Gå til innhold

DEFA-alarm, feilsøking

Ranger emnet


DatDude

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har en defa-alarm til bilen som nå har sluttet og fungere.

Har ingen erfaring rundt bil alarmer og hvordan de er koblet.

lurte derfor på om noen har noen forslag til hvordan jeg kan feilsøke den?

Til nå har jeg kun sjekket sikringene (noe eg faktisk ikke finner til alarmen:P) men tenkte det første skrittet er å se på strømtilkoblingen.

 

Men som sagt har jeg ingen erfaring med bil alarm systemer og er til stor takk for all tilbakemelding om hvor jeg bør starte å feilsøke og fremgangsmåte;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja, har tenkt tanken selv:P men siden du sier det er basert på erfaring:)... er det pga. stress/pes med å få det til å fungere igjen? dyrt å fikse? (generelt sett, ettersom jeg ikke helt hva som er gale enda:P) eller type følgefeil videre etter å fikset den en gang osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest av alt har det vært ugudelig store kabelsalater... tidligere eier har selvfølgelig null info eller doku om hva/hvor/hvordan... jeg har lite peil på alarmer... og montøren hadde som regel veldig peil da han monterte slik at den ikke skal kunne tyvkobles... og at noe norsk-produsert skal funke så dårlig/kort irriterer noe i overkant...

 

Tilsammen; Bortkasta tid. Ta av fronten på spilleren og vær glad bilen går.

 

Har faktisk latt være å kjøpe bil pga. gammel Defa... "den blinker av og til og er litt lunefull, men det er ikke noe å bry seg om..." Jaaada. Ha det bra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli litt konstruktiv: Du har vel en nittitaler, så generelt vanlige problemer på elektronikk kan være dårlige/sprø loddinger på printkort (gå over alle loddepunkter på nytt med loddebolt)... dørbrytere i dørkarmer som ikke fungerer... batteri i fjernkontroll... noen har flippa med DIP-switchene inni fjernkontrollen din slik at den ikke kommuniserer med nettopp din sentralenhet lenger (om alarmen er veldig gammel)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja har selv erfaring med elendige fjernkontroller:P har generellt vært missfornøyd med min DEFA alarm til nå. men jeg liker det at jeg slipper det å bruke nøkkelen hver gang jeg skal inn og ut av bilen. (mest pga. latskap). Jeg begynner å se at dette kan bli ett større projekt enn først håpet, så den store sannsynlighet vil bli at jeg lar det ligge og sier meg fornøyd med 2 års latskap:P

 

Lagde en annen tråd her inne ang. støy i høytalere her i dag. kunne ikke vært så vennlig og sitt på den også, forresten?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defa 800 ja, samme alarmen som jeg har kuka med i min bil.

 

Bilen starter, men alarmen er død, det tyder 1,5 ting, A. Defekt sentralenhet, B. Utkobla startsperre og enten defekt sentrallenhet eller defekt sikring, evt. elendige koblinger.

 

Mitt tips: Koble fra boksen, tjuvkoble startsperra, og evt. kobl opp sentrallås som den skal.

Min blir røska ut nå.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den med enkrets startsperre så finner du stikket med 4 feite kabler i, og kobler sammen de 2 med stripe på.

 

De med 3-krets startsperre er det vel lettest å finne startsperremodulen og tjuvkoble der.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår