Gå til innhold

2 Dager etter kjøp er bilen ubrukeling, mulig å heve kjøpet?

Ranger emnet


revobaby

Anbefalte innlegg

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stapp en vakuumslange ned i ei flaske med vann også...

Har mange ganger stått med halvannelitersflasker ned i forgassern.

 

Volvo hadde en motor som sota ned, der spanderte de på kildevann...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda for all del. men en gåen turbo lager overhodet ingen klikke/tikkelyd kompis..

om turboen er slark vil du:

 

Føle massivt effekttap

Olje forbruk

Det vil ryke rimelig blått ved oppstart av motor om den har stått stille noen timer

samt lukte veldig olje/uforbrent

Turboen vil også hyle/whine høyt. det kan også komme av knekte/bøyde impellere på kompressor siden

du har også tilfeller av der eksos siden sprekker av varme. det er igjen en litt annen opplevelse.

men ingen som lager klakke lyd.

 

rådebank er STYGT!! det er som å nikke skallen i betong. så ekkelt er det å høre på

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mondis..det skal godt la seg gjøre. for om det er SÅ stort trykktap ville ikke turboen vart mere enn en dag!

 

for å ikke nevne at bilen hans hadde vært svart bak og ryki like mye som en 4girs burnout! så den har jeg ikke trua på! ikke glem at motoren produserer mellom 3-5bar oljetrykk. og turboen har restriktor! om det nå er retur siden som lekker, ville han i grunn ha rasa fullstendig for lengst. da mener jeg typen der kammer og veiv bare låser seg, så du må brekke delene fra hverandre med spett igjen!

 

pr. dag har jeg en excursion som har turboras. den tubroen har ca 3cm slark frem og tilbake. og halv cm i høyden. slik har jeg kjørt i 4mnd i vente av nye, og jeg bruker ikke mere olje en at jeg fyller 1l på 2mnd og det ryker som faen ved kald oppstart

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har 3-5 bar i oljetrykk helt til noe ryker. Løsne oljefiltert litt og start motoren så ser du hva som skjer med trykket

Litt lagerslakk i turboen behøver ikke å bety at den bruker olje, men hvis tetningen mellom eksossiden og lagerhuset ryker så går all olja som kommer inn til turboen direkte i eksosen. Da minker det fort på olja, og samtidig så faller oljetrykket.

Jeg har sett motorhavarier pga det

Smøresystemet på motoren er jo et lukket kretsløp med kalibrerte åpninger alle steder det skal komme olje.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har 3-5 bar i oljetrykk helt til noe ryker. Løsne oljefiltert litt og start motoren så ser du hva som skjer med trykket

Litt lagerslakk i turboen behøver ikke å bety at den bruker olje, men hvis tetningen mellom eksossiden og lagerhuset ryker så går all olja som kommer inn til turboen direkte i eksosen. Da minker det fort på olja, og samtidig så faller oljetrykket.

Jeg har sett motorhavarier pga det

Smøresystemet på motoren er jo et lukket kretsløp med kalibrerte åpninger alle steder det skal komme olje.

 

joda, for all del, men mo du mener at det lekker S Å mye olje ut av turborøret med restriktor da er det noe fryktelig galt! greit nok om slangen er knekt eller faller av, men du får ikke det til å lekke så jævlig gjennom lageret

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu.

 

Ingen som har nevnt VVT-hjulet ennå, som har en vane på SR20 Blacktop å lage kaklelyder som kan minne om rådebank.

Såogsi 12 av 10 SR20 Blacktop med VVT får denne lyden :-P

På min egen bil som ikke har gått mer enn 69k km, så har det begynnt å kakle når motoren er kald.

 

Ellers er ikke akkurat SR20 kjent for å være den mest stillegående motoren heller...

 

Den orginale toppakningen på disse motoren tåler overraskende mye, så lenge motoren ikke går varm og er bra mappet.

Har hørt tilfeller hvor folk har kjørt flere sesonger med 1.2-1.3bar ladetrykk og 350-400rwhp på orginal toppakning på disse motorene her.

 

Av de tilfellene jeg har vært borti at det ryker blått ifra eksosen på en S14, så har det enten vært turbotettninger eller slitte stempelringer.

Jeg har mest tro på at det er ifra oljelekkasjen du nevner og at det drypper ned på eksosen som da fører til blårøyk.

Det er også vanlig at det svetter olje ifra frontpanelet på motoren, spesielt ved området rundt AC/Servo pumpa.

Uansett, ta en kompresjonstest. Er noe av det første jeg gjør når jeg kjøper brukt bil.

 

Og gjør som nevnt tidligere her i tråden. Tøm den for olje og se etter spon. Ser alt bra ut, så fyll på igjen med olje av god kvalitet.

Selv bruker jeg kun Fuchs Silkolene 10W-50 Pro S på min egen S14.

En olje som er svært mye brukt i 200SX/Skyline miljøet i England/UK.

 

Klakking ifra ventilene/hydraliske løfterne er også normalt ved kald motor og nærmest standard på SR20. Selv med hydraliske løftere, så bør ventilene re-shimses hver 100k km på disse motorene. Noe som også kan hjelpe til forhindre at vipparmene spretter av, noe som er et kjent problem på SR20.(Bortsett ifra på SR16VE/SR20VE, som har rollerrockers).

Selv har jeg montert "Rocker Arm Stoppers" på min motor, dog det eliminerer ikke problemet fullstendig.

Når en vipparm spretter av, evnt knekker, så høres det ut som et steinknuseri inni toppen.

 

Pipping i bremser er ikke noe jeg vil kalle en feil. Skru av klossene og sleng på en klætt med kobberpasta.

 

Variabel tomgang...sjekk om kaldstartregulatoren på gasspjeldet er riktig innstillt. Den styres av kjølevesken.

Ellers kan variabel tomgang skyldes så mangt.

 

Ellers anbefaler jeg deg å heller gå på forums.200sx-ogn.org for å få et ordentlig svar framfor all synsinga her inne.

-Nissan 200SX S14A '99

http://www.eplejus.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplejus,

 

Du har rett ang. vvt. den tenkte jeg ikke på. MEN.. det er igjen ikke klakking!

Jeg bytta dette på bilen til en kompis for et år siden. jeg trodde i grunn det var en

en vippearm/løfter som kvelda på måten jeg hørte lyden.

 

men rådebank har som sagt sin egen spesielle lyd og den er usedvanlig stygg!. værtfall slik han her forklarer det

 

Om det skulle vært VVT'en har jeg en du kan få kjøpe kjempebillig av meg! ALternativet er å kjøpe justerbare kamdrev, og fjerne dritten helt, for den trenger du ikke!

 

 

Rockerarm stoppers hjelper ikke en dritt! det er i grunn et dårlig svindel forsjøk. Vippearmene har sjeldent for å gli av sin posisjon, men de KNEKKER.. og dette skjer med høyt turtall og tjukk olje!

jeg igjen ville anbefalt deg 10w60 olja fra castrol edge om du har sliti med dette! Selv har jeg forska som faen på dette i 2008 da jeg knakk vippearmer som kjeks!

 

Jeg kjørte med 10x40 olje i 5 timer for å rense motoren etter nybyg.. da knakk jeg vippe arm ved 3 pådrag!.. Bytta det på bana.. dro på igjen.. første pådrg tok jeg 3 vippearmer samtidig!

 

Kom hjem, bytta ut armene, tømte systemet helt og fylte 10w60 olja. og har kjørt som et helvete med 405hk/530nm på hjula uten at det har skjedd noe som helst mere.

 

......men hvor har du det fra at man bør shimse oppe løfterne for hver 100k?

 

 

og 200sx forumet er overhodet ikke et sted å spørre om tekniske ting da 9/10 er mere optatt av hva slags farge de skal ha på dørmattene sine og hvor dem kan få kjøpt emblemer.

 

Da jeg bygde min motor forespurte jeg meg en del ting der, var ikke en jævla kjeft som klarte å konkret komme med noen svar. og ting jeg gjort i dag når det gjelder koblings-skjemaer på motoren min hadde faen ike halvparten hørt om engang!

 

når folk stiller om spm, som hvorfor skraper bremsene mine?. og hjelp! jeg byttet kjølevæske..... bilen har ingen varme i kupeen.

 

da gir jeg opp ass. det er max 4 på det forumet som er habile nok til å klare å dele kunnskap, men de er så jævlig selvgode at det gidder dem ikke

Endret av DRFT-R

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GLEMTE Å NEVNE! skal du tappe olja ut av systemet så for gudsskyld sett en hvit t-skjorte /håndkle over bøtta du tømmer for å holde igjen all dritten som kommer ut som du kan se om det faktisk er spon der.

 

Jeg vil også anbefalle deg å kjøpe ny bånnplugg som inneholder en serkere magnet en den originale!

 

denne har en helt vanvittig magnet som suger til seg alt som måtte komme av spon ned i bånnpanna di!

http://www.turbofun.no/product/434133/Nissan-magnet-plugg.html

 

Samme kan du gjøre også med oljefilteret ditt..! Ta det av og kapp av enden på den (ikke mit gjengene. men bakerst på filteret)

 

del det i 2, så kan du også se inni filteret om det ligger spon

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår