Gå til innhold

2 Dager etter kjøp er bilen ubrukeling, mulig å heve kjøpet?

Ranger emnet


revobaby

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg er 19år og har lenge hatt lyst på en Nissan 200SX S14, så etter mye jobbing og sparing av penger fikk jeg omsider råd til en slik.

 

Fant en 95mod S14 på nettet som hadde gått 169.000km til 110.000,- skulle være i god stand, litt kosmetiske skader, og en liten oljelekasje fra oljeretur på turbo, men ellers veldig brukbar.

 

Fikk prøvekjøre bilen da jeg var å så på den, bilen gikk fint, startet og fusket ikke, kveltes noen ganger ved pådrag fulgt av clutch, men dette var ingen stor sak å fikse fikk jeg beskjed om.

 

Selgeren sa han hadde kjørt pent med bilen og at den var blitt tatt godt vare på med tanke på oljeskifting osv.

 

Dette er dag nr 3 jeg har bilen, har knapt kjørt 30mil, ikke noe hard kjøring.

Motoren har nå fått:

- Rådebank

- Klakking i ventilene

- Oljelekasjer fra andre steder enn turbo

- Frost/kjøleveske lekasje

- Piping i bremsene

- Tomgang varierer fra alt mellom 3000rpm og 200rpm

- Og Air Condition'en blåser kunn kald luft.

 

Jeg føler meg lurt og urettferdig behandlet, har betalt 110.000,- for en bil med en motor som var nummeret før defekt, og dette ble ikke opplyst om på forhånd.

 

Som sagt er det nå dag 3 med bilen, som nå bare står stille og ikke kan kjøres med.

Kan jeg med loven på min side heve dette kjøpe å enten kreve pengene tilbake eller kreve at selger betaler verksted regninga for å få motoren i normal stand igjen??

 

Takker for svar.

Det er bare å slippe clutchen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Først å fremst, har du tatt kontakt med selger?

 

Og er du sikker på at det er rådebank? Rådebank er ikke alltid like enkelt å høre. Det at bremsene hyler er ikke en stor affære som jeg synes er grunn til å klage. Det kan være så enkelt som at det er mye dritt på skivene. Dessuten er skiver/klosser en slitedel som ingen har ansvar for utenom den som eier bilen. Det at tomgangen varierer kan være pga kjølevannslekkasjen. Er det lite kjølevann på den?

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter angrefrist, som er på 10 dager, men hvor dypt denne regelen går med tanke på kontrakt og sånt i forbindelse med større handler vet jeg ikke. Skynd deg iallefall, så kanskje du er heldig å få hevet kjøpet.

 

Synd at det skulle gå sånn da:/

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har dere skrevet kontrakt, og hva av feil er nevnt der?

2. Har du kontaktet selger angående feilene?

3. Når, og hvordan oppdaget du alle feilene?

4. Hvor mye, og hvordan har du kjørt siden du overtok den?

 

Som selger har en plikt til å opplyse om alle feil en kjenner til, som kjøper har du plikt til å grundig kontrollere før du kjøper..

 

Jeg finner det merkelig at det ikke var mulig å påvise de motormekaniske feilene allerede ved prøvekjøring, under forutsetning at du ikke har rævkjørt bilen fra du fikk den.

 

At det tikker fra ventiler er ikke nødvendigvis en feil, det er et tegn på ventilløfterne får for lite olje/trykk, og eller at de er slitte. Dette er slitedeler.

 

At det piper/hyler/skriker fra bremsene er ingen direkte feil, det er bittesmå vibrasjoner som lager denne lyden, kan være et resultat av mye dritt osv ved bremseklossene, eller harde sportsbremser.

Se det på en annen måte, alle som kjører buss eller Volvo 240/740/940 har denne lyden fra bremsene.

Det fikser du med en tube kobberfett fra Biltema for under 50,-

 

At AC kun blåser kaldt er normalt, det er det den skal gjøre.

At varmeapparatet ikke leverer varme er nok et resultat av kjølevæskelekkasje som du nevner.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den klakkinga du hører i ventilene kommer nok av rådebanken.. du bare tror at lyden kommer ovenifra..

 

sånn med tanke på lekkasje.. har du olje på motore? rådebank kommer ikke sånn helt uten videre. om det har vært noe galt i første utgangspunkt, hadde du hørt dette ved prøvekjøring..

 

men av erfaring vet jeg at de fleste som kjøper seg en bil som dette. generelt med turbo har en tendens til å gire og gasse.. IKKE PRØV DEG ENGANG å fortelle meg at du ikke har kjørt bajas!

 

Er du helt sikker på at det er rådebank?

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å tro på en person som sier at han har kjørt fint med en sånn bil er som å tro på gud.

 

Alt du nevner er lett å fikse med mindre det lekker i fra sprekkdannelser i blokk/topp. Da er saken jævlig.

 

Rådebank er det eneste som strengt tatt er en litt alvorlig sak, og den kan komme på en time om du kjører uten olhe.

Sjekket du olje regelmessig siden du viste at bilen lakk olje fra turboen?

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en kompis som nylig kjøpte s14. den lakk også olje fra turbo slangen... den lak faktisk så jævlig at vi på 1dag med kjøring lå på UNDER minimums merket på pinna.. og ikke glem at en s14, ikke rommer mere enn 3.6l olje!

 

du har nok herja den bilen i filler.

 

Angrerett kan dra seg. om jeg selger en bil som fungerer og du kommer tilbake med rasa motor, skal du faen meg få lov til å beholde den! eller betale for overhalinga!

 

finnes ingenting som heter angrerett i praksis ved BRUKT PRIVAT salg

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kontraken står det så klart, bilen selges som den står, kjøper har prøvekjørt, liten lekasje fra oljeretur på turbo, og at det er noen skjønnhetsfeil.

 

Så en kar skrev her "IKKE PRØV, å si du har kjørt pent".. Vel så klart har jeg dratt på litt ett par ganger, men tro det eller ei, jeg har kjørt utolig pent med den, har seg slik at jeg har kun "one more strike" så går lappe i 2år. Så jeg er ekstremt flink med fartsgrenser etc.

 

Har ringt selger, han nekter for at han viste noe om tingene, og sier fra seg alt av ansvar.

 

Jeg kan ikke allverden om motor, så jeg kan ikke uttale meg om det er rådebank eller ikke, men en kompis av meg som satt på, som har gått ferdig mekken, og har skrudd mye bil i sitt liv (er omtrent det eneste han gjør) mente det var det.

Det er bare å slippe clutchen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en kompis som nylig kjøpte s14. den lakk også olje fra turbo slangen... den lak faktisk så jævlig at vi på 1dag med kjøring lå på UNDER minimums merket på pinna.. og ikke glem at en s14, ikke rommer mere enn 3.6l olje!

 

du har nok herja den bilen i filler.

 

Angrerett kan dra seg. om jeg selger en bil som fungerer og du kommer tilbake med rasa motor, skal du faen meg få lov til å beholde den! eller betale for overhalinga!

 

finnes ingenting som heter angrerett i praksis ved BRUKT PRIVAT salg

 

Du har jo på en måte angrerett ved kjøp/salg mellom private.

Eneste at den ikke trer i kraft om du bare er missfornøyd med ette ller annet på bilen. Du må fysisk sett ha blitt lovd en ny bil og kjøpt et vrak.

I dette tilfelle vil jeg velge å tro på DRFT-R og si at du rett og slett har kjørt bilen ad dundas selv.

 

Bare for å ha fått sagt dette, så det første jeg gjorde da jeg fysisk sett var eier av en RB25DET mata R32 var å legge igjen to feite slisser ved hjelp av tung gassfot. Og jeg er vistnok, blant venner og bekjente, den med mer fornuft i hodet enn en gjennomsnittlig gutt/"herre" i min aldersgruppe.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår