Gå til innhold

Åpent Brev til VEGVESENET / VEGDIREKTORATET/ SFOOR

Ranger emnet


BARE B

Anbefalte innlegg

Dette regner jeg som et åpent brev som og blir sendt firmapost øst / statens vegvesen.

 

Folk må og føle seg frie til å poste dette brevet på alle fora som handler om bil :-)

 

På døra til mitt lille koselige kontor henger det en poster.

Der sitter det en liten Chiwawa og ser opp på en GranDane og sier fuck you ! Med undertekst : Never be afraid to say what you FEEL !

 

Det er i den situasjonen man befinner seg som bil bygger. Den lille mot overmakten. Jeg har på følelsen at det er en eller kaskje mange i departementet som tenker: Sier vi NEI mange nok ganger så kommer disse ekle bilbyggerne til å dø ut.

 

Jeg har mang en gang sloss mot de store flinke guttene og har og vunnet noen slag.

 

Et Lite utvalg:

 

Jeg har blitt mødt i døra hos Biltilsynet i Mandal som holdt i døra og sa med myndig stemme : Her slipper du ikke inn med slike ideer ! Helt sant ! Det prosjektet ble godkjendt 4 år senere på trafikksatjonen Kjeller. Boble PickUp av alle ting :-)

 

Jeg har blitt fåreslått fra SFOOR : Jammebn bygg da hva du VIL og kjør på RØDE skilter !

Er ikke det en oppfordring til misbruk av prøvekjennemerke ordningen ?

 

Nei du får ikke bytte rattstamme !!!!!! Neivel men nå har jeg lest hele forskriften og jeg kan ikke finne noen ting som er til hinder for det. Kan jeg få lov da ? Ja !

 

Slik behandling skal man ikke finne seg i fra de som forvalter Norke lover og regelverk.

 

Foe en tid tilbake skulle jeg bygge meg en Kadett B med volvo motor og litt anna snacs. Søkte om BUR Helbur må vite. NEI var svaret !!!!!! Finner ikke noe sted at det er ulovlig. Ikke en gang på nye biler. Men SFOOR anbefaler ikke BUR så da er det vel slik det skal være. Lov eller IKKE !!!!!!!!!!!!!!

Vedkommende SFOOR mann sa da at hadde bilen vært et år eldre, 1970 så hadde det ikke vært noen vanskeligheter.

Jommen sa jeg smør. Jeg solgte hele prosjektet og handlet inn en 1970 modell Kadett men STOOORT MEN fikk jeg Ok da???????????

Nei det fikk jeg ikke. Jeg kunne nok ikke regne med å få bur i den heller. Og nå snakker vi om sikkerhetsbur, odret SIKKERHET ????? Ringer det noen bjeller ???????

Jeg skrev søknad og ringte SFOOR (jadda de er dritta lei av megf der nede på Risløkka), gav klar beskjed om at nå bygger jeg bilen som jeg vil og jeg bygger helbur og uansett hva dere finenr på å svare på søknadern min så blior det bur i bilen. Blir det nei så stiller jeg på visning med min Advokat i bilen.

 

Da fikk jeg et søtt lite brev som ligger i safen, hvor det så vakkert står : Vi vil kunne godta bur om det er byggd etter reglemang (bilsportforbundet) og polstret der hode og kropsdeler til fører og pasasjer kan komme i kontakt med det.

 

Jomme det var jo det jeg søkte om i begynnelsen. Skulle det altså være så inderlig vanskelig.

 

SFOOR klager på at de har mye å gjøre og det blir jo selfølgelig det når man i en hvær sak skal trekke ting het ut før man gir seg.

 

Nå holder jeg på med en Opel rekord 1966 som jeg vil ha en 302 V8 i. Dette er OK ! fra SFRO i Sverige. Takker til de gutta der :-) Det er forsåvidt Ok her og men det var vekt da.

Jeg fikk beskjed fra SFOOR at jeg kunne prøve å få et nytt vekt dokument fr GM Norge noe vedkommende og sa at han hadde sin sterke tvil om at de ville gjøre.

 

Nå har jeg tatt meg en prat med GM Norge og dete kan de få til pga et vognkort fra norgest eneste 1966 Rekord L6 (en stor takk til eieren) Jeg ringer da SFOOR og forteller at jeg jommen har klart å få ordnet vekd dokument fr GM og blir blankt avvist med at det godtar vi ikke. Dokumentet skal komme direkte fra PRUDUSENT.

 

Nå vel de skyter seg forøvrig i foten med dette.

Det står i forskriften at kan kontroløren ved trafikkstasjonen mede rimelighet kontrolere en ombygging så SKAL han ikke kune be om DOKUMENTASJON.

 

Jeg mente de skulle ha en viss kompetanse for å inneha stilling som kontrolør på en trafikkstasjon men jeg vet i flere tilfeller at den som kommer med bilen har betydelig bedre innsikt både i mekanikk og regelverk.

 

Har Departementet, Vegvesenet og SFOOR noen planer for fremtiden som vil gjøre det lettere for de som bygger og bygegr om biler.

Skal vi leve under et Stalin aktig regime vi som er glad i bilhobbyen vår.

 

Skal vi heller sette oss i en liten blikkboks med litt plastikke her og der og pusle stille og lydløst rudt om i vårt kjære land ?

 

Individualismen må dyrkes om man skal ha en blomstrende kultur da også Bilkultur.

 

Mvh, Eric Juvastøl

2837 Biristrand

Endret av BARE B
MEr info

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kom med kometarer synspunkter og gjerne prosjekter så kan vi barke oss sammen hjelpe hverandre.

 

Mvh Eric

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saklig? Og da mener du at BS og SFOOR oppfører seg saklig ? Jeg referer til SAKER og det får da være mer en saklig nok fra min side.

En og annen skrivefeil må de tåle.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saklig? Og da mener du at BS og SFOOR oppfører seg saklig?

 

Dette blir på barnehagenivå. Om de er usaklige, så kan ikke du synke på samme nivå, da oppnår du ikke en skvett! Det er nettopp da du må være så pinlig saklig og seriøs som mulig, ellers oppfatter de det der som et tullebrev.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette regner jeg som et åpent brev som og blir sendt firmapost øst / statens vegvesen.

 

Folk må og føle seg frie til å poste dette brevet på alle fora som handler om bil :-)

 

På døra til mitt lille koselige kontor henger det en plakat.

Der ser vi en liten Chiwawa som ser opp på en GranDane og sier "Fuck you! Med undertekst : Never be afraid to say what you FEEL!

 

Det er dessverre i en slik situasjonen en ofte man befinner seg som bilbygger, den lille mot overmakten.

Jeg har på følelsen at det er en eller kanskje mange i departementet som tenker: Sier vi NEI mange nok ganger så kommer disse ekle bilbyggerne til å dø ut.

 

Jeg har mang en gang sloss mot de store flinke guttene å har også vunnet noen slag.

 

Et Lite utvalg:

 

Jeg har blitt møtt i døra hos Biltilsynet i Mandal av en som holdt i døra og sa med myndig stemme : "Her slipper du ikke inn med slike ideer!",

helt sant.

Det prosjektet ble godkjent 4 år senere på Trafikkstasjonen Kjeller, Boble Pick-Up av alle ting :-)

 

Jeg har fått følgende forslag fra SFOOR; "Jammen bygg da hva du VIL og kjør på RØDE skilter".

Er ikke det en oppfordring til misbruk av prøvekjennemerke ordningen ?

 

"Nei, du får ikke bytte rattstamme"

Nei vel, men nå har jeg lest hele forskriften og jeg kan ikke finne noen ting som er til hinder for det, kan jeg få lov da? "Ja, det kan du"

 

Slik behandling skal man ikke finne seg i fra de som forvalter Norske lover og regelverk.

 

For en tid tilbake skulle jeg bygge meg en Kadett B med Volvomotor og litt annet snacks;

Søkte om bur, helbur må vite. Nei var svaret jeg fikk.

En finner ikke noe sted at det er ulovlig ikke en gang på nye biler.

Men SFOOR anbefaler ikke bur så da er det vel slik det skal være, lov eller ikke.

 

Vedkommende SFOOR mann sa da at hadde bilen vært et år eldre, altså en 1970 modell så hadde det ikke vært noen vanskeligheter.

Jommen sa jeg smør, jeg solgte hele prosjektet og handlet inn en 1970 modell Kadett, men fikk jeg ok da?

Nei det fikk jeg ikke, jeg kunne nok ikke regne med å få bur i den heller. Og nå snakker vi om sikkerhetsbur, ordet sikkerhet burde vel få det til å ringe noen bjeller kanskje.

Jeg skrev søknad og ringte SFOOR , gav klar beskjed om at nå bygger jeg bilen som jeg vil og jeg bygger helbur og uansett hva dere finner på å svare på i søknaden min så blir det bur i bilen, blir det nei så stiller jeg på visning med min Advokat i bilen.

 

Da fikk jeg et søtt lite brev som ligger i safen, hvor det så vakkert står:

"Vi vil kunne godta bur om det er bygd etter reglementet fra Bilsportforbundet og polstret der hode og kroppsdeler til fører og passasjer kan komme i kontakt med det."

 

Det var altså det jeg søkte om i utgangspunktet, hvorfor måtte det være så vanskelig?

 

SFOOR klager på at de har mye å gjøre og det blir jo selvfølgelig det når man i en hver sak skal trekke ting helt ut før en kommer til en beslutning

 

Nå holder jeg på med en Opel Rekord 1966 som jeg vil ha en 302 V8 i. Dette er ok fra SFRO i Sverige, takker til de gutta der, det er forsåvidt ok her også, men så var muligens et problem angående vekten da.

Jeg fikk beskjed fra SFOOR om at jeg kunne prøve å få et nytt vekt dokument fra GM Norge noe vedkommende i SFOOR mente ville være vanskelig å få tak på.

Nå har jeg tatt meg en prat med GM Norge og dette kan de få til fordi et vognkort fra norges eneste 1966 Rekord L6(en stor takk til eieren) viser tilnærmet samme vekt.

Med dette i hånd tar jeg igjen kontakt med SFOOR, men blir blankt avvist fordi dette dokumentet må komme direkte fra produsent.

 

Dette blir da noget feil da det står i forskriften "kan kontrolløren ved trafikkstasjonen med rimelighet kontrollere en ombygging så skal det ikke være behov for ytterlige dokumentasjon."

 

 

Jeg var av den oppfatning at for å inneha en stilling som kontrollør på en trafikkstasjon må en ha en viss innsikt i reglement samt kunnskap om grunnlegende mekaniske begrep, men dessverre vet jeg i flere tilfeller at den som kommer med bilen har betydelig bedre innsikt

Har Departementet, Vegvesenet og SFOOR noen planer for fremtiden som vil gjøre det lettere for de som bygger om biler privat?

Vil ikke både det offentlige og de som bygger om være tjent med en praksis som tar sikte på et større samarbeid og mulighet for alternativt godkjenning?

Dette vil helt klart spare det offentlige for mye unødvendig saksgang uten at det påvirker kvalitetssikringen av de ombygde kjøretøyene..

 

Individualismen må dyrkes om man skal ha en blomstrende kultur, dette gjelder i aller høyeste grad innenfor bilinteresse miljøet.

Hvis en ser til historien så har bortimot alle bilprodusenter opphav i kreative personer med stor interesse for mekanikk.

 

Med vennlig hilsen

Eric Juvastøl

2837 Biristrand

 

Bedre nå?

Endret av B.T.i

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det greiene der har jeg gitt helt opp.

Kjører lisensiert bil bygd for drifting og kjører kun på drifting løp. Og ha en morrobil på veien med skilter har ikke streifet tankene mine en gang. For det er bare å gi opp!

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida IKEK GI OPP. Det er det de vil. Jeg har alt av papirer på Kadetten og den kommer på vegen med HELBUR og en masse viltre hester. Jeg er nå ikke av den typen som gir opp heller. Jeg har brukt mer en halvåret på papirarbeid og krangling på andre prosjekter så her er det bare å stå på me jernvilje. Overmakten skal aldri få tyne meg, noe som jeg og jobber med politisk men det saken skal jeg la ligge her på forumet.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet mitt er at jeg liker japanske biler og da er det full stopp uansett.

Er litt enklere å skaffe dokumentasjon og sånt på europeiske merker med TÜV papirer på deler og sånt.

Men hadde man hatt et SFOOR med litt bein i nesa og litt samarbeidsvillighet så hadde det vært aktuelt

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel på overtid dette med å skje noe.

Barnslig ja mulig det men når man sitter og er fly forbanna fordi de ikke vil gjøre jobben sin da kommer det slike sure oppstøt.

De fåt jommen takke seg selv. Det er ikke første brevet jeg sender med den tonen og jeg truet faktisk med medbrakt Advokat på visning. Det viser bare hvor langt man må gå for å få igjennom det som ikke bare kunne men skulle blitt tatt seriøst og behandlet riktig.

En ting har jeg lært meg i arbeidslivet: Får du en helsikkes skyllebøtte ja da er det fordi du har gjordt noe gæli !

Men når det øyensynlig er så ille at du får kjeft av alle kundene, ja da er det på tide å finne seg en annen jobb.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allerede noe på gang med dette på politisk nivå...

 

seng gjerne inn brev, for jo fler som melder sin interresse for BT og hvor dårlig og ulikt de behandler "kundene" sine, jo mer får vi belyst hva som skjer...

 

 

http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=313&MenuID=418&DocID=10644&Order=2

 

Jøss! Ikke værst. Hold oss oppdatert da :partyon:

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe flere av organisasjonene og de store bilklubbene også er involvert i.

 

Vi i offroadmiljøet har representanter som er med å styrker dette, og tar jeg ikke feil er både VV/audi og BMWCCN men, i tillegg til NSFOK...

 

Det er ikke lenge siden vi som driver med bil ble kalt for ei lita ubetydelig gruppe..... men når det etterhvert ble syneliggjort hvor mange vi egentelig er, ble det nedsatt en komite som skulle se på dette...

 

Jeg har hele tida ment at vi som driver med bilbygging av ymse slag er ei NOE større gruppe enn de som fikk igjennom nytt kulturtilbud for flere milliarder kroner i bjørvika....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår