Gå til innhold

Hvordan i H*** får jeg skifte hjullager foran på Audi A4?

Ranger emnet


soundstyle88

Anbefalte innlegg

Jeg og kompisen skulle skifte hjullager foran på en Audien min, får tatt av calipperen og bremseskiva, da sitter den er stor stygg bolt som vi løsna, og etter det står det stille :S Noen som vet hvordan det gjøres etter det, eller om hvor mye det koster å gjøre sånt på verksted om vi ikke klarer det? :)

http:/www.valsemesteren.no - Valsing av hjulbuer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAG beskriver to metoder foro å skifte hjullager;

 

1) tradisjonell metode med å ta av navhuset og presse ut lageret med hytdraulisk presse (evt. banke ut)

 

2) skifte med navhuset på bilen.

Da kan det vøre greit med spesialverktøy som dette:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Verktoysett-for-forhjulslager

 

Bildebeskrivelse av jobben her:

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=250295

 

Dersom lageret sitter veldig hardt (etter varmgang), kan det av og til hende denne metoden ikke går, og man må demontere og ta med navet til noen med kraftig presse.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg det nye lageret i fryseren!

 

1: Løsne nav bolten men ikke ta den helt ut...

 

2: Løsne hjulboltene litt...

 

3: få bilen på bukker

 

4: skru av dekket, endeleddene, bremseskive å kalipperen (vær nå forsiktig med ABS sensoren) og skru ut nav bolten helt, ta ut ut drivknuten, må vri til venstre og høyre for å få denne ut, anbefaler deg å legge denne slik at den hviler på bakre bærebro...

 

5: for å ta av hub'en som sitter presset inn i lageret kan du ta to kiler å banke som faen, prøv å ikke skad noe av godset på huben... (kan bruke varme for å få ting lettere ut) Spring å legge huben i fryseren :)

 

6: nå er det på tide å få ut hjullageret...

bruk hjullager settet fra biltema, ta å varm opp hjullager huset først da sklir ting lettere ut :)

og for gudsskyld, ikke brenn av feks abs sensoren eller sett fyr på bremseveska..

 

7: Rens hjullagerhuset å klin på litt fett inni, ta å press inn lageret med verktøyet fra biltema... (Hjullageret skal en spessiel vei inn!!!!!!!)

 

8: Monter på huben, denne må også presses inn, husk at du må presse på den indre hjullager ringen ellers flyger den fort av når huben treffer den.. og det er ikke spesielt gøy

 

så er det bare å skru på alt det andre....

Endret av Slippern

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg bytta bak (quattro) så brukte jeg hulljekk og det settet fra biltema, det må jeg si var helt knall.

Sist jeg bytta framme tok jeg av hele spindelen og pressa.

Med andre ord: Hør om du kan få lånt deg en hulljekksylinder og pumpe først, sparer deg for mye jobb.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår