Gå til innhold

Ujevn tomgang kald/varm motor

Ranger emnet


aarryk

Anbefalte innlegg

Har et forferdelig slitsomt problem med turtallet på min Audi 100 TQ, MC-motor.

Når jeg starter kald motor, er tomgangen litt under 2000rpm. Når den blir varm står den og jager opp og ned mellom 700-1100rpm, altså den holder på å kveles, men tar seg inn igjen (falskluft). Når tomgangen henger på rundt 2000rpm, så drar den av seg selv, så jeg må bremse. Høy tomgang kommer ofte etter f.eks for høyt gir i tunge drag, men som regel helt uforutsett. Ved rusing på tomgang bruker den flere sekunder fra 2000-1000rpm.

 

Har søkt hjelp hos de fleste verksteder, og Møller, men de trengte mer tid. Trenger noen med erfaring innen "Audi-tomgang". Hva kan alle mulige feil være her? Har blitt plaget så lenge jeg har hatt bilen (halvt år), og får aldri slutt på det, så blir veldig takknemmelig for tips.

Endret av aarryk

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Har et forferdelig slitsomt problem med turtallet på min Audi 100 TQ, MC-motor.

Når jeg starter kald motor, er tomgangen litt under 2000rpm. Når den blir varm står den og jager opp og ned mellom 700-1100rpm, altså den holder på å kveles, men tar seg inn igjen (falskluft). Når tomgangen henger på rundt 2000rpm, så drar den av seg selv, så jeg må bremse. Høy tomgang kommer ofte etter f.eks for høyt gir i tunge drag, men som regel helt uforutsett. Ved rusing på tomgang bruker den flere sekunder fra 2000-1000rpm.

 

Har søkt hjelp hos de fleste verksteder, og Møller, men de trengte mer tid. Trenger noen med erfaring innen "Audi-tomgang". Hva kan alle mulige feil være her? Har blitt plaget så lenge jeg har hatt bilen (halvt år), og får aldri slutt på det, så blir veldig takknemmelig for tips.

Hadde en som hadde samme problemet og det var en sprekk i turboen (huset) Så den sugde falsk luft .

Audi 200 turbo quattro 2,2 l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei. Jeg har akkurat det samme problemet på min, men jeg har ikke turbo, så det kan jo være noe forskjell... Møller sa til meg at det mest sannsynlig var en føler som var gåen, og at det tvilsomt hadde noe med tomgangsreguleringen eller noe sånt å gjøre... Har ikke fått bytta den på min enda, men det er kanskje en ting du kan se om funker... :)

1986 Audi 100cc, 2.2

1986 Toyota Starlet (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt mer komplisert på turbo. Jeg kan ikke garantere at alle følerne fungerer 100%, men jeg har sjekket det meste... Men takk for tips likevel :)

 

Er det noen som vet om alle disse vacuumslangene her er koblet riktig?

 

DSC01880.jpg

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MC2 motor, ikke lett å se fra bildene om slangene sitter riktig, men ennå mer viktig er at alt er dønn tett. Som du nevner selv også, at følerene virker 100%, nevner da lufttempsensoren som sitter i IC, to vanntempsensorer 1-polet ved kjølevann ut av blokka, på siden.

WOT-sensoren (wide open throttle) gjør jobben sin ved å sende signaler når gasspjeld er lukket.

Kontroller også at o-ringene rundt dysene er tett/god stand.

 

Sitter en Warm Up Regulator (WUR) på siden av blokka også som regulerer bensinmengden til motor når den er varm/kald, den kan også forårsake en del kluss med tomgangen. Ikke åpne den!! :p

 

Sørg for at det ikke er noe lekasjer i innsugsdelen (trykktest), sjekk at bensintrykket i systemet er ok (trykktest med slikt spesialutstyr for CIS/K-jet), sjekk at tenning er korrekt.

 

Det er så gøy å feilsøke på disse systemene! :p

Endret av terion

Audi V8 3.6 '89

Audi 200tq 10v '88

Audi 80 '73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Nå har jeg noe mer å gå etter :)

 

MC2 motor, ikke lett å se fra bildene om slangene sitter riktig, men ennå mer viktig er at alt er dønn tett. Som du nevner selv også, at følerene virker 100%, nevner da lufttempsensoren som sitter i IC, to vanntempsensorer 1-polet ved kjølevann ut av blokka, på siden.

WOT-sensoren (wide open throttle) gjør jobben sin ved å sende signaler når gasspjeld er lukket.

Kontroller også at o-ringene rundt dysene er tett/god stand.

 

Når det gjelder lufttempsensor i IC, har du delenummer på den? Og o-ringer på dysene har jeg aldri sjekket...hvordan gjør jeg det?

 

Sitter en Warm Up Regulator (WUR) på siden av blokka også som regulerer bensinmengden til motor når den er varm/kald, den kan også forårsake en del kluss med tomgangen. Ikke åpne den!! :p

 

Hvordan får jeg sjekket denne regulatoren da? :p

 

Sørg for at det ikke er noe lekasjer i innsugsdelen (trykktest), sjekk at bensintrykket i systemet er ok (trykktest med slikt spesialutstyr for CIS/K-jet), sjekk at tenning er korrekt.

 

Er det verksted som må ta trykktest eller?

 

Det er så gøy å feilsøke på disse systemene! :p

 

Hehe..har drevet på siden juni nå.. :p ganske dritt lei! Hæff!!

Men det kan ikke ha noe med veivhusventilasjonen/oljedamprøret å gjøre? Jeg skiftet slangen fra topplokket og ned til røret under motor, og da så jeg at det røret var så og si tett med smuss/møkk. Men fikk ikke tak i alt der... (Må bunnpannen av?)

Endret av aarryk

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lufttempsensor i IC, har du delenummer på den? Og o-ringer på dysene har jeg aldri sjekket...hvordan gjør jeg det?

 

Dysene napper du ut med en fastnøkkel eller skrutrekker. Evt et VAG spesialverktøy for det :p

Men da må du nesten bytte o-ringene før du setter dem i igjen!

Nedi toppen sitter det en slags bakelitt-kopp som bør byttes også. Lettere å se den når man tar av innsuget.

 

Hm, jeg har ikke delenr på den i hodet, men kan se i katalogen senere om jeg husker det. Kanskje noen andre vet?

 

 

Hvordan får jeg sjekket denne regulatoren da? :p

 

Finnes et slikt verktøy for å teste den, uten at jeg har noe spesifikasjoner på det heller :p

 

Er det verksted som må ta trykktest eller?

 

Nei, dette kan man gjøre selv, huk av slanger på turbo og propp den på noe vis, sett inn et instrument en plass og fyll opp med luft for å se om det holder tett.. Ikke for mye trykk!!

 

Hehe..har drevet på siden juni nå.. :p ganske dritt lei! Hæff!!

Men det kan ikke ha noe med veivhusventilasjonen/oljedamprøret å gjøre? Jeg skiftet slangen fra topplokket og ned til røret under motor, og da så jeg at det røret var så og si tett med smuss/møkk. Men fikk ikke tak i alt der... (Må bunnpannen av?)

 

Jo takk, jeg har holdt på med min i 3 år frem og tilbake, akkurat nå er jeg oppe i en periode den er ganske gæren igjen.

Fikk den til å gå utrolig rolig og fint sist høst.

Veivhusventilasjonen, den slangen kan forårsake tull om den lekker, alt av slanger/rør inn på toppdekselet, sørg for at alt er tett. O-ringen på peilepinnen bare kan føre til kluss om ikke den er tett.

Audi V8 3.6 '89

Audi 200tq 10v '88

Audi 80 '73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte opp tomgangen litt..og da ble den bedre. Den kveles ikke og den "jager" ikke :)

 

Men jeg merket at, når jeg bremser på gir i nedoverbakke (ikke bruk av gass) og så clutcher, så går den raskt og fint ned på tomgang. Men det er når jeg har gasspådrag (f.eks oppover) og clutcher, så går den ned til ca 2000RPM, stopper ett lite sek der, for så å gå saakte videre nedover til tomgang. Hender den stopper på 1500RPM og er der ett par sek før den går til tomgang. Dette gjelder ikke ved bremsing på gir. Er dette tegn på at det er noe med innsugsdelen? Falskluft? Synes den ikke drag helt som den skal fra 3. gir og oppover.. Hmmm...

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Johnsen på Reinsvoll, som virkelig har peiling på bil, og spesiellt Audi, ba meg fylle V-power på min 1991 100 Avant Q, jeg har aldri hatt sprekere bil, han sa at i forhold til annet lurium du kan ha på tanken, gjør V-power jobben sin og renser innsug, dyser og annet som har med bensintilførsel å gjøre. Det koster jo ikke så mye mer å prøve det? Dra den gjerne litt godt på turtall oxo! LYKKE TIL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Nå har tomgangen vært fin i et halvt år. Men plutselig begynte den og henge seg på 3000 RPM...

 

Jeg stilte litt på TPS og gasspjeld..jeg gjorde så det lille "klikket" i TPS'n ikke kom (så den aldri virkelig er i tomgangsmodus) og justerte ned tomgangen deretter. Da ble den bedre. Men nå henger den fortsatt noen ganger på rundt 2000 RPM ved bykjøring. Jeg må dra den ned selv ved å clutche og få den til å dra tungt..da går den som oftest ned. Er det ikke bra å ha TPS'n sånn? Etter at jeg gjorde dette har det kommet hyppigere tilfeller av ettertenning...smeller som et børseskudd!

 

Hmmm..det er et eller annet som er feil... Noen som kan hjelpe?

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Rotor og fordelerlokk ble byttet for vel så ett år siden... Men takk for tips :)

 

Hvordan er det med luftmengdemåleren (LMM)? Kan den ha fått i seg mye rusk i ventiler, siden bilen er kjørt langt uten luftfilterdeksel?

 

Når jeg står på tomgang, og bare "sparker" raskt inn gassen, men slipper umiddelbart, så synker ikke turtallet før 2-3 sek etterpå. Alt skjer fra 3000 RPM og nedover. Det virker som den såkalte "deceleration shut-off valve" ved LMM ikke følger godt med.. Eller tar jeg feil? Det samme skjer under kjøring...bilen starter ikke motorbremsen før 2-4 sek etter at jeg har sluppet gasspedalen..og da kommer bremsen så det nykker i hele bilen. Andre ganger motorbremser den litt, for så å øke farten litt, og så motorbremse igjen..akkurat som tomgangsoppførselen. Noe å bli klok på?! :s

 

Og hvordan finner jeg ut nr på LMM i bilen?

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår