Gå til innhold

Howto 'Sette opp Carputer'


DJ_KeNnY

Anbefalte innlegg

Det er mange som kanskje kunne tenkt seg å sette opp en Carputer, så hvorfor ikke legge ut en liten HowTo Thread om dette og.

 

Det er 2 måter å gjøre dette på, en skikkelig enkel, fin og grei måte:

 

Kjøpe Indash Carputer, med skjerm og GPS. (Bare bytter ut CDSpilleren med en slik, og du har alt der.)

 

Fordeler og ulemper:

-Mindre muligheter

-Vanskelig å reparere om noe går i stykker

 

+Veldig enkelt! Alt er ferdig!

+Mye mindre rot med tanke på kabling

+Slipper å installere alt selv på carputer

 

 

Denne kan du kjøpe fra utlandet her CarTFT er en seriøs og stor aktør innen datasystemer i bilen.

 

----

 

For dere som vil gjøre dette på den avanserte måten

 

Bygging av Carputer:

- Hovedkort (Her)

- Minnebrikke (Her) Sjekk opp mot hovedkortet du skal ha, hvilken brikke!

- Harddisk 2,5" SSD for stabilt mens du kjører (Her)

- Strømforsyning for 12v !MED SPENNINGSREGULATOR! (Her)

- GPS (Valgfritt: Her)

- Bluetooth for Telefon (Valgfritt: Her) Kort rekkevidde for å unngå at den skal ta inn telefonsignaler innefra.

 

Oppsett av Carputer:

Finn en lur plass å ha den på, eventuelt bygg/kjøp plexiglass boks eller lignende. Kan godt bygges inn blandt bilanlegget, for å få dette til å se stilig ut.

 

Programmer du trenger:

- Operativsystemet Windows XP/Vista/7

- RideRunner (Tidligere RoadRunner) (Gratis! Her) Eller så kan jeg anbefale Centrafuse, som du kan få kjøpt Her. Den kan du kjøpe med kart, så slipper du å skaffe ekstra programvare for det.

- Winamp (Her)

- GPS Programvare for PC (Valgfritt) Evt. bruke Google Earth, men da trenger du 3G i bilen, anbefaler å kjøpe CoPilot (Her)

-PhoneControl eller annet program for å styre telefonen med PC via anrop o.l. (Valgfritt)

 

Da er det bare å plugge sammen alt, å koble til strømforsyningen til PCen. Så kobler du til strømforsyningen til bilen..

 

Strømforsyningen jeg oppga, tåler Spenningsvariasjoner fra 6-24V, egner seg derfor TOPP til bil, eneste minus er at den leverer mindre effekt, derfor kan du ikke ha så mye utstyr på den, men du må ha den, skal du ha skikkelig anlegg å spille med, som kanskje hopper ned på 11V etter hvert, da ville en annen strømforsyning kuttet ut.

 

Strømforsyningen har mange muligheter, du kan sette den til å starte PCen samtidig med bilen, eller om du vil koble på en egen Powerknapp framme ved dashbordet for dette.

 

Husk at PCer er sensitivt utstyr, så jordingspunktet MÅ HA GOD KONTAKT over ALT i bilen! Hvis ikke tar den VELDIG fort opp irriterende lyder og sender ut på lydkortet.

 

Mulig jeg har glemt noe her nå, da må dere si ifra! Har dere spørsmål, er det bare å stille de :)

Endret av DJ_KeNnY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fin howto!

 

Hadde pc i en tidligere bil for et par år siden, med kun en 7" touch skjerm i dashen, og usb hub i hanskerommet. Resten bagasjerommet. Brukte Centrafuse sine testversjoner gratis, og gikk over til fullversjonen når den ble lansert. Fikk sendt en kopi gratis med lisens siden det var jeg som lagde de norske språkfilene til programmet :)

 

Har du bilder av ditt oppsett, regner nesten med du har pc i bilen..

Endret av shm

- 98 Honda Integra Type R

- 93 Toyota Corolla 1.6 Automat *solgt*

- 94 Honda Accord 2.3i SR *solgt*

- 83 Ford Sierra 2.0L *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er HD-skjermkort (Nvidia ION) og Intel Atom innebygd i de øverste kortene. :)

Men ville heller kjøpt en av disse, fremfor å bygge selv. Asrocken er i alle fall bygd på laptop-chipset, så den kan drives med en universal 12v-forsyning fra Dealextreme. Så slipper du å styre med noe som helst.

 

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2483050;c:100580

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10570996;c:100580

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10580308;c:100580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har fått et alvorlig problem, vært på flere verksted, men ingen som har klart å fikset det ennå... :/ Skal til Tr.heim med den førstkomne mandag tror jeg. Må sette opp oppsettet på nytt, og bygge ny subkasse til bilen. Bilen er er prosjekt, langt unna ferdig ennå... :) Derfor så kommer det nok ikke bilder ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Bra oppskrift, men åssen skjerm bruker du?

 

Bruker du en med toutch eller har du mus å tastatur gjemt bort ?:P

 

7 tom som er mest brukt?

 

 

Bruker en 7" med Touch :) Blir aaalt for tungvindt å bruke mus/tastatur på en carputer. I nettløsning så har jeg akkurat fått i stand et system på telefonen, slik at telefonen oppretter et WLAN, og gir internett via mobilnettet ut på et trådløst nettverk! :) Har billig internettløsning fra Telenor, så jeg vil se på det som en sparsommelig ting, istedet for å bruke ICE og lignende. Fikk akkurat tilbake bilen min igår, fra verksted, etter at den har stått i 7 måneder, så fremover blir det mye jobbing med bilen, for å få den helt i stand igjen tenker jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår