Logo

Gå til innhold

11Noen spørsmål om bytte av nedre bærekule

sveising

Sphaa

Sphaa 07.June.10 - 17:27

• Opp

Sphaa 07.June.10 - 17:27

• Opp

Hei.

Min kjære 94 Golf har nettoppp vært inne på EU kontroll og kom ut igjen med følgende feil:

2.3 Stor slakk i kuler
    Slakk i nedre bærekule høyre side

Er det mulig å bare skifte bærekulen?
    Er det noe en dyktig hobbymekaniker klarer å gjøre hjemme? (ikke meg, en venn som er på ferie)
    Hva er sånn ca pris på kulen?
    Hvis det ikke er mulig å gjøre hjemme, hvor lang tid vil et verksted ta på jobben sånn ca?

Takker for alle gode svar:)
    Bwana
    • LocationSkedsmo

Bwana 07.June.10 - 18:25

• Opp

Bwana 07.June.10 - 18:25

• Opp

Bærekule til Golf3 koster 2-300 Kr på Bilxtra etc.

Ikke særlig vanskelig å skifte.
    Jekk opp bilen på begge sider så går det akkurat å få det til.
    Kan imidlertid være litt lettere om du skrur av navmuttera. Løsne den med lang latmannsarm før du jekker opp bilen.

Merk hvor de tre boltene til bærekula sitter i de avlange hullene før du tar det fra hverandre, og pass på å sett sammen likt, ellers kan spissing og camber bli litt endret og du må ha forstillingskontroll.
    kimbeer

kimbeer 07.June.10 - 18:33

• Opp

kimbeer 07.June.10 - 18:33

• Opp

tror det koster 129kr på biltema ;)
    hantler

hantler 07.June.10 - 20:03

• Opp

hantler 07.June.10 - 20:03

• Opp

Bærekule til Golf3 koster 2-300 Kr på Bilxtra etc.

Ikke særlig vanskelig å skifte.
    Jekk opp bilen på begge sider så går det akkurat å få det til.
    Kan imidlertid være litt lettere om du skrur av navmuttera. Løsne den med lang latmannsarm før du jekker opp bilen.

Merk hvor de tre boltene til bærekula sitter i de avlange hullene før du tar det fra hverandre, og pass på å sett sammen likt, ellers kan spissing og camber bli litt endret og du må ha forstillingskontroll.

Vet du hvorfor spissinga og camber blir feil når jeg hever/senker bilen med coilover? rører jo ikke de boltene da...
    Schnellfahrer

Schnellfahrer 07.June.10 - 20:09

• Opp

Schnellfahrer 07.June.10 - 20:09

• Opp

Det er rett og slett fordi ett McPherson hjuloppheng vil føre til at hjulet vandrer i en viss bue ettersom det fjærer opp og ned. Ergo vil cambervinkelen også forandre seg når du senker den. Når du justerer høyden, så vil også vinkelen på styrestaget i forhold til spindelen endre seg, hvilket vil gi littegrann utslag på spissinga.
    Sphaa

Sphaa 07.June.10 - 21:42

• Opp

Sphaa 07.June.10 - 21:42

• Opp

Takk til dere begge for rask svar.

Jeg satser på at min dyktige hobbymekaniker klarer dette så jeg drar til bilxtra (har ikke biltema her) i morgen og henter en bærekule også får vi se hvor det går:)
    Bwana
    • LocationSkedsmo

Bwana 08.June.10 - 9:28

• Opp

Bwana 08.June.10 - 9:28

• Opp

Vet du hvorfor spissinga og camber blir feil når jeg hever/senker bilen med coilover? rører jo ikke de boltene da...

Du røre kanskje ikke boltene til bærekule, men boltene til fjærbeinet. Disse er også montert i ovale hull.
    Ved forstillingskontroll justeres camber med boltene på fjærbeinet, og så spissinga etterpå.

Og så har du naturligvis høydevariasjoner med McPherson som Schnellfahrer beskriver.
    Grev1

Grev1 08.June.10 - 12:57

• Opp

Grev1 08.June.10 - 12:57

• Opp

Her er en bra guide: http://faculty.ccp.e...t/balljoint.htm
    OMR
    OMR

OMR 06.September.10 - 19:43

• Opp

OMR 06.September.10 - 19:43

• Opp

Flott guide men etter en times bannskap og jævling med steg 5 så gav jeg opp. Synes det er umulig å komme til med noe for å skape skikkelig press og få løftet spindelen opp fra kula. I allefall sitter den noe grusomt. Vil en brytegaffel hjelpe på?
    JvhCossie

JvhCossie 06.September.10 - 20:28

• Opp

JvhCossie 06.September.10 - 20:28

• Opp

Sett en jekk på brua og jekk så mye du kan. ta en hammer og gi den et par tre rapp fra undersiden. skru av muttera og ta vekk jekken. gi den en solid smell rett på bolten fra oversiden så burde den løsne.
    OMR
    OMR

OMR 06.September.10 - 20:36

• Opp

OMR 06.September.10 - 20:36

• Opp

Jeg ville også ha banka den ut fra oversiden med en tung hammer, men her har de antigeniale VAG-ingeniørene plassert drivakselen... :)
    Grev1

Grev1 06.September.10 - 22:14

• Opp

Grev1 06.September.10 - 22:14

• Opp

Kjøp en slik en

http://www.biltema.n...er/Brytegaffel/

Brukte en sånn en i sommer når jeg bytta. funka fjell ^^

Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt