Gå til innhold

kabel dimensjon og spennings fall?

Ranger emnet


kimafro

Anbefalte innlegg

hei.hørte fra en kompis i dag som hadde spurt en elektriker ang spennings fall og hva som var best ang strøm til anlegg i bil.han sa at det var best å strekke en kabel fra minus og en fra pluss til forsterker bak.og ikke bruke 50mm2 men ledning som passet ampere og watt til forsterker og ikke over dimensjonere.han sa også at jo feitere kabel en brukte jo mere spennings fall.sa også at å jorde til karroseriet er bare noe tull.stemmer dette?har lest litt rundt her og ikke hørt noe lingnende.takker for svar mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man vil jo få mindre spenningsfall jo tykkere kabelen er. jo mindre motstand det er i kabelen, jo mindre spenning legger seg "over" kabelen(spenningsfall).

 

de fleste ville ikke lagt mye merke til om du la to kabler eller en kabel fra batteriet. det er jo en vellykka løsning på de aller fleste anlegg.

 

hvis du er ute etter å evt spare litt penger på kabel, kan du jo liste opp utstyret som skal inn, så er det litt lettere å beregne strømtrekk og evt hvilken dimensjon du minst bør ha.

 

men 50mm2 er jo det greieste hvis du har litt større anlegg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi to alternativer:

 

1. Enten så har kameraten din misforstått elektrikeren, eller kanskje ikke helt fått med seg hva elektrikeren sa.

2. Elektrikeren som kameraten din har pratet med, er inkompetent.

 

Er selv utdannet innen elektro(sterkstrøm, noe data- og elektronikk og litt automasjon) og jeg kan fortelle deg at i bil, så jorder man i karosseri, men pass på at karosseriet er "helt" og ikke skjøtet ol. fordi da kan det bli dårlig kontakt. "jording" i bil er bare et annet ord for "minus" i spennings-sammenheng.

Jo tykkere kabel man bruker, desto mindre spenningsfall. Det er ALLTID bedre å overdimensjonere en kabel. Alltid. Eneste grunnen til at det ikke gjøres er pga. kostnader.

 

For å backe-up det jeg nettopp har skrevet:

 

Spenningsfall:

delta U = I*p*l/A

 

Forhold mellom strøm, spenning og motstand:

(Ohms Lov) I=U/R og P=U*I

 

Motstand i kabel:

 

R=p*l/A

 

Forklaring på bokstavene i de matematiske formlene:

delta U = spenningsfall, målt i volt(V)

I=strøm, målt i ampere(A)

U=spenning, målt i volt(V)

P(stor P)=effekt, målt i watt(W)

p(liten p, rho)=metallet som strømmen flyter på sin motstand, metallet evne til å lede strøm

l=lengde, på kabel målt i meter(m)

A=areal/overflaten/tversnittet til kablen, målt i mm2.

R=Resistans, motstand, i høyttaler-sammenheng heter dette impedans(pga dynamisk motstand grunnet vekselspenning) Måles i Ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår