Gå til innhold

Hvrodan bytte innsatsfilter og dumpventil på Audi A4 1,8T B6 150hk?

Ranger emnet


Screamingeagle

Anbefalte innlegg

Jeg er særdeles grønn på motorteknikk, men jeg er full av iver etter å lære, så jeg etter hvert, kan vedlikeholde og "oppgradere" bilen min selv uten å plage andre med elementære spørsmål.

 

Bilen er nylig mappet hos Chipsenter, og i den anledning ble jeg anbefalt å bytte til Pipercross innsatsfilter og Forge dumpventil. Dette er, ifølge kjennere, en enkel sak å få til. Mitt problem er at jeg trenger tips, ikke bare til fremgangsmåte, men også til å finne ut hvor dette sitter og hvordan løsne/åpne etc.

 

Mulig dette blir for banalt for enkelte å gidde å svare på, men takker og bukker hvis noen gidder å tipse meg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsatsfilteret erstatter jo det originale luftfilteret i luftfilterboksen, så det burde ikke være noen sak. Dette er en stor svart boks i motorrommet som sitter på høyre side (Bilens høyre side) om jeg ikke husker helt feil.

 

Denne åpnes mest sansynlig ved å løsne klipsene rundt lokket. Veldig selvforklarende når du ser den ;)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kjøp kn innsatsfilter. Dette filteret oljer du ca en gang i året, men motoren puster bedre.

 

innsatsfilter du skal ha her er da bare den ''matten'' inni luftfilterboksen, vis du tenker på å kjøre åpent filter (litt mer lyd og show..), må du fjerne hele luftfilterboksen, men kjøp innsats du, ser mest cleant ut ;)

 

Bytte innsatsfilter: Det er en skrue forran som du skrur av, vipper opp lokket og tar vekk dette. Er 2 fester bak som du også vipper boksen ut av.

Så fjerner du da filteret som ligger der og legger det nye inni. Så er det på med boks og skrue..

 

Fremgangsmåte for rens av filter:

Ta ut filteret, skyll godt under vasken med høyt trykk så all dritt i ''porene'' blir borte, og la det tørke over natten. Når filteret er helt tørt sprayer du LETT over med kn filterspray (kjøp sammen med filteret, jeg fikk avslag da i aff..), og så setter du filteret inn igjen.

 

2. Resirk

Denne er ikke vanskelig heller. På min satt den orginale øverst nedenfor motordekselet litt på høyresiden, men dette kan variere mellom forskjellige 1.8T har jeg hørt. Der er det 3 slanger som du skal ha av og flytte over til de passende punkter. De klipsa sitter som FAAAAACK (på min i aff..) så avbiter eller tilsvarende er greit å ha. Pass på at du har slangeklemmer du kan sette på resirken. Noen lurer på hvilken vei de svarte slangene skal stå, men riktig vei er at du setter resirken slik at slangene går inn der de satt fra før av(vanskelig forklart sikkert, men ingen bilde å sikte til så tegner det litt manuelt opp :p)

 

slange Slange

------ ------

Slange

 

Bare å spørre, we have all been there!

www.bilforumet.no/faq

Reinoud sier:

tits are good

Reinoud sier:

white RS6 too

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår