Gå til innhold

Dimensjonering av mastersylindre

Ranger emnet


_Kenneth_

Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe pedalboks for å ha i en 242. Alle kalipperene på bilen er fra bake på Volvo 240, og det er original Volvo slavesylinder på clutchen. Pedalboksen har bremsevugge og 2 sylindre til bremsene. Jeg trenger hjelp til å bestemme størrelsen på disse 3 sylindrene, da jeg ikke har greie på det. Det er 3 størrelser å velge mellom, og det er: 0.625 - 0.7 - 0.75. Hjelp på dette mottas med takk. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en annen bil, men bruker 0.625 foran og 0.700 bak..

 

Da har jeg ap-racing 4 stemplet foran og ap-racing 2-stemplet bak..

 

Minst stempel på pumpa foran gir størst kraft og trykk. Og større bak gir mindre virkning/kraft/trykk der.. Elementær hydraulikk.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en annen bil, men bruker 0.625 foran og 0.700 bak..

 

Da har jeg ap-racing 4 stemplet foran og ap-racing 2-stemplet bak..

 

Minst stempel på pumpa foran gir størst kraft og trykk. Og større bak gir mindre virkning/kraft/trykk der.. Elementær hydraulikk.

 

Er du full?

Eller er det jeg som er helt blond, det må da være motsatt, stor sylinder på pumpe gir mere, mens stor på slave gjør det motsatte.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du full?

Eller er det jeg som er helt blond, det må da være motsatt, stor sylinder på pumpe gir mere, mens stor på slave gjør det motsatte.

 

 

Det er jeg ikke. Og jeg vet jeg har rett.. Prøv å regn på hydraulikk så ser du fort hvorfor det er slik.. Jeg har også prøvd begge deler i praksis.. Med samme pedaltrykk så gir en sylinder med mindre areal mere trykk ut enn en med større areal...

 

Stor sylinder flytter bare mere væske.. Men gir mindre kraft.. I forhold til stempler i caliper.. Man blir på en måte svakere. Jfr med en jekk som ett litt dårlig eksempel.. Hadde det vært større stempel i jekken så måtte en ta i mere på armen for å flytte det store stempelet.. Forstår?? men alt må he ett utvekslingsforhold.

 

Trykk ut= kraft / areal x 10. Da får en verdi ut i bar. Med denne formelen så vil en se at det stemmer.

 

Referer til boka Hydraulikk for elektromekaniske fag av Ole Petter Øverby.

 

Noen bruker like store og flytter justeringa på pumpene mye.. Jeg har valgt mitt oppsett da det er helt likt det ford kjørte med i Monte Carlo rally i slutten av 70 tallet..

 

Men det er også viktig å regne ut stempelareal i hver caliper. Jeg har ganske likt foran og bak i selv om det er 2 stempler mer i hver caliper foran.. Så det forholdet jeg har regnet ut er perfekt for min bil..

 

Kan lese om justering her

 

justering

Endret av Kjetilr

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som også er viktig her, er lengden på pedalene. Kraft gange arm og om du bruker bremseservo. Hvilke type klosser og hvilken type kjøring det er snakk om. Stor forskjell på om du kjører rallycross, asfaltracing, rally eller vanlig gatebruk. Dette er ting som avgjør hva som er riktig eller galt. Skal ikke nekte for at Kjetil er inne på noe, men hva bruker du bilen til Kjetil?

Bilcross/rallycross forum for kjøp og salg finner du på http://www.ovesenmotorsport.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som også er viktig her, er lengden på pedalene. Kraft gange arm og om du bruker bremseservo. Hvilke type klosser og hvilken type kjøring det er snakk om. Stor forskjell på om du kjører rallycross, asfaltracing, rally eller vanlig gatebruk. Dette er ting som avgjør hva som er riktig eller galt. Skal ikke nekte for at Kjetil er inne på noe, men hva bruker du bilen til Kjetil?

 

Den er brukt til Rally.. Det er viktig å gjøre litt matematiske beregninger om ingen har gjort det før da.. Men nå hadde jeg en gjennomprøvd bil og har selv regnet litt på hvorfor oppsettet er slik der er.. Og da forstår jeg at det er rett..

 

Selvsagt kan det forandre seg på en annen bil med andre calipere, pedallengde, osv.. Har hvertfall meget gode bremser.. Med den største foran og minste bak så var det lock up bak veldig raskt.. Byttet om og det ble nydelig virkning..

 

 

I england er det endel escort folk som monterer pedalbox på en "vanlig" escort med trommelbremser.. Da er det 0.625 foran og 0.750 bak som gjelder.

 

:)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter med litt kjedelig vgs teori jeg.. Bare for å leke med tallene og vise forskjellene så det kan være enklere å forstå.

 

Som ett eksempel så brukes 100 N som en pedalkraft. Det spiller ingen rolle da det kun brukes for å vise hydraulisk teori.. I virkligheten kan det være mer eller mindre..

 

For å regne ut hvor mye trykk en sylinder gir ut med disse parametrene så trenger en areal i cm2.

 

0.625 x2.54= 1.5875cm i diameter

Areal= pi x r i 2= 3.14x ( 0,79375x0.79375)

Areal= 1.978cm2

 

0.700 x 2.54=1.778cm i diameter

Areal= pi x (0.889x0.889)

Areal= 2.482cm2

 

0.750 x 2.54= 1,905cm i diameter

Areal= pi x (0.9525x0.9525)

Areal= 2.85 cm2

 

Da regner vi ut trykk ut

 

trykk ut i bar = F(kraft i N) / Areal x 10

 

Trykk ut 0.625:

100n / 1.978 x10= 5.055 bar

Trykk ut 0.700:

 

100N /2.482x10 = 4.029 bar

Trykk ut 0.750:

100N/2.85x10 = 3.508bar

 

Her kan en se hvor stor forskjell dette "lille" arealet gir i trykk ut.. Og det er dette trykket vi kommer ut av mastersylinderen som skal gi trykk videre inn på caliper og bremsestempel..Og når dette trykket møter calipers areal så blir det omgjort til kraft.. Så da må en også beregne stempelareal i calipere.

 

Da kan en videre regne ut hvilken kraft du klemmer med i caliperen..

 

Bruker da denne formelen:

 

F(i N) = p(bar) x Areal X 10

 

Da vil du få kraften..

 

 

Du kan også sammenligne forholdet areal mastersylinder mot areal i caliper. Jo nærmere forholdet går mot 1:1 jo svakere bli du som klemmer på pedalen.. Liten mastersylinder gir høyt trykk og høy kraft ut, men kan gi mere pedalvandring.. Og det er netopp derfor en har en slik bremsevugge..

 

Skulle gjerne ha satt opp hele regnestykket for min bil, men nå orker jeg ikke..

 

Imøteser svar som kan tilbakevise mine påstander.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, det sitter ei vugge på pedalen ja, da skjønner jeg mere og er helt enig, tenkte at begge gikk likt jeg, og da blir det motsatt.

 

Det er lettere å få høyt trykk med en liten sylinder, men det krever mere slaglengde.

 

Slik jeg tenkte, er to sylindre, som har lik vandring, men forskjellig diameter, så vil jo den med størst diameter, gi mest trykk og mengde, men når man har ei vugge mellom dem, så vil jo den med minst sylinder gå lettere inn, og gi høyere trykk.

 

da lærte jeg noe nytt i dag også :-)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår