hullene til hjulboltene selvsagt få seg en runde:

DSC_0382-2.jpg

 

Felgene tørket og klar for litt CF regular:

DSC_0382-3.jpg

 

Vokset, tørket og så god som ny:

DSC_0382-4.jpg

 

DSC_0382-5.jpg

 

DSC_0382-6.jpg

 

Amazing Roll-off ble sprayet i hjulbuer og calipere:

DSC_0405.jpg

 

Vikan kost igjen:

DSC_0406.jpg

 

DSC_0410.jpg

 

Litt nedfall kan man si:

DSC_0410-1.jpg

 

Så var det litt gamle merker på caliperne som ikke gikk vekk med børste.. Det får bare være....:

DSC_0418.jpg

 

Neppe:

DSC_0420.jpg

 

SV Cleaner fluid og SV Autobahn ble lagt på.. Tørkes her av:

DSC_0444.jpg

 

Så var det den nygiftede Petter sitt vidundermiddel.. Gratulerer så mye Petter, så denne er til deg:

DSC_0450.jpg

 

Hullene til hjulboltene fikk en god spray med 5-56:

DSC_0461.jpg

 

Boltene fikk lov til å kose seg i et lite bad av avfetting:

DSC_0461-1.jpg

 

Tørket og allerede bedre etter Cleaner fluid:

DSC_0462-2.jpg

 

Men de skal selvsagt også ha voks:

DSC_0463-3.jpg

 

og skrus forsiktig inn med hansker for ikke å sette fettflekker på de nyvoksede boltene:

DSC_0470.jpg

 

Ble litt refleksjoner av disse. Det anmerkes at når hjulene skulle av så var de tilskrudd ALT for hardt og måtte til med en meters forlenger for i det hele tatt klare å få opp boltene:

DSC_0382-1.jpg

 

Bernhard gikk så igang på interiøret med støvsug, vask, rens og litt kos:

DSC_0514.jpg

 

DSC_0520.jpg

 

hehe, i det jeg trykket inn knappet så kastet B inn kosten slik at den også skulle få være med på bildet:

DSC_0525.jpg

 

DSC_0528.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV leather cleaner og milk runde 1:

DSC_0528-1.jpg

 

Bernhard rengjorde de gamle mattene(eier hadde handlet nye, men de gamle kan kanskje brukes som vintermatter..hehe):

DSC_0532.jpg

 

DSC_0532-1.jpg

 

Jeg fant ut at jeg måtte teste litt tekstil og skinnforsegling:

DSC_0529.jpg

 

Fant frem en ny SV kost(NB! Skyll kosten godt, med en gang du er ferdig med forseglingen... ):

DSC_0530.jpg

 

Sprayet på R I I I I K E L I G..... Når Bernhard spurte hvor mye jeg hadde brukt så holdt jeg bare flasken opp mot lyset mens vi begge begynte å humre:

DSC_0531.jpg

 

Bruksanvisningen sier at mattene bør få tørke opp til 24 timer for aller best effekt.. Det fikk de og limer inn bildene fra siste dag her for å få litt sammenheng i denne testen. Etter påføring vil man få en del mørke partier f.eks der hvor "strålen" treffer. Dette går vekk når produktet tørker inn i fibrene:

DSC_0531-1.jpg

 

Dette er skikkelige tykke matter med åpne fibre så dette er helt sykt:

DSC_0531-2.jpg

 

DSC_0531-3.jpg

 

Nano effekten:

 

Nå var det egentlig kveld for lenge siden. Bernhard hadde forlatt meg for noen timer siden og jeg hadde helsikes vondt i rygget etter å ha jobbet i en 12-14 timer.. Trengte å gjøre litt annet, så la et lag til med leather milk:

DSC_0532-10.jpg

 

Litt SV Seal Feed:

DSC_0532-11.jpg

 

og så når jeg satt på krakken å tittet på hjulene så var det noe som ikke stemte.. It's all in the details, så disse "nye" dekk knottene måtte vekk:

DSC_0532-12.jpg

 

Lyset til bagasjerommet var defekt så det ble tatt med for å se om jeg klarte å finne et nytt et:

DSC_0532-13.jpg

 

Eieren hadde vært så uheldig å fått litt vandalisering på bilen, hvorpå den ene viskeren hadde blitt revet av. 20.000,- kostet "armen" på Autostrada, men han slapp billig unna ved å få maskinert, sveiset og lakket på en ny del hos noen som kunne dette. Jeg var innom på lørdag hos eieren å fikk hentet den "nye" armen og tenkte jeg skulle få montert den.. Lettere sagt enn gjort for jeg hadde jo ingenting å sammenlikne med, da innfestingen på den andre var helt forskjellig:

DSC_0532-14.jpg

 

Arrrghg... Hadde jo selvsagt skaffet meg verkstedsmanualen til Ferrari F355 i god tid før detailen(planlegging) så en titt der, så gikk det bedre dagen etterpå(dog fortsatt usikker på bildet):

DSC_0532-15.jpg

 

Det aller siste jeg gjorde var å ta pedalene og platen ved siden:

DSC_0532-2.jpg

 

Sånn:

DSC_0532-3.jpg

 

Ny dag og ny muligheter og ikke minst ennå flere detaljer:

DSC_0532-4.jpg

 

Disse var jaggu knekt, men eier hadde også planlagt litt så nye lå der i midtkonsollen:

DSC_0532-5.jpg

 

Var bare å finne frem drillen for å få opp de gamle poppnaglene:

DSC_0532-8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det litt støvstuging:

DSC_0532-6.jpg

 

Nye nagler ble funnet frem, og måtte et par testforsøk til før jeg fant rett størrelse:

DSC_0532-7.jpg

 

Men nå sitter de i alle fall og nye matter kan "låses" fast på en skikkelig måte:

DSC_0532-9.jpg

 

Eksos polish:

DSC_0533.jpg

 

Scholl S0, SV wheel kit, mother polish ball, Autosol, SV CF regular og Autobahn gjør susen:

DSC_0537.jpg

 

DSC_0596.jpg

 

DSC_0537-1.jpg

 

DSC_0537-2.jpg

 

DSC_0537-3.jpg

 

Diffuseren trengte noe plastfornyer og Black wow er nå lagt på en av dem:

DSC_0537-4.jpg

 

DSC_0537-6.jpg

 

DSC_0537-7.jpg

 

Dent puller

Denne veldig synlige bulken var på baksjermen:

DSC_0686.jpg

 

Den billige dent pulleren ble brukt, men med nyinnkjøpt lim fra billakkspesialisten som er betraktelig bedre enn det som følger med i kit'et:

DSC_0689.jpg

 

Etter en del runder så det slik ut. Det siste lille hakket i nedkant må man nok inn med spesialverktøy fra baksiden for å komme bukt med desverre:

DSC_0689.jpg

 

Så var det motorlokket som lå på en madrass å koste seg:

DSC_0625.jpg

 

Gikk på med S03 Gold på orange pad noe som fungerte veldig bra på denne lakken:

DSC_0629.jpg

 

Testwipet også med IPA to runder for å sjekke etter holo's, men det var klokkereint:

DSC_0696.jpg

 

DSC_0700.jpg

 

DSC_0697.jpg

 

Så var det å få fikset litt på dekalene. Hadde mest lyst til å demontere disse, men det ville bli litt mye jobb da innfestingen var bak gitteret på baksiden av luken, dvs tricky.. Blandet i alle fall Mechanical Paint repair og Cleaner fluid sammen:

DSC_0701.jpg

 

Q-tips og litt gnikking:

DSC_0702.jpg

 

DSC_0704.jpg

 

SV Metal polish på dekalene:

DSC_0705.jpg

 

Så var det finishing med S40 på en blå 3M pad og CFP etterfulgt av SV Scuderia:

DSC_0707.jpg

 

Ble ikke så værst:

DSC_0710.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det korrigeringsjobb på resten av lakken.. Hele lakken ble polert med orange scholl pad og S03 gold, orange pad med S30 og til slutt CFP. Så ingen forskjell på S40'en på luken og CFP så hoppet over S40 steget på resten av lakken. Her kan man se noen slipemerker hvor jeg har fylt noen spotter med touch-up lakk. Denne gangen ble det fargematching på billakkspesialisten, noe som virkelig anbefales:

DSC_0711.jpg

 

Spacer for å komme skikkelig til:

DSC_0718.jpg

 

Et 50/50 forsøk:

DSC_0718.jpg

 

Ikke lett å få gode 50/50 bilder av denne lakken:

DSC_0730.jpg

 

DSC_0737.jpg

 

Flex'en var utrolig kjekk å ha pga størrelsen, slik at jeg kom til på alle plasser:

DSC_0745.jpg

 

DSC_0746.jpg

 

DSC_0760.jpg

 

DSC_0762.jpg

 

DSC_0763.jpg

 

S30 finishing ble kjørt på et pass 900 rpm, 1500rpm og 2-3 pass på lav hastighet:

DSC_0765.jpg

 

DSC_0772.jpg

 

DSC_0773.jpg

 

DSC_0783.jpg

 

Så fikk jeg utrolig god hjelp fra Arve og Belle når jeg skulle få på luken igjen:

DSC_0812.jpg

 

To forsiktige gutter:

DSC_0813.jpg

 

DSC_0815.jpg

 

Måtte justere litt festene på luken for å få den helt perfekt, men det gikk egentlig veldig greit:

DSC_0820.jpg

 

Så ble det ennå litt mer polering:

DSC_0830.jpg

 

Så var Belle en reddende engel som hjalp meg med montering av folie der hvor det manglet på begge sidene. Jeg følte jeg begynte å få litt dårlig tid og da var det godt å ha en som kunne konsentrere seg 100% om kun det.. Takk Belle:-) Først litt silikonfjerner :

DSC_0844.jpg

 

DSC_0846.jpg

 

Måling og tilpasning:

DSC_0848.jpg

 

Litt forsiktig varming så satt den som et skudd.. Takk til Arve for folien:

DSC_0854.jpg

 

Sola skinte inn i lokalet og det ga noen syke refleksjoner på den ene siden(kjørt CFP her):

DSC_0855.jpg

 

DSC_0856.jpg

 

Ikke akkurat appelsinlakk på denne:

DSC_0857.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernhard kom også innom på slutten og hjalp litt til. Her med SV Opaque på grillen(behandlet med Opaque cleaner først):

DSC_0867.jpg

 

Etter å ha buffet av voks fant jeg frem en ny klut for å ta av litt svetting:

DSC_0903.jpg

 

DSC_0907.jpg

 

Da var bilen nesten klar til levering.. NB! Det er eieren som sitter bak rattet:

DSC_0189.jpg

 

DSC_0137-1.jpg

 

DSC_0119.jpg

 

DSC_0174-1.jpg

 

DSC_0161.jpg

 

DSC_0158-1.jpg

 

Før ferdigbildene kommer, så vil jeg bare takke for hjelpen fra Bernhard på lørdagen og Belle på søndagen. What goes around comes around :thumbup: Bruk av skiltplater er selvsagt avklart med eier av bilen.

 

Så var det ferdigbilder. Håper de faller i smak:[/size]

1.jpg

 

2-1.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

5.jpg

 

6.jpg

 

7.jpg

 

8.jpg

 

9.jpg

 

10.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår