Gå til innhold

Ujevn tomgang kald/varm motor

Ranger emnet


aarryk

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jeg har per i dag tre tomgangsregulatorer til bilen min.

 

Den som satt på da jeg kjøpte bilen er ferdig; tomgangen blir helt forferdelig hvis jeg kobler til den. De to andre gir forholdsvis ganske lik tomgang; den ligger - ved oppstart av varm motor - noen ganger på 1600 RPM (vet ikke om den er skylden), men som regel ca 750-1200 RPM. Men ved clutching så venter tomgangen ett sekund før den går ned.

 

Hva er den beste måten å rense regulatoren på? Og med hva? For jeg tror at delvis grunnen til at den første er ødelagt er pga for mye rens (WD-40). Har prøvd med våpenolje over natten også. Noen tips?

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har fått fikset problemet med rusing o.l på tomgang. Og bilen går fint! :)

 

Men det er én siste liten ting som irriterer meg. Når motoren er kald går den jevnt og rolig som den skal, på 750 +- RPM. Når jeg har kjørt litt og den oppnår varmere temp. så går den sakte opp til 1100 RPM (bruker 4-5 sek på og øke), for så og falle raskt ned til rundt 800 RPM igjen. Tomgangen er ALDRI over 1150 RPM, problemet er altså en variasjon i tomgangen på 2-300 RPM.

 

Jeg har prøvd 4 forskjellige tomgangsregulatorer, 3 stk er funnet på huggeri og rengjort. Alle gir forskjellig tomgang. Har kjørt i flere mnd UTEN regulatoren, siden det ga best resultat, men "tomgangsjagingen" er der både med regulator og uten.

 

Temp.måleren til regulatoren er ny samt kabelskoen. TPS er ny. Lambdasonden er ny. Har også testet dem med voltmeter, og målingene stemmer. Jeg lurer på om jeg må kjøpe en splitter ny tomgangsregulator. Men hvorfor er den slik ved varm motor?

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Blusser opp igjen denne...

 

Tomgangen i orden, den er stabil 100 % av tiden. MEN..det er én ting.

Bilen nykker noe veldig akkurat ved åpning/lukking av spjeld/TPS... I 2. gir er det håpløst å kjøre i kø og å dra den på turtall, for bilen nykker utrolig hardt i drivverket. Dette er hele tiden. Når jeg gir gass og slipper pedalen, går det ett sekund før gasspjeldet slipper og går ned. Gassresponsen er håpløst treig. Kan stå på tomgang, for så å tråkke pedalen raskt ned og opp, og turtallet stiger med bare ett par hundre omdr. ?!?!

Jeg har justert spjeld etter bruksanvisning i Bentley's. Pot'en, eller "demperen" til spjeldet (se bildet) er også justert etter boka, men da ble det verre enn før.

 

 

Hva er dette? halvtette løp/ganger? Andre som har nykkende gassregulering når det gjelder turbo/uten turbo?

post-122067-0-29637300-1406971888_thumb.jpg

post-122067-0-68704400-1406971911_thumb.jpg

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TPS er kontrollert - bryteren er lineær fra klikket og helt til full gass (WOT), da blir den åpen (motstand uendelig). Og dette stemmer.

Klikket kommer ikke før gasswiren er trukket helt tilbake. Altså finjustert.

Har gått over alle slanger og belger. Ingen falskluft. Bilen drar svært bra. Hadde det vært falskluft, så hadde vel også motor oppført seg ulikt til tider, men den er svært forutsigbar.

 

Jeg tenker at det må være noe som er feiljustert, i.o.m. at det ikke skjer noe tilfeldigheter, den er slik hele tiden, varm som kald. Det ble forsåvidt litt forsterket etter at jeg tettet noen falskluft-lekkasjer, for da ble systemet tett, og bilen gikk bedre :-)

 

Hva med tenningen? Kan den gjøre noe sånn hvis den er feiljustert?

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er nullstillingen til AFS (Air Flow Sensor) ved tomgang?

Min ligger ikke horisontalt, den skrår litt nedover... Vet ikke hva som er riktig/normalt.

 

Under vises et eksempelbilde. I instruksjonsboka fra Bosch står det nemlig at nullpunktet er der bildet viser.

Skal den være horisontal, så er skruen inni luftmengdemåleren justert feil... (?)

post-122067-0-19850100-1407500505_thumb.jpg

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vinkelen på plata som er viktig, det er hvordan den ligger når motor ikke går, da målt fra plate til det trangeste punktet i konen rundt. Avstanden (a) skal være 1.9mm.

 

Dersom du skulle finne på å justere på CO-skrua så husk hvilken vei du justerte, samt hvor mye. Litt justering her utgjør mye på blandingen.

 

i22001.gif

 

Mer data om dette finner du HER.

 

Ang. TPS så har jeg lagt inn hvordan denne justeres i innlegg #7 i tråden http://www.bilforumet.no/topic/165535-guide-feilkodeavlesing-uten-vag-com/

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår