Gå til innhold

Automatisk bakrutevisker

Ranger emnet


175GD

Anbefalte innlegg

At bakruteviskeren overlevde vinteren er ren flaks.

Er det mulig å fjerne denne funksjonen der bakruteviskeren gjør ett sveip, ved valg av revers i kort tid etter at frontrutespyleren har vært aktivert? Da bakruteviskeren lett kan aktiveres av føreren, synes denne automatikken å være fullstendig unødvendig. Bilen er en 2009 Octavia stv med DSG kasse.

Kjør grønt, la bilen levere mest mulig CO2 til plantene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du lett deaktivere med vag-com om det er noen i nærheten av deg som har det :) Har gjort det selv på min. Hvis du ikke kjenner noen som har vag-com kan også garantert et verksted med diagnoseutstyr fikse det for deg. er snakk om 1-2min jobb :)

- Skoda Octavia RS TDI 2007

- Toyota Corolla Ke70 1980 <Low, wide and slow>

x VW Polo TDI Sport Edition 2001

Low Cars Make Them Boobies Bounce <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Takk for svar.

Har time hos lokal Skodaforhandler vedr en garantisak, så i den anledning ba jeg om å få deaktivert denne funksjonen. Servicesjefen der hadde aldri hørt om dette fenomenet før. Men han noterte det, og ville undersøke om det var mulig å deaktivere. Godt å vite at dette kan korrigeres med et sånt hokus-pokus apparat.

Kjør grønt, la bilen levere mest mulig CO2 til plantene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske skodaverksteder burde fått ett kurs i bruk av cag-com. De jeg har snakket med i Norge, rister på hodet og sier at det ikke kan fikses, mens mekanikerne på svenske verksteder ser ut til å ta det som en selvfølge å gjøre endringer med hjelp av vag-com.

Eksempel deaktivere ovenfor nevnte funksjonen, aktivere stående blinklys (orig. USA) , kalibrere kjørecomputeren for å justere til rett forbruk, aktivere coming/leaving home funksjon, på biler uten dette originalt. Og sikkert mange andre funksjoner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske skodaverksteder burde fått ett kurs i bruk av cag-com. De jeg har snakket med i Norge, rister på hodet og sier at det ikke kan fikses, mens mekanikerne på svenske verksteder ser ut til å ta det som en selvfølge å gjøre endringer med hjelp av vag-com.

Eksempel deaktivere ovenfor nevnte funksjonen, aktivere stående blinklys (orig. USA) , kalibrere kjørecomputeren for å justere til rett forbruk, aktivere coming/leaving home funksjon, på biler uten dette originalt. Og sikkert mange andre funksjoner.....

Sikkert fordi mange av disse festlige endringene er options når bilen bestilles. Penger styrer dette landet! :(

USA blink burde være standard her og :D

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske skodaverksteder burde fått ett kurs i bruk av cag-com. De jeg har snakket med i Norge, rister på hodet og sier at det ikke kan fikses, mens mekanikerne på svenske verksteder ser ut til å ta det som en selvfølge å gjøre endringer med hjelp av vag-com.

Eksempel deaktivere ovenfor nevnte funksjonen, aktivere stående blinklys (orig. USA) , kalibrere kjørecomputeren for å justere til rett forbruk, aktivere coming/leaving home funksjon, på biler uten dette originalt. Og sikkert mange andre funksjoner.....

 

Forsåvit enig i det du sier her, men har du prøvd å snakke med/spørre direkte til fagteknikeren på verkstedet? Han (evt ho) burde ha peil på dette, noe en mekaniker ikke nødvendigvis må ha :) Og akkurat US-park erjo ikke lov i Norge, så den spørs det vel om alle vil/kan fikse for deg ;) (nå skal det også sies at det er mange biler som det ikke bare kan aktiveres comming/leaving home på pga manglende styreenheter. Spørs hva bilen har org av utstyr :) )

Jeg har ikke prøvd å snakke med verksted om evt koding da jeg har klart meg selv med vag-com. Koder også for andre om det skulle være noe :)

- Skoda Octavia RS TDI 2007

- Toyota Corolla Ke70 1980 <Low, wide and slow>

x VW Polo TDI Sport Edition 2001

Low Cars Make Them Boobies Bounce <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den funksjonen er helt sånn du beskriver den. Bakruteviskeren aktiveres hvis viskerspaken står i regnsensorstilling,regnsensoren føler regn og du setter den i revers. Har min andre octavia nå,samme på begg to.Men aldrig vært borti det på den måten du beskriver.Hvis viskerspaken din står i av stilling når du setter den i revers vil ikke pusseren røre seg en millimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den funksjonen er helt sånn du beskriver den. Bakruteviskeren aktiveres hvis viskerspaken står i regnsensorstilling,regnsensoren føler regn og du setter den i revers. Har min andre octavia nå,samme på begg to.Men aldrig vært borti det på den måten du beskriver.Hvis viskerspaken din står i av stilling når du setter den i revers vil ikke pusseren røre seg en millimeter.

 

Vel, bilen er vel en mandagsbil da. For det virker akkurat som beskrevet. - Girvelger står i P-pos. Viskerspaken står i 0-pos, press i spyleposisjon og frontruten spyles/viskes. Spaken returnerer automatisk til 0-pos. Settes girvelgeren nå til R-pos så slår bakruteviskeren ett sveip.- Fikk nettopp melding fra lokal Skodaforhandler at de ikke klarte å fjerne funksjonen. Så da blir vel alternativet å fjerne bakruteviskeren om vinteren.

Kjør grønt, la bilen levere mest mulig CO2 til plantene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal vi skodamekanikere få kurs og opplæring i vag-com? vi har VAS. som er et sykt mye bedre system. eneste som er der er at det er begrenset hvilke fuksjoner vi får bruke. som bakruteviskeren. det er en sikkerhets detalje som er med på bilens utmåling i n-cap og bilen er typegodkjent med dette systemet. da får ikke et merkeverksted "lov" å fjerne denne funksjonen. men det kan også lett ordnes med VAS. ikke sikkert at alle mekanikere vet hvordan de gjør dette men det lar seg gjøre med "lang koding" der du enrer på bitt plaseringer. vi har mer en nok kurs iløpet av året.

[08] bmw e91 318d til salgs

-x- 99 bmw e46 320i (solgt)

-x- 93 Bmw e36 318is (solgt)

-x- 85 audi 90 2,0 5e (solgt)

-x- 86 golf2 1,8 gl (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, det er sånn det henger sammen.

Får vel finne et merkeuavhengig verksted for service og vedlikehold heretter.

Jeg betaler heller noen kroner for å få vekk viskerfunksjonen nå, enn å vente til en fastfrosset visker ødelegger for tusenlapper. Uansett,det synes noe merkelig at eieren av bilen ikke kan forlange å få endret en slik funksjon som ikke har noe som helst med sikkerhet å gjøre.

Kjør grønt, la bilen levere mest mulig CO2 til plantene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de vag-bilene jeg har vært borti(av nyere dato), så aktiveres kun bakruteviskeren i revers hvis viskerspaken står på intervall eller i en annen "på"-stilling. Tviler på det er meningen at den skal ta et sveip uansett, slik som på din. Da får du endel riper og sånt etterhvert vil jeg tro.

 

Jeg ville hørt med et annet verksted.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har lokalt Skodaverksted fått prøve seg. De rapporterer at det er umulig å omprogrammere bakruteviskeren. Har i tillegg hatt bilen på et frittstående bilverksted med god VAG-kompetanse. Også her, etter noen timer, ble svaret at dette er umulig å omprogrammere.

Er det mulig å få til med en sånn VAG-COM? Og hvor får jeg evt kjøpt en VAG-COM?

Kjør grønt, la bilen levere mest mulig CO2 til plantene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingensak å fikse dette :) Hadde du bodd litt nærmere skulle jeg gjerne gjort det for deg :)

 

Edit; kan gå på min og sjekke hvem kanal og bite som skal endres, så kan du ta me det til et verksted og se om det hjelper :)

- Skoda Octavia RS TDI 2007

- Toyota Corolla Ke70 1980 <Low, wide and slow>

x VW Polo TDI Sport Edition 2001

Low Cars Make Them Boobies Bounce <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår