Gå til innhold

Ford Capri MK 3 prosjekt!

Ranger emnet


Auditq100

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og en kompis skal pusse opp hans 1979 Ford Capri MK3!:pray

Har en 2.8L V6 motor stående som er planen og hive inn.

Orginalt sto det en 2.0L motor men den ble byttet ut 2.8.

Planene er og få pussa karosseri og få grunnet, samt hellakere chasi. Felger, anlegg, full overhaling av motor og kansje montere turbo. Skintrekk på seter, polyforinger om det er mulig og få tak i.

Er ikke sikker på hvilken turbo som skal på.

Om noen har erfaring med og montere turbo på 2.8 V6 motorene så kom med tips :)

 

Spørsmål:

 

Hvor går grensen der råder / stempel / veiv osv må byttes om turbo monteres?

Må man bytte dyser?

Hva må til generelt for at det skal bli godkjent med turbo?

Hva er enkel trimming for 2.8 motorene? Kamaksler?

Anbefalinger til turbo?

Planene er og få den til ca 250 - 300 HK.

 

 

Her er noen bilder av hvordan den var når faren til kompisen min hadde den.

skann0001.jpg

skann0002.jpg

skann0004.jpg

skann0005.jpg

skann0006.jpg

skann0007.jpg

skann0008.jpg

skann0009.jpg

skann0010.jpg

skann0011.jpg

 

ET PROSJEKT BLIR IKKE TIL OVER NATTEN. Så vær tolmodig :m'm:

Endret av Auditq100

Ford Granada 2.8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datasprut er det klart beste i kombinasjon med turbo. Da kan du styre bensin optimalt. Det beste hadde også vært om motoren var fordelerløs, slik at tenninga kunne mappes optimalt i sprutet. Går å gjøre om, men disse motorene har en aksel som driver oljepumpa (populært kalt "blyanten"), som igjen går på fordelerakselen. Så her må det eventuelt trikses til med triggerhjul og slikt.

Går jo eventuelt å bruke forgasser, men da må en trykkforgasser spesielt til turbo benyttes.

 

Hvor mye effekt motoren tåler er ikke godt å si, men 200-220 hk er helt safe. Alt over det er etter mim mening litt sjansespill. Kommer jo helt ann på ladetrykk, kompresjon, osv.

 

Å få godkjent en Capri 2,0 med 2,8 turbo er nok dessverre vanskelig. Regn ikke med hjelp fra Ford, og trafikkstasjonene sier ofte "NEI" til slike ombygginger, uten å engang videresende søknaden til rette instans. Må nesten kjenne de rette folka for å få godkjent slikt i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er rega for 2.8

men hva kan eventuelt gjøres for og få 2.8'n til og bikke 200 gamps uten og bytte til Cosworth motor?

Aller først skal karroseri og slikt fikkses, så går det over på motoren :)

 

Blir enten og overhale motoren helt eller overhaling + effektøkning.

Mye effekt man kan få plukket ut av motoren ved simpel trimming som kamm, grenrør osv ?

Ford Granada 2.8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en seriøst bygd 2,8 turbo motor til salgs på http://www.consulgranada.net Motoren er bygget for å tåle godt over 300 hk.

Denne er i tillegg klargjort med datasprut, osv. Link sprut følger med. Høy pris, men neppe dyrere enn å bygge en like overbevisende motor selv. Helt konge å sette i en nyoppusset Capri MK III med soltak.

Se i "Deler" under "Kjøp og salg" på Granada forumet.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir full overhaling av 2.8 med eksos og grenrør i førsteomgang ! ;)

Førsteprioritering er karosseri og understell... Er noe ''krokan'' her og der som må fjernes før vi kan begynde og tenke på noe lakkering.

Noen som vet noe om syrebad for karosseri i området rundt Ålesund ?

 

Takker alle for svar og tips!

Ford Granada 2.8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

capri er tingen:thumb driver å bygger opp en Mk3 selv med Ford 4.0 rekke 6'er.

 

V6 motorene gir mest for pengene ved turbo:

200hk er ingen problem på standard 2.8i motor, anbefaler å lese litt om bla turbo technics capri.

 

men 2.9 er kanskje en enklere motor som utgangspunkt for bla annet sprut og skal tåle en del trøkk med urørt innmat...se på bla skogenracing gutta...bremsa 409hk på standard motor.

i min bil har jeg tidligere kjørt med en turbo technics variant av 2.9i, da med twin turbo og 0.6bar, tilsvarer ca overkant av 250hk, og det fungerer rått.

 

men kan ha det gøy med 2.8 sugis også, men anbefaler litt understells modifikasjoner.

foringer er en god start, men andre dempere og fjærer er også å foretrekke.

samt justerbare bærearmer eller toppmonteringer, disse bilene har en litt teit camber foran for bla banekjøring.

bak så anbefales så kalt axle location kit, noe som reduserer noe aksel vridning, men en del sideveis bevegelse av akselen.

 

angående karosseri er det kun på fornebu utafor oslo man kan få gjort dette her til lands, foreløpig.

og det koster også, men blir en drøm å holde på med karosseri arbeid etterpå.

 

lykke til videre med prosjektet;)

1982 Ford Capri 4.0 R6 turbo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår