Gå til innhold

Dynamoen lader ikke etter start

Ranger emnet


aarryk

Anbefalte innlegg

Har akkurat skiftet eksosmanifold og div. på min Audi 100 Turbo Quattro. Da måtte jeg av med dynamo og reimer... Etter det har dynamoen sluttet å lade når jeg starter bilen. Jeg må først ruse bilen, da begynner den å lade som normalt. Stopper jeg, og starter den, må jeg gi gass igjen. Jeg har stramma reima nok, så det er ikke det. Noen som skjønner hva det kan være? Ladelampa lyser også konstant...

 

Håper på litt tips. :)

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye tips.

 

Alt var helt fint før jeg begynte å skru. Men, for det 1.: Hvor stram skal reima være? 2.: Hvor mange ledninger skal det være på dynamoen? Jeg har to. Og hvor skal de festes? Under viser jeg hvordan jeg har festet de to ledningene...

 

DSC01645.jpg

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Slår opp en gammel tråd...

 

Nå lader ikke bilen, ladespenning 11,2-11,5 V. Jeg mistenkter dynamo'n (tror A100 TQ 1990 har 110A dynamo!?). Det begynte med reimsluring, så gikk det over, da kjørte jeg på ca 12,6 V (som var normalt på min). Ved neste kaldstart ladet den, men skulle ta bakkestart, så sank turtallet litt, og da var det gjort.. Spenninga gikk ikke over 11.5 V.

 

Så kjøpte jeg nye børster (15 V.).. Det hjalp ikke noe. Så lot jeg den stå ei helg, og skulle bare flytte den etter ett par dager. Da jeg startet den da, spratt spenninga opp på 14,5 V.!!!! Har aldri hatt så høy spenning før :D

Uka etter tenkte jeg å ta den på en langtur... Kom ca én km, så begynte spenninga å synke. Kom til en bensinstasjon, stod der og fulgte med på spenningsfallet, både nåla i instrumentpanelet og det digitale på klimaanlegget. Det falt sakte, men sikkert ned på 11,2-11,4 V.

 

Jeg tenkte at børstene måtte få tid til å "sette seg" først, men det ser ikke ut som det er det. Er dynamo'n brent opp? Bilens km-stand: ca 400 000 km. Det står "Remanufactured" på den som står i.

 

 

Håper på raskt hjelp. :)

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Har fått et merkelig problem med ladinga nå...

 

Når jeg starter bilen, så vil ikke dynamoen lade. Men straks jeg øker turtallet til 1800 rpm, så lader den fullt så lenge jeg har motoren på. Noen ganger når jeg starter den varm, så skjer det ikke.

 

Hva er dette for noe? Tenkte først om reima var slakk, men har nå bytte reim og strammet den riktig. Skjer likevel.

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok det. For det oppstod etter bytte av børster. I tillegg, så synker spenningen til 12.0 V så fort jeg slår på A/C-anlegget.

 

Har fått tilbud om en overhalt dynamo nå, men den er gjort på 200 Amp. Originalt skal min ha 110-115 Amp.

Kan det være skadelig å montere dynamoen på 200 Amp.?

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår