Gå til innhold

X5 3.0 D Noen Spørsmål

Ranger emnet


Bekkanova

Anbefalte innlegg

Er på på leting etter ny bil, og BMW X5 virker som en grei bil. Ser det er fler her som har spurt om disse bilene, men interessen til å svare virker fraværende.

Men jeg prøver:

Jeg tenker da på første generasjon diesel, 2003. Den er vel ikke den sprekeste bilen der ute, men man kan jo chippe. Lurer derfor på om noen har kjørt bilen for og etter Chipping og om det ble noe merkbar forbedring ? Jeg har også hørt at man skal trå litt varsomt når man tar ut mer effekt på disse motorene med tanke på holdbarhet ? Noen som har noe å si om dette ?

 

Hvordan er kvaliteten på disse bilene ? Det er jo tross alt en Tysk bil så ting går i stykker og det blir ofte dyrt.

Er tidligere bilmekanikker så kan gjøre en del selv. Men det var dette med delepriser da hehe?

 

Jeg lurer også på hvor mye comforten må betale om man setter på 20" felg ? Fjæring,Sporing, dekkslitasje osv.

 

Ellers er jeg glad for å høre hva dere har av erfaringer og meninger om bilen som kan avgjøre om jeg går for en X5 eller leter videre.

 

Håper på svar fra dere.

MVH

Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei.

 

Vet ikke om denen er aktuell ennå, men jeg kan dele mine erfaringer med bilen.

 

Jeg har første generasjon bensin versjon, så har ikke erfaring med dieselen.

 

Det jeg har hørt om dieselen, er at momentet er litt for høyt for girkassen som står i førstegenerasjons X5 (før facelift).

 

Derfor har denne blitt ødelagd hos flere, noe som fører til en ganske stiv utgift for å utredes. Jeg vil tro at dersom bilen chippes øker belastningen ennå mer på girkassen, og er derfor ikke å anbefale. Bruk av gass pedal og eventuelt hva som trekkes har stor betydning, men dersom en kjøper brukt, er det ikke like lett å vite hva bilen er brukt til. Chippingen gir en kjappere bil med bedre drivstoff forbruk, dersom en er fornuftig med gasspedalen.

 

Bensinversjonen av X5 3.0l opplever jeg som forholdsvis kjapp. Den er jo tung, men i forhold til størrelse etc, synes jeg den klarer seg fint. Oppfatningen av dette er selvfølgelig varierende etter hva en er vandt med. Men jeg tror 0-100 er oppgitt til 8,8 sekund, om jeg ikke tar mye feil.

 

Ellers er kvaliteten ikke mye å si på. Den har jo sine ting, men en må huske på at denne bilen har maaange deler, og dermed er det flere ting som kan gå i stykker.

 

 

Noen kjente svakheter som kan nevnes er, girkasser på pre facelift diesel verjonen, vindusheiser, disa ventil, automatisk nivå reguleringen, låsekasser sentrallås, belter og pulleyer...

 

Et annet problem med disse bilene, som er ganske graverende er veivhusventilasjons systemet. Dersom bilen brukes mye til småkjøring, uten å komme opp i skikkelig arbeidstemperatur, går kondensen i oljen over til vann, som igjen blander seg med oljen og lager den kjente "majonesen". Når dette legger seg i slangene til veivhusventilasjoen, og det blir under 8 minus på vinteren, fryser ojle/vann blandingen å lager en propp. Ved kjøring da, vil trykket bygge seg opp i motoren, helt til noe gir etter. Det som som regel gir etter er toppdekselpakningen. Reperasjon av forssen veivhusventilasjon og toppdeksel pakning kommer på en 12000 spenn.. Dette unngås ved å kjøre bilen varm slik at kondensen fordamper, men igjen, dersom bilen brukes mye til små kjøring <15min, er det en relativ stor risiko for at dette kan skje.

 

 

Ellers er delene som du sier forholdsvis dyre i Norge. Jeg er ikke mekaniker, men ordner det meste som jeg kan selv. En side med mye god info og hjelp, som har spart meg for mange tusen kroner er http://www.xoutpost.com . Jeg prøver å kjøpe delene fra USA når jeg kan. Eksempelvis koster nkg pluggene til denne bilen rundt 231 spenn på mekonomen. på pelicanparts.com får en samme pluggene for rundt 40spenn.!!!!

 

I tillegg får en 15% rabatt hos flere steder dersom en er medlem av bmw klubben.

 

Der er også mange org. deler på ebay. Å her kan du ofte få delene uten å måtte betale moms i Norge.

 

Jeg gikk fra 255 18" sommerhjul til stag oppsett med 315bak, og 275 20" felger framme. Jeg merket lite eller ingen forskjell på komforten. Annet at den tar svingene bedre. Det er store dekk, så selv med 20"felger er der en god del gummi igjen.

 

 

Når alt dette er sagt, er det den beste bilen jeg har kjørt. En sitter høyt, har bra med krefter, og kjempekomfort.

 

Jeg vil anbefale bilen tross de mangler den "kan" ha...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår