Gå til innhold

Detailed: Ford Capri MKI

Ranger emnet


Dr_S

Anbefalte innlegg

Tok på meg en jobb i helgen med en kompis sin røde Capri. Lakken var mildt sagt i dårlig stand. Dette er en bil uten klarlakk, så lakken var oksidert og matt etter flere år sikkert uten pleie.

I tillegg er den delvis omlakkert.

 

Vel vel, tenkte at denne skal jeg vel få fin igjen, litt trim for armene det her når man ikke har vært så lur å kjøpe seg en DA-maskin ennå... :P

Prøvde meg bl.a litt frem først på koffertlokket, for å se hvordan de ulike produktene påvirket lakken, hva som ble best.

 

Det aller første jeg gjorde, var selvfølgelig å vaske+avfette bilen, den var egentlig ikke så skitten, men det må gjøres uansett.

 

Her er hva jeg brukte av produkter på bilen:

 

Vask - Meguiars NXT car wash med Washmitt - bøtte med Gritguard

Felgrens - Bilberry og en felgbørste og tynn pensel for kriker og kroker

Dekkvask - Amazing Roll-Off som er en type avfetting + Mothers børste

Meguiars Endurance High Gloss dekkglans

Lakkrens - Paint Cleaner Step 1 fra Meguiars

Polish - Meguiars Polish Step 2

Voks - Carnauba Wax fra Meguiars Step 3

Meguiars Ultimate Compound (ble bare testet ut på lite panel)

Meguiars Clay Bar på lakken og felgene

Prickbort avfetting (the best!)

 

Pluss et lite arsenal med håndpads og microfiber :)

 

Som sagt så var lakken tøff å jobbe med, tyngre enn jeg trodde, men var blitt advart på forhånd :)

Ultimate Compound for hånd gjorde igrunn ikke mye på denne lakken, er nok smartere å dra igang med en DA-maskin skal man bruke UC..

 

Så da var det bare å få tørket bilen og sette igang med lakkrens og polish.

Lakken sugde til seg mye produkt, så her nyttet det ikke å være gjerrig! :)

 

Litt bilder:

 

Felgrens påført, jobber med dritten:

 

IMG_6843.jpg

IMG_6845.jpg

 

Godsaker! Brukte som sagt ikke Ultimate Compound særlig mye, kun bakluka

 

IMG_6848.jpg

 

Lakkrens skal ikke tørke inn, og du bør jobbe med små paneler av gangen. Gnikker det på med en skumpad for hånd og tørker vekk med microfiber!

Så er det på med polishen, samme fremgangsmåte der og.

Tilslutt er det voksen som skal på, denne skal tørke til du kan se blank lakk ved å dra en finger lett over voksen. Microfiber her også! Easy!

 

 

La på litt maskering for å se 50/50 bilde:

 

Panser:

IMG_6853.jpg

IMG_6854.jpg

Koffertlokk:

IMG_6846.jpg

 

 

Litt bilder fra ferdig resultat:

 

IMG_6858.jpg

IMG_6856.jpg

IMG_6863.jpg

IMG_6861.jpg

 

 

:magic:

Endret av Dr_S

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. jeg må le litt av dere "poleringsguruer". Så mye remedier og like mye arbeid som å pusse ned bilen å lakkere den opp..

 

Det eneste som skal til på svært oksydert lakk er en poleringsmaskin, ett par poleringshetter, en tube med Autosol crompolish og gjerne en ordinær lakkforsegler til slutt. Da blir bilen blank som ny. Åsså er det litt gøy da, å skryte av å ha brukt en rekke dyre produkter for å få bilen så blank og fin igjen. Saken er nemlig den at en såpass oksidert lakk blir like fin med en tube Autosol til 60 kr:magic:

 

Just for the case, dette er en Capri MK I;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. jeg må le litt av dere "poleringsguruer". Så mye remedier og like mye arbeid som å pusse ned bilen å lakkere den opp..

 

Det eneste som skal til på svært oksydert lakk er en poleringsmaskin, ett par poleringshetter, en tube med Autosol crompolish og gjerne en ordinær lakkforsegler til slutt. Da blir bilen blank som ny. Åsså er det litt gøy da, å skryte av å ha brukt en rekke dyre produkter for å få bilen så blank og fin igjen. Saken er nemlig den at en såpass oksidert lakk blir like fin med en tube Autosol til 60 kr:magic:

 

Just for the case, dette er en Capri MK I;)

 

Chromepolish på lakken får du bare fortsette med. Selv velger jeg å benytte produkter som faktisk er til lakk.

 

Takk for opplysningen, har rettet det opp nå :)

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut nå men oksydert lakk trenger dessverre noen runder med roterende og grove produkter for å holde seg fin:)

 

Bare å overse grandiosakåre over her som ikke har snøring på hva han prater om;)

 

 

I know. Blir nok en runde med DA på den etterhvert. Roterende kommer senere..

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller mindre rolle hva produktet man bruker på såpass oksydert lakk egentlig er beregnet for, fordi lakken er alikevel ødelagt. Og når hensikten kun er å få bilen blank igjen er Autosol svært effektivt, og ikke minst rimelig. Og det er jo hele poenget, fordi ingen vits å bruke adskillige kroner på å polere opp en ødelagt lakk.

 

For øvrig, å bruke Autosol som polish på en nylakkert eller ny bil må man selvølgelig ikke gjøre. Det skjønner jo til og med grandiosakåre

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller mindre rolle hva produktet man bruker på såpass oksydert lakk egentlig er beregnet for, fordi lakken er alikevel ødelagt. Og når hensikten kun er å få bilen blank igjen er Autosol svært effektivt, og ikke minst rimelig. Og det er jo hele poenget, fordi ingen vits å bruke adskillige kroner på å polere opp en ødelagt lakk.

 

 

Tja...da er det mulig du får deg en overraskelse hvis du investerer i ordentlig utstyr og får deg litt erfaring med maskinbruk og produkter. Jeg hadde en rød gammel volvo som var rosa/hvit når jeg kjøpte den, og etter noen ordentlige runder med roterende maskin og proffprodukter så den nylakkert ut de 3 årene jeg hadde den. Han som kjøpte bilen etter meg er en slask som knapt gidder å vaske bilen, men den så fortsatt fin ut etter 2 år i hans eie. Så å si at lakken er ødelagt blir feil, men en del av lakken er nok ødelagt, men hvis man fjerner det døde laget kommer det som regel ny frisk lakk frem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...da er det mulig du får deg en overraskelse hvis du investerer i ordentlig utstyr og får deg litt erfaring med maskinbruk og produkter. Jeg hadde en rød gammel volvo som var rosa/hvit når jeg kjøpte den, og etter noen ordentlige runder med roterende maskin og proffprodukter så den nylakkert ut de 3 årene jeg hadde den. Han som kjøpte bilen etter meg er en slask som knapt gidder å vaske bilen, men den så fortsatt fin ut etter 2 år i hans eie. Så å si at lakken er ødelagt blir feil, men en del av lakken er nok ødelagt, men hvis man fjerner det døde laget kommer det som regel ny frisk lakk frem igjen.

 

Kansje på tide å se litt mer realistisk på det? Det finnes ikke produkter som permanent "reparerer" veldig oksydert lakk! Den Volvoen skulle jeg ha fått like fæl igjen etter to uker og tre avfettingsvask!

For øvrig har jeg en rød Polo med "død" lakk. Men med Autosol ett par ganger i året og mild såpevask holder den seg fin. Kan selvsagt gi den en omgang med cleaner fluid og Swissvax. Men hvorfor, når lakken alikevel er ødelagt. Derfor blir Swissvaxen fornuftig nok forbeholdt hobbybilen, som har en Juice green perleeffekt-lakk verdt å bruke dyr polish på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje på tide å se litt mer realistisk på det? Det finnes ikke produkter som permanent "reparerer" veldig oksydert lakk! Den Volvoen skulle jeg ha fått like fæl igjen etter to uker og tre avfettingsvask!

For øvrig har jeg en rød Polo med "død" lakk. Men med Autosol ett par ganger i året og mild såpevask holder den seg fin. Kan selvsagt gi den en omgang med cleaner fluid og Swissvax. Men hvorfor, når lakken alikevel er ødelagt. Derfor blir Swissvaxen fornuftig nok forbeholdt hobbybilen, som har en Juice green perleeffekt-lakk verdt å bruke dyr polish på.

 

Det er jo ikke snakk om å "reparere" oksidert lakk, men å slipe det bort? Og det finnes det jo produkter til ;)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om å "reparere" oksidert lakk, men å slipe det bort? Og det finnes det jo produkter til ;)

 

Jepp, både dyre og billige. Og de billige er like bra som som de dyre. Oksidert lakk må uansett poleres jevnlig for å holde seg etter en slik oppfrisking.

Derfor tviler jeg på eksemplet til T.G.H. Hvordan kan en oppfrisket seriøst oksidert lakk holde seg fin i fem år uten vask og polering, når en bra lakk bør poleres jevnlig for å holde seg fin? Har han brukt et produkt med hemmelig oppskrift fra NASA?

 

En kamerat jobbet en stund hos et firma som la på noe som kalles for "PermaGuard". Fikk det demonstrert på en Ascona B med sliten original metallic lakk. Og resultatet var utrolig! Lakken ble virkelig blank, med en dybde nesten som ny. Og firmaet lovte 2 års garanti. De om det, og problemet var bare at en full behandling kostet nesten like mye som en fordelaktig hellakkering. I dag er firmaet konkurs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at man trenger midler som sliper kraftig for å fjerne den oksiderte lakken, og selv om DEN kanskje ikke er så dyr må man som regel allikevel ha en finere polish for å fjerne kjørespor. Og da er det ikke like billig til slutt;) Men for all del, kos deg med Autosolen din du, smør den på brødskiva om du vil, men jeg kommer hvertfall til å gjøre det på en ordentlig måte fremover også! :D

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, både dyre og billige. Og de billige er like bra som som de dyre. Oksidert lakk må uansett poleres jevnlig for å holde seg etter en slik oppfrisking.

Derfor tviler jeg på eksemplet til T.G.H. Hvordan kan en oppfrisket seriøst oksidert lakk holde seg fin i fem år uten vask og polering, når en bra lakk bør poleres jevnlig for å holde seg fin? Har han brukt et produkt med hemmelig oppskrift fra NASA?

 

En kamerat jobbet en stund hos et firma som la på noe som kalles for "PermaGuard". Fikk det demonstrert på en Ascona B med sliten original metallic lakk. Og resultatet var utrolig! Lakken ble virkelig blank, med en dybde nesten som ny. Og firmaet lovte 2 års garanti. De om det, og problemet var bare at en full behandling kostet nesten like mye som en fordelaktig hellakkering. I dag er firmaet konkurs...

 

 

Har sett veldig mye lakk som kun har blitt vasket og ikke oksydert i det hele tatt etter både 5 og 10 år...

 

Mye mulig produktene jeg bruker kommer rett fra NASA.....

 

Hvorvidt det går an å berge oksydert lakk kommer helt an på hvor langt "oksyderingsprosessen er kommet, har også gjort dette på biler som ikke er mulig å redde fra omlakkering.

 

Og når man får 1 kg med knallbra compound/rubbing eller polish

til snaue 300.- ser jeg ikke helt hva slags summer det er å spare på å bruke ukurrante produkter som egentlig skal brukes til noe helt annet.... i tilleg koster faktisk 1 kg med autosol ca. 230.- så hva er det egentlig du skal spare?

 

Håper neste svar er hakket mer konstruktivt og gjennomtenkt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kansje på tide å se litt mer realistisk på det? Det finnes ikke produkter som permanent "reparerer" veldig oksydert lakk! Den Volvoen skulle jeg ha fått like fæl igjen etter to uker og tre avfettingsvask!

For øvrig har jeg en rød Polo med "død" lakk. Men med Autosol ett par ganger i året og mild såpevask holder den seg fin. Kan selvsagt gi den en omgang med cleaner fluid og Swissvax. Men hvorfor, når lakken alikevel er ødelagt. Derfor blir Swissvaxen fornuftig nok forbeholdt hobbybilen, som har en Juice green perleeffekt-lakk verdt å bruke dyr polish på.

 

Håper ikke du bruker avfetting tre ganger på 2 uker....

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, både dyre og billige. Og de billige er like bra som som de dyre. Oksidert lakk må uansett poleres jevnlig for å holde seg etter en slik oppfrisking.

Derfor tviler jeg på eksemplet til T.G.H. Hvordan kan en oppfrisket seriøst oksidert lakk holde seg fin i fem år uten vask og polering, når en bra lakk bør poleres jevnlig for å holde seg fin? Har han brukt et produkt med hemmelig oppskrift fra NASA?

 

En kamerat jobbet en stund hos et firma som la på noe som kalles for "PermaGuard". Fikk det demonstrert på en Ascona B med sliten original metallic lakk. Og resultatet var utrolig! Lakken ble virkelig blank, med en dybde nesten som ny. Og firmaet lovte 2 års garanti. De om det, og problemet var bare at en full behandling kostet nesten like mye som en fordelaktig hellakkering. I dag er firmaet konkurs...

 

Det blir rett å slett latterlig når du argumenterer uten erfaring. Autosol er absolutt ikke beregnet til billakk, noe Meguiars, Scholl, 3M og mange fler er.

 

At man ikke kan fjerne oksidert lakk er bare tull. Klart hvis den er så oksidert at lakken flakker av... Men når en lakken på en bil har begynt å oksidere, er det som regelt bare litt av den ytterste lakken som er skadet. Det er absolutt ingen problem å slipe bort akkurat dette laget.

 

Har selv arbeidet med en Chervrolet Blazer som var hadde veldig oksidert lakk på begge sidene bak. Kjørte over med bergunder Meguiars soft buff pad og Meguiars 85 (?) Diamond cut. Klarte faktisk å avslutte veldig bra med Meguiars 83. Det ble lagt på 2 lag med Jetseal 109 som LSP.

 

Dette er rundt 1,5 år siden og den dag idag kjører han enda med litt blanke sider bak (og resten av bilen).

 

Så ikke kom å argumenter for at oksidert lakk ikke kan fikses. Kommer helt ann på graden.

 

 

ON TOPIC:

 

Kjempebra S&S. Ble blank og fin. Har selv brukt Meg's serien før i tiden og den fungerer kjempegodt den. Min favoritt blant forbrukerprodukter. (Bortsett fra på lys/sølv bil, der er duragloss sjef)

 

Legge ut på S&S på Dnc også? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår