Gå til innhold

'97 Corolla sluker olje, har ikke gått langt. Hva kan det være?

Ranger emnet


ungua

Anbefalte innlegg

En fullsynt olje er tynnere enn en delsynt olje og dermed vil den renne fortere gjennom hvis lekasje.

Hvis du mener du er oljegeni så får du utdype det litt tydeligere!

 

Du tar feil.

Jeg sier ikke at det er feil at en bil kan bruke mer olje på syntetisk enn semisynt eller mineral.

Men det har ingenting med oljas tjukkelse å gjøre.

 

 

Om du fyller 15W-40 som er mineralsk eller syntetisk, så vil olja være like tjukk, da den har samme viskositet(varm/kald).

Grunnen til at mange motorer bruker olje ved fylling av syntetisk olje, er at motoren og dens tetninger er full av drit, som ofte også holder det tett, som løsner når man fyller olje med mere rensende egenskaper.

Så grunnen til ojeforbruk vil ikke være en syntetisk olje, men at motoren trenger reparasjon, men man kan holde dritten på plass lenger ved bruk av samme olje.

Så det anbefales å bruke samme olje som før.

 

Er slettes ikke noe oljegeni, men er bilmekaniker.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du tar feil.

Jeg sier ikke at det er feil at en bil kan bruke mer olje på syntetisk enn semisynt eller mineral.

Men det har ingenting med oljas tjukkelse å gjøre.

 

 

Om du fyller 15W-40 som er mineralsk eller syntetisk, så vil olja være like tjukk, da den har samme viskositet(varm/kald).

Grunnen til at mange motorer bruker olje ved fylling av syntetisk olje, er at motoren og dens tetninger er full av drit, som ofte også holder det tett, som løsner når man fyller olje med mere rensende egenskaper.

Så grunnen til ojeforbruk vil ikke være en syntetisk olje, men at motoren trenger reparasjon, men man kan holde dritten på plass lenger ved bruk av samme olje.

Så det anbefales å bruke samme olje som før.

 

Er slettes ikke noe oljegeni, men er bilmekaniker.

 

No sier du noe helt annet...

Først ber du han kjøre fullsynt olje også sier du han skal kjøre samme olje som før..

For meg hørtes det ut som det hadde vært litt ymse olje på den motoren og att den har gått med samme filter i 2år som sikkert har sluttet å filtrere oljen for lenge siden.

Så då ville jeg brukt en delsynt olje som er bedre for motorer som har gått et stykke og kompanserer for motorslitasje.

 

Og du er ikke eneste bilmekanikeren her...

The One And Only

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sier er at en motor som bruker olje på synt olje er det noe galt med.

Og om man kjører en oljeflush så skal det ikke være noe i veien for å bruke det, siden den tar med seg dritten.

 

Har selv en motor som har gått 418 000, og kjører helsyntetisk, hva den er gått på før vet jeg ikke, men det funker greit, faktisk bedre enn delsyntetisk som jeg brukte på skiftet før.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visst det er en 4zz-fe motor du har så hadde mange av disse problemer med shortblokk (fabrikkfeil) og disse ble byttet på garanti for noen år siden, men den garantien er desverre utgått :(

 

så er det den "nye" motoren du har så er det nok ikke olja eller tetningene som er problemet men blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@exs187, hvordan finner jeg ut hvilken motor det er? Står dette i manualen?

 

Vi har nå vært på verkstedet. De tok godt imot en halv tusenlapp i arbeid, fylte på helsyntetisk 5w30 (er det vanlig olje for den slags bil egentlig?) og kjølevæske. Men konklusjonen er at ingen vet ingenting og at de regner med at de to væskene brukes i motoren og ikke lekker ut. Det kan altså være toppakningen som er gåen - men det er bare spekulasjon. Motoren har aldri gått varm på den måten at temperaturviseren gikk over halvparten av temperaturskalaen, så vi håper fortsatt på at det renner ut et sted ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorkoden skal stå i vognkortet, ring til toyota og oppgi skiltnummeret ditt og spør om de kan sjekke om shortblokk er byttet (visst det er den nye utgaven motor)

 

ellers står også motorkoden på chassiplata, eller jeg kan sjekke hva den er hvis man har ett registreringsnummer.

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

det høres ut som det kan være stempelringene, ventilene eller toppakning. som nevnt tidligere så er det sånn at hvis en bil står lenge så setter ting seg, og kan gå i stykker når den da startes opp igjen. men det beste er nok å ta den til ett toyota verksted. de kjenner som regel til hva som kan være greia.

 

forbruk av kjølevæske er enten gåen toppakning eller vannpumpe.

 

kan også få ødelagte pakinger av å stå på lenge på fuktig underlag(gress, grus etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår